Jag bifogar här en ritning med mätpunkter som vi mätte med laser idag. I hustillverkarens grundritningar står att +/- 1mm godtages, men vår KA säger att det är OK med 5mm skillnad i höjd. De mätningar vi fick visar att vi har ca 9mm mellan högsta och lägsta punkt runt muren men att varje "raka" diffar max 6mm. Är den någon som vet om detta kan var ok ändå eller ska vi forma igen och gjuta uppepå??
Dessutom; hjärteväggen skall vara 25mm lägre än grundmuren, men vår är 28mm lägre (men dock samma över hela). Är detta ok tror ni??
Tacksam för kommentarer!!!
Dessutom; hjärteväggen skall vara 25mm lägre än grundmuren, men vår är 28mm lägre (men dock samma över hela). Är detta ok tror ni??
Tacksam för kommentarer!!!
Jovisst, MEN. Det är ju väldigt lätt för hustillverkaren att kräva perfekta förhållanden när de inte har nåt med grunden att göra. Om man frågar dem så lär man definitivt få svaret att det är bara att göra om, mendans en snickare kanske säger att det ändå är ok. Trä är ju ändå ett material med viss böjlighet och kanske kan bli tillräckligt tätt med den tyngden som väggar och tak ändå ger. Därför vore det intressant ifall någon som byggt själv har erfarenhet av detta.sponken skrev:
Jovisst men, man kan undra varför grundmuren inte håller samma mått. Skall egentligen inte behöva vara någon avvikelse alls, om nu muraren kan sin sak och ställer krav på sig själv. Men om det nu är så, som nämns ovan, att syllen är formbar, vilket den blir p g a tungden ovanifrån, då blit allt annat också formbart, hela vägen upp till tak, inte minst skugglisterna, och naturligtvis sprickor i väggar, när huset med tiden "satt sig". Var noga med att få detta antecknat i protokollet.
Snackade med en annan snickare nu och det är vanligt med avvikelser upp till 5mm och det fixar man tydligen med att lägga in extra syllremsor. Men vi kommer nog fixa till det värsta i alla fall genom att jämna av med nytt bruk. Surt bara.
Som vi brukar säga i branschen:
Gör om, gör rätt!
Jag har satt många grunder, dock ej murat några. Jag accepterar bara avvikelser på mindre än 1 mm eftersom allt över 1 mm går att distansera upp. Däremot brukar snickarna vara betydligt slarvigare när de sätter syllen, varför jag tror att det inte spelar så stor roll med några mm hit eller dit.
Gör om, gör rätt!
Jag har satt många grunder, dock ej murat några. Jag accepterar bara avvikelser på mindre än 1 mm eftersom allt över 1 mm går att distansera upp. Däremot brukar snickarna vara betydligt slarvigare när de sätter syllen, varför jag tror att det inte spelar så stor roll med några mm hit eller dit.
jobbar du i byggbranschen alltså? kan du då ge förslag på utjämningsbruk? Vi bygger en varmgrund och vill gärna undvika onödiga kallbryggor och betong är ju ingen isolator precis..tihimasmo skrev:Som vi brukar säga i branschen:
Gör om, gör rätt!
Som sagt, jag har aldrig murat en grund. Jag är heller ingen kung när det gäller betong, men expanderbruk är bra om man vill ha en exakt gjuthöjd, eftersom det sjunker minimalt. Tyvärr är bruket jobbigt att arbeta med, eftersom det inte får samma härliga klistriga konsistens som vanligt bruk.
Om du gjuter på en brunnen yta skall du förbereda ytan först och jag har aldrig behövt göra det, så hur man gör kan någon annan få svara på.
Om du gjuter på en brunnen yta skall du förbereda ytan först och jag har aldrig behövt göra det, så hur man gör kan någon annan få svara på.
Svärfar har dragit i några tåtar och fått snacka med någon som jobbar med bruk och betong och det finns tydligen ett särskilt bruk för ändamålet som ska vara lätt att arbeta med och som inte behöver bygga mer än de millimetrar som fattas. Det låter väldigt bra - för det kändes inte kul att behöva lägga en betongtopp ovanpå på ca 5cm. Det skulle kraftigt försämra vår varmgrund.. åtminstone skulle isoleringsjobbet bli lite mer avancerat.
Detta ska ske nu på onsdag så jag kan ju rapportera hur det gick
Detta ska ske nu på onsdag så jag kan ju rapportera hur det gick
Klicka här för att svara