Jaha, då var det dags att regga sig här på byggahus.

Nyinflyttad i hus och håller på att suga i mig ny kunskap och undrar vad detta är för sak. Vad används den till?
ddd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidur av något slag verkar det som.

Slår kanske till ytterbelysningen vid vissa tider ? Eller liknande. Skulle jag gissa.

Välkommen till forumet!

Jag instämmer med tidigare svar men vill också tipsa dig om att kolla lite mer på din elanläggning eftersom du är nybliven husägare. Dvärgbrytaren (säkringen) på bilden är från Biltema och alldeles för ofta hänger det ihop med hempulad el. Har ni gjort någon elbesiktning eller har någon med kompetens inom området tittat i centralen och kopplingsdosor?

Om ni inte har gjort det kan det vara en bra idé när husköpet fortfarande är färskt!

Gör en elbesiktning, kan aldrig tänka mig att en elektriker har utfört den installationen.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Gör en elbesiktning, kan aldrig tänka mig att en elektriker har utfört den installationen.
Fast för att inte skrämmas allt för mycket, så kan det ha varit det. Det är en stark indikation, men det måste inte ha varit hemmapulat, och även om det är det så måste det inte vara farligt.

En koll av någon kunnig (helst elektriker då) är ändå på sin plats. Och kolla att jordfelsbrytaren fungerar (och finns).

Det finns en "hand" funktion för att sätta tiduret i manuellt läge utanför de valda tiderna som den annars ska vara till. Det ser ut som att de två knapparna ner till vänster ska hållas inne i 2-3 sekunder och ett lättare klick ska höras ifrån tiduret.

Det är bara knappen längst ner till vänster som är manuell växling av relät. Den manuella växlingen gäller bara fram till nästnästa automatiska växling. Mittersta och nedersta knapparna i vänstra kolumnen är antagligen för att växla mellan sommar & vintertid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.