B BWall skrev:
ANMÄL TILL Riksantikvarieämbetet så kommer de och bedömer vad det är. Det kan vara en fornlämning!
Vi har ohyggligt mycket fornlämningar här. När man kollar fornsök står det på 99% "ej skyddsvärd" :D
Eller ja... tills nån ska bygga antar jag

B BWall skrev:
ANMÄL TILL Riksantikvarieämbetet så kommer de och bedömer vad det är. Det kan vara en fornlämning!
Idag så är det ju bättre att INTE kontakta myndigheterna om fornminnen/fornlämningar (visst oftas olagligt men vill vi ha kvar vår historia så!).
Då dom troligen kommer att ta en jävla tid på sig att komma ut o titta o sen kanske gräva/ta reda på fornlämningarna och sen förtstöra dom.
Och det har ju förstörts enorma mängder från sveriges museum/osv redan.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Nu hör det till saken att en konstruktion byggd av material som vi redan har identifierat som mindre än 100 år gammalt inte kan vara någon riktig fornlämning.

• Haha
Igen
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Hej,

behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.

Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.

Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!

[bild] [bild] [bild]
En liten bastu kanske om det är skorsten också? Jag vet att åtminstone finnarna gjorde så när de byggde hus att först byggde de en bastu att bo i medans de byggde på huset.

magda136 magda136 skrev:
Hej,

behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.

Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.

Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!

[bild] [bild] [bild]
Typ av trappsten till en gammal byggnad som blivit kvarglömd. Troligen inte mer spännande än så?

Det fascinerande är ibland hur det har sett ut. Rester är ju det som är kvar av en svunnen tid.

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
En liten uppdatering...

[bild] [bild]
Där har det nog legat en liten stuga. Man ser trappen in, natur sten som grundkurs, och ett fundament till en skorsten.
magda136 magda136 skrev:
En liten uppdatering...

[bild] [bild]

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Men men.....det är ju pompelipossas stuga..

Mer bilder.
Någon uppdatering?

• Gilla
Villanelle och 1 till
  • Laddar…
One does not simply update a Byggahustråd from mordor.

• Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fyll igen o glöm asap. Får de för sig att gräva ut så blir det ni som får finansiera det….

Nej, det är bara om du vill göra något med ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.