5 959 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Hjälp med värmekurva
Hej! har bott i huset i 3år nu och aldrig riktigt kommit överens med min panna/tillhörande system. Är riktigt dålig på sånt här så hoppas på mycket hjälp!
De jag är mest nyfiken på är hur värmen styrs med dessa rattar (kurvor) och hur man ställer in dem! Vet att de ska styras av ute-tempen på nå vis.
Har ej några handböcker till detta.



De jag är mest nyfiken på är hur värmen styrs med dessa rattar (kurvor) och hur man ställer in dem! Vet att de ska styras av ute-tempen på nå vis.
Har ej några handböcker till detta.

Oj, det var inte dagens modell på de grejerna. På ratt B ställer du kurvan enligt bilden ovan. Om du läser av den horisontella axeln vid aktuell utetemperatur och följer den rakt upp tills du "krockar" med inställd kurva så får du den temperatur som går ut på systemet. Ju lägre du kan ha denna utan att det blir kallt desto bättre.
Ratt A kallas parallellförskjutning och är en finjustering av kurvan. Alltså du flyttar den uppåt eller neråt längs den vertikala axeln på bilden.
Detta förutsätter dock att både shunt och regulator fungerar, grejerna är ju som sagt inte fabriksnya
Ratt A kallas parallellförskjutning och är en finjustering av kurvan. Alltså du flyttar den uppåt eller neråt längs den vertikala axeln på bilden.
Detta förutsätter dock att både shunt och regulator fungerar, grejerna är ju som sagt inte fabriksnya
Klicka här för att svara