Hej,
Jag försöker få ordning på min nya video dörrklocka som jag vill installera med kabel. Jag skulle uppskatta hjälp från någon som kan mer om el än mig. 😅
Min nuvarande installation:
Hus byggt 2003
2 separata dörrklockor (grov & huvudentré).
Ringtransformator i elcentralen (bild 1)
Mekanisk dörrklocka chime (bild2)
Nuvarande dörrklocka som ska bytas ut (bild 3)
Nya videodörrklocka jag vill installera:
En Aqara g410.
Observera! Enligt manualen behöver jag följande specifikationer från transformatorn:
220v
12v-24v AC
0,2A
50/60Hz.
Vad jag vill uppnå:
1. Installera aqara g410 med kabel.
2. Den mekaniska ringklockan ska inte ringa när jag trycker på Aqara-dörrklockan.
3. Den andra dörrklockan (groventrén) ska fortsätta fungera helt som vanligt med den mekaniska chimen.
Mina funderingar/ vad jag behöver hjälp med:
1. Transformatorn
På bild 1 (elskåpet) syns att min nuvarande transformator är kopplad med den orangea kabeln på 8 V-uttaget.
Aqara kräver minst 12 V AC.
Fråga:
Kan jag flytta den orangea kabeln från 8-uttaget till 12-uttaget för att få korrekt spänning?
Är detta normalt/korrekt för den typen av ringtransformator och är det verkligen så det fungerar?
2. Koppling vid den mekaniska chimen:
För att Aqara-dörrklockan ska få kontinuerlig ström, men utan att trigga den mekaniska ringklockan, behöver jag koppla om kablarna vid chimen.
Jag är osäker på:
Bifogade bilder:
Bild 1: Visar ringtransformatorn i elskåpet, ska jag koppla in oranga kabeln på 12, istället för 8?
Bild 2: visar ringklockan. Hur ska jag koppla så att kamera dörrklockan får kontinuerligt ström, samt att andra vanliga dörrklockan inte påverkas..?
Bild 3: visar nuvarande dörrklocka och dess kablar som ska ersättas med nya kamera dörrklockan.
Tack på förhand för all hjälp! Jag uppskattar verkligen om någon kan guida mig till rätt lösning.
Med vänliga hälsningar,
Jag försöker få ordning på min nya video dörrklocka som jag vill installera med kabel. Jag skulle uppskatta hjälp från någon som kan mer om el än mig. 😅
Min nuvarande installation:
Hus byggt 2003
2 separata dörrklockor (grov & huvudentré).
Ringtransformator i elcentralen (bild 1)
Mekanisk dörrklocka chime (bild2)
Nuvarande dörrklocka som ska bytas ut (bild 3)
Nya videodörrklocka jag vill installera:
En Aqara g410.
Observera! Enligt manualen behöver jag följande specifikationer från transformatorn:
220v
12v-24v AC
0,2A
50/60Hz.
Vad jag vill uppnå:
1. Installera aqara g410 med kabel.
2. Den mekaniska ringklockan ska inte ringa när jag trycker på Aqara-dörrklockan.
3. Den andra dörrklockan (groventrén) ska fortsätta fungera helt som vanligt med den mekaniska chimen.
Mina funderingar/ vad jag behöver hjälp med:
1. Transformatorn
På bild 1 (elskåpet) syns att min nuvarande transformator är kopplad med den orangea kabeln på 8 V-uttaget.
Aqara kräver minst 12 V AC.
Fråga:
Kan jag flytta den orangea kabeln från 8-uttaget till 12-uttaget för att få korrekt spänning?
Är detta normalt/korrekt för den typen av ringtransformator och är det verkligen så det fungerar?
2. Koppling vid den mekaniska chimen:
För att Aqara-dörrklockan ska få kontinuerlig ström, men utan att trigga den mekaniska ringklockan, behöver jag koppla om kablarna vid chimen.
Jag är osäker på:
- Vilka av framdörrens två kablar jag ska flytta?
- Hur jag ska koppla dem för att Aqara ska få konstant ström direkt från transformatorn?
- Hur jag gör detta utan att påverka ordinarie groventré-knappen, som ska fortsätta ringa chimen som vanligt?
Bifogade bilder:
Bild 1: Visar ringtransformatorn i elskåpet, ska jag koppla in oranga kabeln på 12, istället för 8?
Bild 2: visar ringklockan. Hur ska jag koppla så att kamera dörrklockan får kontinuerligt ström, samt att andra vanliga dörrklockan inte påverkas..?
Bild 3: visar nuvarande dörrklocka och dess kablar som ska ersättas med nya kamera dörrklockan.
Tack på förhand för all hjälp! Jag uppskattar verkligen om någon kan guida mig till rätt lösning.
Med vänliga hälsningar,
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med att installera en Plejd dosdimmer
Belysning -
Stockholm/Spånga: Anlita hjälp för att installera mekaniskt ventilerade golv + FTX-ventilation
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Behöver hjälp med att installera tilluft.
Ventilation -
Hjälp med att installera tvättmaskin och torktumlare.
El -
Behöver hjälp att installera en Sonoff touch kontakt
El