Hej,
jag har fått order av min bättre hälft att bygga en planteringsmur likt bilden nedan.
Muren skall vara cirka B x D x H (18m x 1m x 0,4m) och det skall planteras någon form av prydnadsträd i.
Några frågor:
jag gräver ur och fyller med bergkross för att sedan padda. Skall jag fylla med bergkross där träden sedan skall planteras? Alltså i mitten av muren.
Kan det då bli problem att plantera eftersom inte rötterna kan ta sig ner i jorden. Eller ska jag bara padda med bergkross där muren står?
muren skall vara två stenar hög. Räcker det med att mura eller behöver jag använda någon form av armeringsmatta?
//Orvar
jag har fått order av min bättre hälft att bygga en planteringsmur likt bilden nedan.
Muren skall vara cirka B x D x H (18m x 1m x 0,4m) och det skall planteras någon form av prydnadsträd i.
Några frågor:
jag gräver ur och fyller med bergkross för att sedan padda. Skall jag fylla med bergkross där träden sedan skall planteras? Alltså i mitten av muren.
Kan det då bli problem att plantera eftersom inte rötterna kan ta sig ner i jorden. Eller ska jag bara padda med bergkross där muren står?
muren skall vara två stenar hög. Räcker det med att mura eller behöver jag använda någon form av armeringsmatta?
//Orvar
Be din bättre hälft om en konstruktionsritning 
Kolla först upp exakt vilken typ av sten du vill använda och sedan den leverantörens anvisningar.
Jag tror inte att bergskross är den rätta benämningen, man brukar först ha makadam 8-16 och därefter stenmjöl 0-8.
Kolla först upp exakt vilken typ av sten du vill använda och sedan den leverantörens anvisningar.
Jag tror inte att bergskross är den rätta benämningen, man brukar först ha makadam 8-16 och därefter stenmjöl 0-8.
maah skrev:
Ritningar brukar vara en bristvaramaah skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
40 cm djupt jordlager låter lite när det gäller träd och inte perenner eller låga buskar. Om det inte är frågan om väldigt små träd.O Orvar777 skrev:
Ska den placeras vid tomtgränsen bör man tänka på att man då kommer att behöva stå på trottoaren för att komma åt att rensa ogräs när djupet är 1 m.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle inte lägga kross under planteringen för det bryter jordens kappillärverkan och gör det torrare på sommaren och blötare på vintern, inte bra.
Hej,BirgitS skrev:
tanken är att det skall vara små prydnadsträd i muren. Vi har sett någon i närheten som har gjort så.
Om vi inte lägger kross under borde det alltså funka?
Den kommer vara i tomtgräns mot gatan. Vi bor i ett villaområde där det inte kommer vara några problem att rensa ogräs från gatan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

