Hej

Jag har ett hus som byggts kring -79 med vad jag trodde var en vanlig betongplatta. Vi har lagt om golven inomhus och då såg det ut som en vanlig betongplatta.
Nu ska vi bygga en uteplats och jag ska fästa en bärlina i plattan eftersom den är betong. Borren bara gick rakt in utan något motstånd. Det är så mjukt att jag kan ta ett armeringsjärn och slå lätt med släggan och slå in det. Det är minst 60cm som det är mjukt, om det inte är hela vägen.

Tittar man på andra bilden så ser man betong under det bruna. Det är jag säker på är betong ;)

Vad är plattan gjord av egentligen? :eek:
Vad ska jag använda för fästanordning till det?

En betongplatta med ett stort, mjukt hål i ytan där en träregel möter betongen, och vit betong synlig under det bruna skiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husgrund med mjukt material under ytan, misstänkt betong skymtar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissar på cellplast ovanpå betongplattan.

tommib
Japp. Troligen cellplast (med puts på).

Du kan inte fästa i cellplasten utan det är bara till att sätta plintar invid huset för bärlinan.

Detta är också en riskkonstruktion med avseende på fukt, bara så du vet...

Kan det vara nåt annat än cellplast? Jag tycker inte det känns som cellplast nämligen. Det låter inte ihåligt när jag knackar på plattan men det kanske det inte gör?
Likaså är lagret ovanpå(dvs under innergolvet) väldigt hårt och stumt. Kan det vara någon form av porös betong med ett lager betong ovanpå? Leca?

Fukt är jag faktiskt inte orolig för. Det är plast under syllarna och det är inte nåt ingjutet trä nånstans. Den verkar vara väldränerad och så är vi på "dränerande" mark.

tommib
Kan kan det säkert, men det är mest troligt att det är cellplast. Man kanske har gjutit en extra platta ovanpå för att lägga golven på. Eller flytspacklat.

Hur porös betong det än vore skulle du inte kunna slå in ett armeringsjärn 60cm. Samma gäller leca. Om du verkligen vill veta, gör ett lite större hål och riv med armeringsjärnet så ser du vad som kommer ut.

För altanen så spelar det ingen roll. Du kan inte fästa i det.

Jag får se om jag tittar efter eller bara låter det bero.

Bör jag göra något speciellt med hålen som jag har gjort eller bara på med lite puts?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.