Demmpa skrev:
[länk] har nät där man kan använda till många olika typer av stusmattor, runda, ovala, fyrkantiga, mm.
Kollat där men de har också 1,24 eller 1,53 meter mellan sina stolpar, jag har 1,03...

verktygsgurun skrev:
Den ingick ju i husköpet....TS började med att skriva det.
Men "utter74" är inte TS (and1), "utter74" har samma problem som TS.

utter74 skrev:
Kollat där men de har också 1,24 eller 1,53 meter mellan sina stolpar, jag har 1,03...
Om jag inte kommer ihåg fel så är det ifrån dom vi köpte vårt skyddsnät för två år sedan, det nätet vi har har inga fasta förankringar nät/stolpe utan man kan montera nätet oberoende storlek på studsmattan, vi har fem benpar, men vi använder alla sex stolparna som följde med i paketet. Det nätet vi köpte var antagligen "Skyddsnät Övriga", det verkar som om att dom har utvecklat både skyddsnät och kantskydden sedan vi köpte våra.

johansson_c skrev:
även om man gräver ner studsmattan tycker jag att man ska använda nät.
en olycka händer så lätt.
annars kommer man förbanna sig den dagen då olyckan är framme...

/C
Dum fråga kanske, men vad är då syftet med att gräva ner den? Flertalet nöjesparker här runtikring har såna där studsborgar där de har 2x4 mindre rektangulära studsmattor med en halv meter kant emellan, kanten är gjord av något mjukt plastmaterial. Gången i mitten mellan de två raderna är vanlig trall. Skulle man ta i för kung och fosterland kan man lätt flyga upp och landa på antingen trallen eller kanten. Denna anläggning är godkänd av kommunen och mig veterligen har inte fler än vanligt skadat sig pga denna utformning.

Är kluven i frågan om detta s.k "lekredskap" med tanke på antalet olyckor som sker pga att den inte används så som det är tänkt. På gatan har det varit flera olyckor när äldre barn i undre tonåren (ganska tunga personer och bra med rörelseenergi) krockar i luften eller om nåt yngre barn trillar och hamnar under och någon landar på denne med benbrott som följd. Flera grannar har vägrat att köpa in den trots idogt tjat just pga skaderisken och att det är svårt att ha uppsyn hela tiden. Det funkar inte att säga "ni får bara vara en/två åt gången"...

Sen kan man ju undra hur de tänkte som valde färgen illblå, mer skrikig färg får man ju leta efter ;) Svart och grönt finns men är sällsynt.

Hoppa lugnt!!
/S

steve5432 skrev:
Dum fråga kanske, men vad är då syftet med att gräva ner den? Flertalet nöjesparker här runtikring har såna där studsborgar där de har 2x4 mindre rektangulära studsmattor med en halv meter kant emellan, kanten är gjord av något mjukt plastmaterial. Gången i mitten mellan de två raderna är vanlig trall. Skulle man ta i för kung och fosterland kan man lätt flyga upp och landa på antingen trallen eller kanten. Denna anläggning är godkänd av kommunen och mig veterligen har inte fler än vanligt skadat sig pga denna utformning.

Är kluven i frågan om detta s.k "lekredskap" med tanke på antalet olyckor som sker pga att den inte används så som det är tänkt. På gatan har det varit flera olyckor när äldre barn i undre tonåren (ganska tunga personer och bra med rörelseenergi) krockar i luften eller om nåt yngre barn trillar och hamnar under och någon landar på denne med benbrott som följd. Flera grannar har vägrat att köpa in den trots idogt tjat just pga skaderisken och att det är svårt att ha uppsyn hela tiden. Det funkar inte att säga "ni får bara vara en/två åt gången"...

Sen kan man ju undra hur de tänkte som valde färgen illblå, mer skrikig färg får man ju leta efter ;) Svart och grönt finns men är sällsynt.

Hoppa lugnt!!
/S
Anledningen till att en del gräver ner den är för att den inte ska synas så mycket. De tycker helt enkelt att den fular ner trädgården. Och andra gräver ner den för att fallhöjden inte ska bli så hög om olyckan skulle vara framme.

Som sagt är jag för att alltid använda nät, det lär filtrera bort några olyckor i alla fall. Alla här i grannskapet har nät och (peppar peppar) jag har inte hört talas om några större olyckor än.
Däremot har jag en kompis som har studsmatta med nät, det var bara det att nätet var så dumt utformat så att man var manuellt tvungen att stänga igen öppningen med en dragkedja, vilket det givetvis slarvades med. Följden blev att ett av barnen flög ut genom öppningen och ner på gräsmattan. Men han landade lyckligtvis bra och blev bara omskakad.
Så att ha nät är inte 100% skydd.

Vi har en svart studsmatta med grön skyddskant över fjädrarna. :D

/C

Uppdatering: jag sålde studsmattan och köpte en ny + nät på Biltema. Blev den smidigaste lösningen för mig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.