R RoAd skrev:
Att dammsuga elektronik är en dålig idé
Det beror nog lite på vad man menar med att "dammsuga elektronik". Om man menar att "gnugga kretskortet" håller jag med dig. Om man menar att suga bort damm från nätdelens fläktut-/inlopp på baksidan av en stationär dator tror jag att det är en ännu sämre idé att låta bli.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror nog lite på vad man menar med att "dammsuga elektronik". Om man menar att "gnugga kretskortet" håller jag med dig. Om man menar att suga bort damm från nätdelens fläktut-/inlopp på baksidan av en stationär dator tror jag att det är en ännu sämre idé att låta bli.
Vi pratar förstås om att dammsuga elektronik och inte utsidan av en elektrisk apparat.

Och som kuriosa kan jag ju tala om att något av det sämsta du kan göra är att dammsuga just fläktutloppet på ett nätaggregat. Mången fläkt har fått sina lager förstörda när de varvas upp av dammsugaren. Det är ett misstag jag själv gjort under min karriär ;)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Mången fläkt har fått sina lager förstörda när de varvas upp av dammsugaren.
Och mången fläkt klarar detta helt utan skador. ;) Jag släpper detta då det känns som vi pratar förbi varandra och det är rätt OT.

• Gilla
Duttarmajster och 2 till
  • Laddar…
A
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Nä jag tänker fortsätta precis på samma sätt utan att oroa mig tills något faktiskt pajjar.
Berätta gärna var du jobbar så vi kan undvika det företaget.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag röstar också för ClasseClas instruktion. Det hände oss när anläggningen stått still över några månader.
Men det kommer komma lite vatten när du skruvar ut centrum skruven så använd handskar så att du inte bränner dig om du vattnet är jättevarmt.
Lycka till

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack för svar alla.

Så jag ska alltså skruva ut denna enligt nedan bild? Ska jag skruva ut tills det lossnat?

• Cirkulationspump märkt WILO infäst på rörkopplingar med teknisk specifikation synlig, fråga om demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrBilo skrev:
Tack för svar alla.

Så jag ska alltså skruva ut denna enligt nedan bild? Ska jag skruva ut tills det lossnat?
Jepp den är den du ska skruva på.
Innan du skruvar, stäng av strömmen.
Använd handskar då vattnet som kommer är varmt och det är lätt att bränna sig (been there done that)
Ha trasa och hink till hands.
För att kontrollera att pumphjulet kan rotera måst du skruva ut den och testa att vrida på pumpaxeln med hjälp av skruvmejsel.
( precis som ClasseClas instruktioner ovan säger )
Nu vet jag inte vad det är för självtryck över pumpen och hur mycket det kan spruta om man plockar loss den. Har aldrig behövt göra det utan att först kunnat stänga av stigare och retur.

• Gilla
MrBilo och 1 till
  • Laddar…
Sprutar inget , kan droppa lite och en kopp räcker under tiden som man snurrar axeln, det är när skruven ska tillbaka som det blir liiiite varm om fingrarna.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Detta är den mest spännande tråden på länge!

Som uppmuntran till dig MrBilo så är det informativt till tusan för alla oss andra som bara observerar och lär oss tillsammans med dig.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Tackar snälla! Det värmer lite det med, trots kallt som attans!

Innan jag börjar skruva loss den, något mer jag ska tänka på?

Det är bara att skruva bort på de rödmarkeradd efter att jag dragit ut sladden eller?

• Cirkulationspump i ett värmesystem med rödmarkering runt en skruv och utdragen elkabel.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump för värme i rörinstallation med rödmarkerad skruv.
    Skapa konto
Eller är det denna som jag ska skruva loss?

• Finger pekar på skruv på en Wilo-cirkulationspump med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Gilla
omdirigerad
  • Laddar…
Här vågar nog till och med jag svara. Skruva ur den sistnämnda som du pekar på.
Innanför den har du då en pumpaxel som i sin tur har ett spår för en mejsel. Med det spåret kan du vrida om axeln med en skruvmejsel och kontrollera om den rör sig fritt.

(Och låt bli de rödmarkerade, för tydlighetens skull!) :D

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Tackar alla för er hjälp och stöd. Då har jag gjort som ovan beskrivits och spåret inne i circkulationspumpen var helt rörligt. Inte fastnat på något sätt utan snurrade på fint när jag dig åt ena och andra hållet med skutvmejseln...

Vilket är väll synd, för då vet vi fortfarande inte vad felet är :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.