114 293 läst ·
101 svar
114k läst
101 svar
Hjälp att identifiera - hittade detta under gräset i trädgården
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Hitlers svenska bunker?
Pablo Escobars skatt?
Pablo Escobars skatt?
Oljecistern... Nej gammal trädgårdsdammmagda136 skrev:
Hej,
behöver hjälp att identifiera vad det här kan vara. Grävning pågår och mer och mer kommer fram.
Kan inte komma på vad det kan ha varit. Är i en trädgård som sluttar en del i ett gammalt villaområdet. Fastigheten är nästan 100 år bedömer jag.
Gissningar och glada tillrop mottages tacksamt!
[bild] [bild] [bild]
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Det skulle kunna vara en husgrund till en jordkällare, eller ett tidigare bostadshus.
Men det är beroende på hur gammalt ert hus är som står där nu intill.
Men det är beroende på hur gammalt ert hus är som står där nu intill.
Me too
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Känns som om det ligger lite högt för att vara en jordkällare, annars var det även min spontana gissning. Samtidigt är det lite litet för att vara grund för någon typ av nyttobyggnad. Och även ett lusthus känns som om det borde vara lite större.
Edit: Tittade lite närmare på första bilden och det ser onekligen ut som någon slags grundmur till höger. Sällar mig till @matsgran och tror på en äldre byggnad.
Edit: Tittade lite närmare på första bilden och det ser onekligen ut som någon slags grundmur till höger. Sällar mig till @matsgran och tror på en äldre byggnad.
Om du inte har som avsikt att maskinellt ta bort fyndet, så hade jag nog inte grävt och grejat för mycket i onödan.
Tog nyligen bort en plint till torkvinda, som visade sig vara enorm och väldigt tung sak där stenbumlingar satt väl gjutna ihop.
Tog nyligen bort en plint till torkvinda, som visade sig vara enorm och väldigt tung sak där stenbumlingar satt väl gjutna ihop.