Hej!

Behöver hjälp att hitta en ny trafo till mina mini downligts jag har i fönstren. Den jag har idag och som jag har konstaterat är trasig då spottarna står och blinkar är denna https://imgur.com/a/IJ8HE3u

Köpte sedan denna https://imgur.com/a/NE6Pkix
i tron att det var rätt men spottarna fortsätter att blinka. Får spottarna för lite ström från den nya trafon eller vad är fel? Kan någon av er hjälpa mig hitta en motsvarande trafo som orginalet så vore jag tacksam.

Varför lägger du bilder på imgur? De bråkar om adblocker så jag kan inte se den andra bilden. Ladda upp bilderna här istället.

Den första bilden kan jag se och det drivdonet kan ge antingen 350 mA eller 24 V DC.
Vad ska dina downlights ha? Hur många downlights har du? Hur är drivdonet inställt?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Okej den andra bilden ser ut såhär: Etikett på LED-transformator som visar specifikationer: 200-240VAC in, 24VDC ut, max 0.33A, 8W, effektivitetsgrad >84%, vikt 0.06kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trafon är kopplad med 230v in och sekundär sidan går till en plint med snabbkopplingar för spottarna. På spottarna står det max 1W 3.2V DC och det är två stycken jag använder.

Redigerat:
Det nya drivdonet kan bara ge 24 V DC. Jag är tveksam till att det är vad dina två minidownlights vill ha. Jag tror att de vill ha en konstant ström på 350 mA. Det nya drivdonet ser troligen dina två downlights som en kortslutning och därför blinkar.

Det svåra med seriekopplade downlights är att veta om det är drivdonet eller en downlight som är dålig. Du kan kontrollera det genom att bygla en downlight i taget och se vad som händer, alltså med ditt gamla drivdon som förhoppningsvis är inställt på konstant ström 350 mA.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det nya drivdonet kan bara ge 24 V DC. Jag är tveksam till att det är vad dina två minidownlights vill ha. Jag tror att de vill ha en konstant ström på 350 mA. Det nya drivdonet ser troligen dina två downlights som en kortslutning och därför blinkar.

Det svåra med seriekopplade downlights är att veta om det är drivdonet eller en downlight som är dålig. Du kan kontrollera det genom att bygla en downlight i taget och se vad som händer, alltså med ditt gamla drivdon som förhoppningsvis är inställt på konstant ström 350 mA.
Tack för svar! Har konstaterat att det är trafon som är problemet. Det jag behöver är alltså en som har 350mA på sekundärsidan. Har du något tips på en liten smidig trafo som funkar?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns många drivdon som ger 350 mA. Ta en ur högen som klarar minst 3 W, t.ex Jolly Rund. Den har dessutom en dimmer inbyggd.
[länk]

Den kräver dock installation i en dosa. Det finns andra modeller som tar lampsladd så att allting blir dubbelisolerat.
Något sen återkoppling men har inte kommit till skott och beställt någon trafo ännu.

Kanske är en dum fråga men det blir inte problem om jag väljer en trafo med minst 3W när jag bara använder två spottar? Har hittat en som det står 3-6W tex.

A
Ja det som är anslutet måste vara inom både miniminivå och maximumnivå för drivern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.