29 362 läst ·
106 svar
29k läst
106 svar
Hjälp oss att inte frysa ihjäl!
Det beror nog lite på vad man menar med att "dammsuga elektronik". Om man menar att "gnugga kretskortet" håller jag med dig. Om man menar att suga bort damm från nätdelens fläktut-/inlopp på baksidan av en stationär dator tror jag att det är en ännu sämre idé att låta bli.R RoAd skrev:
Vi pratar förstås om att dammsuga elektronik och inte utsidan av en elektrisk apparat.Alfredo skrev:
Och som kuriosa kan jag ju tala om att något av det sämsta du kan göra är att dammsuga just fläktutloppet på ett nätaggregat. Mången fläkt har fått sina lager förstörda när de varvas upp av dammsugaren. Det är ett misstag jag själv gjort under min karriär
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag röstar också för ClasseClas instruktion. Det hände oss när anläggningen stått still över några månader.
Men det kommer komma lite vatten när du skruvar ut centrum skruven så använd handskar så att du inte bränner dig om du vattnet är jättevarmt.
Lycka till
Men det kommer komma lite vatten när du skruvar ut centrum skruven så använd handskar så att du inte bränner dig om du vattnet är jättevarmt.
Lycka till
Jepp den är den du ska skruva på.M MrBilo skrev:
Innan du skruvar, stäng av strömmen.
Använd handskar då vattnet som kommer är varmt och det är lätt att bränna sig (been there done that)
Ha trasa och hink till hands.
För att kontrollera att pumphjulet kan rotera måst du skruva ut den och testa att vrida på pumpaxeln med hjälp av skruvmejsel.
( precis som ClasseClas instruktioner ovan säger )
Nu vet jag inte vad det är för självtryck över pumpen och hur mycket det kan spruta om man plockar loss den. Har aldrig behövt göra det utan att först kunnat stänga av stigare och retur.
Detta är den mest spännande tråden på länge!
Som uppmuntran till dig MrBilo så är det informativt till tusan för alla oss andra som bara observerar och lär oss tillsammans med dig.
Som uppmuntran till dig MrBilo så är det informativt till tusan för alla oss andra som bara observerar och lär oss tillsammans med dig.
Innan jag börjar skruva loss den, något mer jag ska tänka på?
Det är bara att skruva bort på de rödmarkeradd efter att jag dragit ut sladden eller?
Det är bara att skruva bort på de rödmarkeradd efter att jag dragit ut sladden eller?
Här vågar nog till och med jag svara. Skruva ur den sistnämnda som du pekar på.
Innanför den har du då en pumpaxel som i sin tur har ett spår för en mejsel. Med det spåret kan du vrida om axeln med en skruvmejsel och kontrollera om den rör sig fritt.
(Och låt bli de rödmarkerade, för tydlighetens skull!)
Innanför den har du då en pumpaxel som i sin tur har ett spår för en mejsel. Med det spåret kan du vrida om axeln med en skruvmejsel och kontrollera om den rör sig fritt.
(Och låt bli de rödmarkerade, för tydlighetens skull!)
Redigerat:
Tackar alla för er hjälp och stöd. Då har jag gjort som ovan beskrivits och spåret inne i circkulationspumpen var helt rörligt. Inte fastnat på något sätt utan snurrade på fint när jag dig åt ena och andra hållet med skutvmejseln...
Vilket är väll synd, för då vet vi fortfarande inte vad felet är
Vilket är väll synd, för då vet vi fortfarande inte vad felet är