29 362 läst ·
106 svar
29k läst
106 svar
Hjälp oss att inte frysa ihjäl!
Se ser ut att vara lika kopplade.M MrBilo skrev:
Anledningen till att jag frågar är att i en av dina poster så postade du baksidan av den löstagbara fronten, så ser det ut att det ska sitta en noll sladd i "3" vilket det inte gör.
Nu vet jag inte om det ska eller inte ska sitta någon sladd där, men frågan är värd att ställas.
Bara ett litet tips ang automatsäkringar, när dom får några år på nacken så kan dom ibland se ut som att dom är påslagna (läge upp) men i verkligheten har dom slagit ifrån. Då måste man vicka på den några gånger för att den ska hoppa igång igen. Har själv en sådan som ska bytas "någon gång" ;-)
Så gör ett schema på vad dina automatsäkringar går, så har du koll nästa gång något strular
Så gör ett schema på vad dina automatsäkringar går, så har du koll nästa gång något strular
Kontrollera säkringar och brytare till värmepumpen.M MrBilo skrev:Hej!
Ganska desperat nu, vi har målat om i nedervåningen och målarna slipade efter att ha spacklat.
Men... sen detta gjorts har vi, inte för ens nu, förstått att vridet för golvvärme inte fungerar. Alls! När jag öppnade upp vridet fanns massa damm från slipningen på insidan så det kan ha förstört något däri? Huset är iskallt trots högsta vrid på värmepumpen. Lampan som innan de målade lyste när man vred om gör det inte längre.... vi drar oss för att vara på nedervåningen och barnen äter frukost med jacka på typ..
Vad ska jag börja titta på/göra? Jag har noll el erfarenhet... bifogar bilder så kanske någon snäll själ kan hjälpa mig med detta.
Har verkligen ingen aning om var jag ska börja... jätte tacksam om någon kan guida mig rätt. Skulle uppskattas oerhört!!!
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Jag har i ca 25 års tid i jobbet och privat dammsugit datorer, skrivare, servrar, routrar, brandvarnare, dimmers mm etc utan att något någonsin pajjat så himla stor risk tror jag inte det ärF Freda skrev:
Du borde göra 2 saker...Duttarmajster skrev:
1. Läs på om statisk elektricitet, läs också gärna om pyroklastiskt moln och varför det kan bli enorma urladdningar, passa även på att fråga dig själv varför det säljs så mycket antistatisk utrustning inom elektronikbranchen.
2. Köp en lott
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Nä jag tänker fortsätta precis på samma sätt utan att oroa mig tills något faktiskt pajjar.F Freda skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Kolla säkringarna först och främst. Sen köp om ni inte har en spänningsprovare och mät i donet mellan trådarna om ni har 240 volt. Det hade jag börjat med.M MrBilo skrev:Hej!
Ganska desperat nu, vi har målat om i nedervåningen och målarna slipade efter att ha spacklat.
Men... sen detta gjorts har vi, inte för ens nu, förstått att vridet för golvvärme inte fungerar. Alls! När jag öppnade upp vridet fanns massa damm från slipningen på insidan så det kan ha förstört något däri? Huset är iskallt trots högsta vrid på värmepumpen. Lampan som innan de målade lyste när man vred om gör det inte längre.... vi drar oss för att vara på nedervåningen och barnen äter frukost med jacka på typ..
Vad ska jag börja titta på/göra? Jag har noll el erfarenhet... bifogar bilder så kanske någon snäll själ kan hjälpa mig med detta.
Har verkligen ingen aning om var jag ska börja... jätte tacksam om någon kan guida mig rätt. Skulle uppskattas oerhört!!!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det kan vara egna "proppar" till golvvärmen.... vad har ni för sort? Automatsäkringar eller porslinsproppar? Eftersom trä leder ström och även trädamm och spån om det lägger sig på fel ställe så kan det bli ett lätt överslag utan att säkringen löser ut. Porslinssäkringar kan se hela ut och man behöver då skruva ut dem och pilla på änden på dem.M MrBilo skrev:
P Pippi Viktualia skrev:
Propparna är kontrollerade och problemet har varit löst sedan igår. https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-oss-att-inte-frysa-ihjael.436131/page-2#post-4488766P Pippi Viktualia skrev:Det kan vara egna "proppar" till golvvärmen.... vad har ni för sort? Automatsäkringar eller porslinsproppar? Eftersom trä leder ström och även trädamm och spån om det lägger sig på fel ställe så kan det bli ett lätt överslag utan att säkringen löser ut. Porslinssäkringar kan se hela ut och man behöver då skruva ut dem och pilla på änden på dem.
Det är inte säkert att du direkt märker om du förstört något. Sådana fel kan yttra sig långt efteråt och med väldigt luddiga symptom. Statisk elektricitet ÄR något som kan förstöra elektronik, det är liksom inte öppet för debatt.Duttarmajster skrev:
Som tur är är det ganska enkelt att undvika och är man professionell så gör man det. Exempelvis använder man tryckluft för att rengöra elektronik och inte en (vanlig) dammsugare.
Hade du varit anställd i vårt företag hade du blivit tillsagd att följa rekommendationerna. Hade du svarat det du precis skrev här hade du inte varit anställd längre.Duttarmajster skrev: