114 293 läst ·
101 svar
114k läst
101 svar
Hjälp att identifiera - hittade detta under gräset i trädgården
Där har nog stått ett utedass tror jag 
Wow, spännande! Håll oss uppdaterade.
På min tomt, som är ett sommarstuga område från 1960, så satte jag spaden i marken ca fem meter från huset så fick jag uppfattningen att jag oxå har någon form av platta snarlik din. Obs jag har inte grävt upp den som du. Dessutom så har sambon planterat rabatt ovanför.
Jag frågade förra ägaren och han sade att det förmodligen ligger en stenkista där.
Vid tidpunkten visste jag inte vad en stenkista används till. Men senare har jag varit tvungen att investera i avloppsanläggningar på tomten. Då verkar det som en avslutande infiltration är någon form av "stenkista". Men min infiltration var bara en grop med grovt grus, inte något stenlock ovanpå.
Kanske gjorde man annat förr?
Hur som helst spännande att hitta lämningar från tidigare bosättare. Men jag gissar på avlopp för disk och tvätt.
Mvh
Fredrik
Jag frågade förra ägaren och han sade att det förmodligen ligger en stenkista där.
Vid tidpunkten visste jag inte vad en stenkista används till. Men senare har jag varit tvungen att investera i avloppsanläggningar på tomten. Då verkar det som en avslutande infiltration är någon form av "stenkista". Men min infiltration var bara en grop med grovt grus, inte något stenlock ovanpå.
Kanske gjorde man annat förr?
Hur som helst spännande att hitta lämningar från tidigare bosättare. Men jag gissar på avlopp för disk och tvätt.
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
På lantmäteriet kan man kolla gamla kartor, ändringar i fastigheter och tomtritningar. Om det skett tomtförändringar kan strukturen tillhöra en annan fastighet. Kika runt hur omgivningarna ser ut och vad som funnits i området och fråga gamla grannar.Kanske det kan ge något?
Min gissning är fundamentet till en stabil groggveranda för tjocka grosshandlare.Skål på er !
Min gissning är fundamentet till en stabil groggveranda för tjocka grosshandlare.Skål på er !
Allvetare
· Emigrerad Stockholmare
· 9 inlägg
Jag tror som en av de förra att det kan vara en grund för en skorsten.
I övrigt skrattar jag gott åt skämten om groggveranda med mera. :-D
I övrigt skrattar jag gott åt skämten om groggveranda med mera. :-D
På mittenbilden syns ett galler till höger som avslut på en kanal? Är kanalen och gallret i plåt? I så fall ventilation till en matkällare. Vi hade en näst intill identisk i vårt förra hus, färdigställt 1922. Med ventilationen och stenfotsgrunden höll matkällaren alltid lagom temperatur året runt utan behov av elmagda136 skrev:
Hej,
behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.
Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.
Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!
[bild] [bild] [bild]