Sedan några år tillbaka har jag kompletterat min pelletsbrännare med en tekniktank (300l) och LVVP som kör mot tanken. LVVP har inte kapacitet nog att värma huset när det är kallare än ca -5. Idéen med denna lösning är att köra pellets vintertid och om elpriset skulle dra iväg alldeles. När man blir gammal och inte orkar släpa pellets längre är det också enkelt att byta till en större LVVP och endast klara sig på det. Men vi lämnar LVVPn för nu. Jag värmer också VV i en slinga som går genom tanken.
Jag har kopplat in lite sensorer och börjat mäta vad som händer i systemet när jag eldar med Pellets. På det hela tror jag det ser bra ut, men ni som kan får gärna kolla och kommentera. Finns det något att förbättra?
Översta grafen visar temperaturdata för pelletsoch tankvärme, medan undre grafen visar effektdata i watt för laddomaten den 9 dec.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den undre grafen visar när cirk.pumpen i laddomaten går.
Det jag har lite fundering kring är varför den undre panntempen börjar stiga innan panntemp börjar stiga (t.ex innan kl 4 eller innan kl 12)?

Kan vara att tankens botten är varmare är pannans botten och det värmer på i pannans botten, blir då en liten självcirk genom laddomaten. När värmen stiger uppåt i pannan. I laddomatens underdel finns en ventil som är öppen när pumpen står still, den är för att självcirk ska bil genom pannan och kyla pannan, om pumpen stannar av någon orsak. Förhindra att pannan går i kok direkt, innan alla spjäll stängs.
Om det är så du menar och inte att det är tankens botten som ökar i temp.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.