911 läst ·
28 svar
911 läst
28 svar
Hjälp at identifiera problem från hydroforpumpen/brunnen
Kan svara mig själv, ser inte ut att finnas pumpar som skulle få plats i det hålet...T Toro2 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 104 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 104 inlägg
Ett test innan du köper andra kopplingar är att tjoffa ned en trasa mellan slang och röret. Knåda ned hårt men inte så den försvinner, fukta den och prova igen. Blir det märkbart bättre kan du direktkoppla på röret och räkna med att det funkar.T Toro2 skrev:
Ja, tanken med en rörspets är att få skarvarna täta och koppla på pumpen direkt på röret.T Toro2 skrev:
I ett 50mm rör blir det inget magasin alls och då krävs extrem tillrinning för att inte suga ner nivån och in luft.
Eventuellt kan du testa Karroks förslag först.
Du skulle även kunna köra ner rotojetmunstycket eller iller på högtrykstvätten innan för att rensa silen. Men vattnet ser ut att försvinna ner hyfsat fort så silen borde inte vara speciellt tät.
Är där nån gänga på röret eller har något smartskaft kapat bort den?
Var inloppet är spelar ingen roll för sughöjden utan det är var vattenspegeln är. Men du har rätt i att det inte hjälper i detta fall. Mer än att man inte kommer suga in luft om han kan få ner bottensilen under 9m. Då kommer flödet ut ur pumpen motsvara det som rinner in i rörspetsen.prototypen skrev:
Annars kan man ha sugpunkten 100 m ner bara vattenspegeln är mindre än 9m ner.
Tyvärr kapatM Mardigan skrev:Ja, tanken med en rörspets är att få skarvarna täta och koppla på pumpen direkt på röret.
I ett 50mm rör blir det inget magasin alls och då krävs extrem tillrinning för att inte suga ner nivån och in luft.
Eventuellt kan du testa Karroks förslag först.
Du skulle även kunna köra ner rotojetmunstycket eller iller på högtrykstvätten innan för att rensa silen. Men vattnet ser ut att försvinna ner hyfsat fort så silen borde inte vara speciellt tät.
Är där nån gänga på röret eller har något smartskaft kapat bort den?
Det var synd.T Toro2 skrev:
Inte säkert att det är så lätt att gänga på plats men det går troligtvis. Men då måste du få tag på gängsnitt. Kanske att en rörmokare kan tänka sig att låna ut?
Billigast är troligtvis att svetsa på en redan gängad koppling typ en nippel, men det är om du kan svetsa.
Annars får man bita i det sura äpplet och köpa en: https://www.rinkabyror.se/artikel/norma-fgr-grip-e-w4-48-3mm/
Men dyra som helvete. Om det är ett r50 rör du har så är det troligtvis 60,3mm utvändigt och den kostar 1000kr. Bara 900 om du har r40.
Har inte erfarenhet av dessa kopplingar själv så kan inte säga med säkerhet att det funkar.
Kan du hitta nåt i gummi som man kan trä på och få tätt med slangklämma så duger det troligtvis för ett test.
Finns sån här för avloppsrör också men lite tveksam på att det skulle funka. Men kostar inte så mycket om det skulle passa.
https://www.rinkabyror.se/artikel/norma-connect-dcs-rapid-dn50/
Skulle inte lägga någon tid på detta. Är ingen brunn utan ett litet rör som förutsätter ett högt grundvatten med riklig tillrinning.
Enda möjligheten är att minska pumpkapaciteten till tillflödet eller pumpa i intervaller då röret fyllts upp. Är du i behov av vattnet så gräv ner 3-4 brunnstingar så du får ett magasin,
Enda möjligheten är att minska pumpkapaciteten till tillflödet eller pumpa i intervaller då röret fyllts upp. Är du i behov av vattnet så gräv ner 3-4 brunnstingar så du får ett magasin,
Enligt mig ska man absolut lägga tid och lite pengar på såna här brunnar eftersom de lämpar sig ypperligt för trädgårdsbevattning. Att vattna med renat kommunalt vatten är extremt onödigt enligt mig.Waggon skrev:
Skulle inte lägga någon tid på detta. Är ingen brunn utan ett litet rör som förutsätter ett högt grundvatten med riklig tillrinning.
Jag hjälper andra att göra liknande ”Brunnar” och för detta tar vi en liten slant om man jämför med brunnsborrare eller vad brunnsringar kostar.
Jag använder dock aldrig rörspetsar eftersom de har mängder med nackdelar och få fördelar. Utan vi spolar ner egengjorda pemsilar som man kopplar via en backventil direkt mot pump. Med en sån sil brukar man få ut mellan 20 och 40 liter per minut vilket räcker väldigt långt för trädgårdsbevattning.
Waggon skrev:
Jag har 3500kvm tomt och sandig gjord, en del skogstomt för visso men vill helst slippa vattna med kommunalt vattenM Mardigan skrev:Enligt mig ska man absolut lägga tid och lite pengar på såna här brunnar eftersom de lämpar sig ypperligt för trädgårdsbevattning. Att vattna med renat kommunalt vatten är extremt onödigt enligt mig.
Jag hjälper andra att göra liknande ”Brunnar” och för detta tar vi en liten slant om man jämför med brunnsborrare eller vad brunnsringar kostar.
Jag använder dock aldrig rörspetsar eftersom de har mängder med nackdelar och få fördelar. Utan vi spolar ner egengjorda pemsilar som man kopplar via en backventil direkt mot pump. Med en sån sil brukar man få ut mellan 20 och 40 liter per minut vilket räcker väldigt långt för trädgårdsbevattning.
Nu har jag testat med en blöt handduk runt som förslogs innan men resultatet är detsamma så antar att det är dåligt tillförsel. Diametern på röret är bara 48mm så det är antagligen ett gammalt 1½" stålrör.
Hade du tillgång till svets?
Alternativt gängsnitt?
Ett alternativ är att se om det kan funka med 50mm sugslang och slangklämmor men även det kommer att kosta en slant.
Ett annat alternativ som skulle bli billigare för åtminstone ett test är att sätta krympslang med lim. 1m 50mm krympslang kan du få för ca 200kr.
En krympslang skulle krympa över både 32 pem och röret.
Men jag skulle nog flyttat backventilen till pumpen då och bara haft ner pemslangen en bit i röret för att minska mängden innestående luft.
Alternativt gängsnitt?
Ett alternativ är att se om det kan funka med 50mm sugslang och slangklämmor men även det kommer att kosta en slant.
Ett annat alternativ som skulle bli billigare för åtminstone ett test är att sätta krympslang med lim. 1m 50mm krympslang kan du få för ca 200kr.
Men jag skulle nog flyttat backventilen till pumpen då och bara haft ner pemslangen en bit i röret för att minska mängden innestående luft.
Tyvärr ingen svets men hittade den här.M Mardigan skrev:Hade du tillgång till svets?
Alternativt gängsnitt?
https://www.vattenliv.se/produkt/flexi-reducering-50-32-mm/
Skulle det funka?
Hittade även troligen originalpumpen under altanen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett riktigt bra sätt att ta reda på om det funkar. Det är att testa.T Toro2 skrev:
Jag tycker absolut att det är värt ett försök.
Möjligtvis kan det vara svårt att dra det tätt runt en pemslang, men som sagt det vet man efter att man testat.
Fin gammal pump. Ett bra vinterprojekt att renovera.
Klicka här för att svara