N nallepu skrev:
När vi gick ut med borstar och spadar hittade vi hiroglyfer
Oj, egyptierna var ända här uppe?
Annars trodde jag det var mest runor man kunde hitta på våra breddgrader.

• Gilla
  • Haha
Igen och 8 till
  • Laddar…
Uthus med eldstad i. Nån form av brygghus eller tvättstuga.
Grund med fundament för vedspisen

Jag kommer nog inte att tillföra så mycket, men banne vad fyndiga folk är och roliga. Seriöst men rolig tråd. Jag gillar monolit bilden. Det var det jag tänkte på, dvs 2001 Odessey. =)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ser ut som en sarkofag... försvann det många människor i grannskapet på förre ägarens tid?
magda136 magda136 skrev:
Hej,

behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.

Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.

Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!

[bild] [bild] [bild]
ANMÄL TILL Riksantikvarieämbetet så kommer de och bedömer vad det är. Det kan vara en fornlämning!

• Gilla
  • Haha
Donn och 1 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Hej,

behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.

Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.

Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!

[bild] [bild] [bild]
Helt klart en vanlig trapp, sorry alla fantasifulla

Det där är så jäkla likt hur mormor och morfar hade gjutna blomrabatter och en liten trapp som löpte runt med den till grusgången nedanför.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Snuffen13. Någon kreativ trädgårdsarkitekt som varit i farten är även min gissning.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Viking1961 Viking1961 skrev:
Om jag får gissa lite så skulle jag tro att det är en del av en skorsten och att det stått en kokgryta där för tvätt. Detta med tanke på husets ålder och att det är byggt före man hade tvättmaskin. Var en rätt vanlig företeelse förr.
Just nu är detta bästa förslaget på vad det kan vara!

• Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Säkert en grav från någon som dog i koleraepidemin i Sverige mitten av 1800-talet. Skulle nog inte fortsätta gräva där.

• Haha
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Just nu är detta bästa förslaget på vad det kan vara!
Det kan vara en igenfylld vattenbrunn sedan man hade eget vatten !?

Finns det inga inskriptioner?

kisumisu
L Lucif3r skrev:
Det kröp inte upp en ung kvinna i nattlinne och långt svart hår över ansiktet ur brunnen? :D
Haha nä men höll på själv ramla där ;)

kisumisu
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Läskigt...
Tankarna far lät igenom, vad som skulle kunna hänt. I vårt förråd, med rutet golv å plastmatta...
Fann vi bara en ytterligare grund, å sedan bara jord.
Då hade du ändå tur. Här blev det extra jobb. Visste inte riktigt vad göra med brunnen.
Många sade att jag skulle fylla igen den...men blev att man förminskade den.

Tur var det också för är någonslags dräneringsbrunn....

kisumisu kisumisu skrev:
Haha nä men höll på själv ramla där ;)
Då skulle DU blivit Sadako!

Staffans2000
N Neocortex skrev:
Säkert en grav från någon som dog i koleraepidemin i Sverige mitten av 1800-talet. Skulle nog inte fortsätta gräva där.
Glöm inte asbestfaran. Ring genast saneringsfirma. Under tiden skall fru och barn evakueras. Konstruktionen är definitivt resterna av en V2:avskjutningsramp.

Staffan

• Haha
  • Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.