29 362 läst ·
106 svar
29k läst
106 svar
Hjälp oss att inte frysa ihjäl!
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Förra helgen stod jag på en matta i garaget och dammsög densamma. På fötterna hade jag foppatofflor.F Freda skrev:
Garagegolvet är av betong och obehandlat. Mattan är en sk depåmatta som är tätt och suger upp olja, dvs den har tät plast undertill.
Jag fick sådana smällar av statisk elektricitet i fötterna att jag fick lägga av. Riktigt otrevligt faktiskt. Provade att köra vidare barfota men då fick jag smällarna i armen iställlet, tillräckligt hårt för att jag för stunden fick ge upp min städaktivitet. Hade varit intressant att se vilka spänningar det handlade om där. Bara genom foppatofflan är rätt bra drag.....
Är det urkopplat kanske ?
Viss spackel ska INTE värmas upp av golvvärme på länge
Den måste självtorka rakt igenom innan värmen slås igång
Viss spackel ska INTE värmas upp av golvvärme på länge
Den måste självtorka rakt igenom innan värmen slås igång
Hej igen alla... tyvärr fungerade detta fortfarande inte... Så otroligt bedrövligt och jobbigt. Ringde idag till företaget som installerat dessa och de bad mig plocka bort dessa som sitter på ovansidan sedan skulle värmen gå igång.
Ca 8 timmar efter fungerar detta fortfarande ibte.
Det är bokstavligen som att bo utomhus. Jag och familjen går runt med jackor
Vad kan felet vara annars tro? Jag ska testa att ringa dom igen imorgon.
Ca 8 timmar efter fungerar detta fortfarande ibte.
Det är bokstavligen som att bo utomhus. Jag och familjen går runt med jackor
Vad kan felet vara annars tro? Jag ska testa att ringa dom igen imorgon.
Det är porslinproppar vi har. På den ena syndes det tydligt hur piggen längst ut ramöat av och vid byte så fungerade elen igen och även värmeverket. Men fortfarande ingen värme på golvet alls.P Pippi Viktualia skrev:Det kan vara egna "proppar" till golvvärmen.... vad har ni för sort? Automatsäkringar eller porslinsproppar? Eftersom trä leder ström och även trädamm och spån om det lägger sig på fel ställe så kan det bli ett lätt överslag utan att säkringen löser ut. Porslinssäkringar kan se hela ut och man behöver då skruva ut dem och pilla på änden på dem.
Jag tog bort dom tidigare idag på förmiddagen och rören är sedan dess varma(re). Men golvet är iskallt fortfarande de så fungerar nog ej som det ska.MathiasS skrev:
Nu äter familjen på mitt kontor istället för i köket
Om rören är ingjutna i betong är det helt normalt att det tar tid att få det varmt. Mät skillnaden i temperatur på det röret som går ut i golvet och det som kommer tillbaka. Skillnaden borde minska över tid.M MrBilo skrev:
En IR-termometer är rätt praktiskt vid denna typ av felsökning. Då kan du även enkelt mäta om golvet blir varmare (antagligen är det varmt i början på slingan nu, och sedan svalt).
Om andra rum från samma golvvärmefördelare blir varma så kommer även de svala rummen bli varma snart.
Tack för din feedback. Menar du att jag ska mäta skillnaden på dessa två enligt bild? Den nedersta är isof gs ska sval nedanstående den övre är varmare.MathiasS skrev:
Om rören är ingjutna i betong är det helt normalt att det tar tid att få det varmt. Mät skillnaden i temperatur på det röret som går ut i golvet och det som kommer tillbaka. Skillnaden borde minska över tid.
En IR-termometer är rätt praktiskt vid denna typ av felsökning. Då kan du även enkelt mäta om golvet blir varmare (antagligen är det varmt i början på slingan nu, och sedan svalt).
Om andra rum från samma golvvärmefördelare blir varma så kommer även de svala rummen bli varma snart.
Hur lång tid kan detta egentligen ta, jag tog bort överstadelen på rören enligt bild ca 11 på förmiddagen men golvet (och hela nedervåningen) är bokstavligen iskall. Inte ens sval eller lite kall. Utan det går alltså inte att vara där utan tjocktröja/jacka...
Sedan märkte jag att denna är otroligt varm:
Vad är det för något och ska dem vara så varm? Den är så pass varm att det inte går att sätta fingret på den i mer en någon sekund annars bränner man sig. Samtidigt finns ju sladdar runt där vilket skrämmer mig... kan de ta skada av värmen?
Vad är det för något och ska dem vara så varm? Den är så pass varm att det inte går att sätta fingret på den i mer en någon sekund annars bränner man sig. Samtidigt finns ju sladdar runt där vilket skrämmer mig... kan de ta skada av värmen?
Jag vill att du mäter på de röda prickarna..
Jag skulle förvänta mig att det nedre röret är svalare för den slinga som går i ett kallt rum och varmare för de rum där du har ok värme.
Om din cirkulationspump är het som du beskriver finns det nog anledning att misstänka att den inte cirkulerar vatten ordentligt (eller öht). Om du ändrar hastighet på den borde du höra hur den ändrar fart? Snurrar den öht?
Jag skulle förvänta mig att det nedre röret är svalare för den slinga som går i ett kallt rum och varmare för de rum där du har ok värme.
Om din cirkulationspump är het som du beskriver finns det nog anledning att misstänka att den inte cirkulerar vatten ordentligt (eller öht). Om du ändrar hastighet på den borde du höra hur den ändrar fart? Snurrar den öht?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder