Hej,
Älskar detta forum och skriver mitt första inlägg någonsin, hoppas jag lyckats länka allt rätt och bete mig som jag ska
Jag har en villa anno 1952 med bergvärme ivt greenline c6 från 2000. Tyvärr har mycket dokumentation försvunnit när jag nyligen köpte huset och nu försöker jag förstå mig på golvvärmen. Om någon med en gång ser vilken produkt jag har installerad är jag idel öra!
Nu är vi i husets källare, golvvärmen som kärvar mest är köket på entréplan. Golvvärme förekommer även på sina ställen i källaren ovanvåning och resten av rummen har vanliga radiatorer. Radiatorerna är luftade och beter sig fint.
På bild 1 ses fördelaren som sitter nederst
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och bild 2 vad jag gissar är shunten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(regulator danfoss ravk och grundfos cirkulationspump). Jag upplever golvvärmen ojämn och tycker det låter väl mycket vid bilderna så antar att man ska lufta, men hur gör man? Vad jag förstår sitter golvvärme och radiatorer ihop i ett system och blandas ihop här. Här kan jag också ha fel vill jag påpeka
Mojängen längst till höger i bild 2, är den måhända för luftning? Kopplar man då bara på en slangstump och vrider på skallen allra längst till höger som för ett vanligt element eller behöver man göra något mer raffinerat för att lufta? Fördelaren sitter väldigt olyckligt till så hoppas på nån enkel lösning utan att behöva pilla med den.
Ursäkta ett långt inlägg och säkert massa information jag skulle delat med mig av som jag missat, men det fixar vi allt eftersom, tänker jag. Tacksam för all hjälp jag kan få!