Byggahus.se

Hjälp med infästning av bärlinor till förråd

1. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 201 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
    Hej!

Jag har rivit ett gammalt förråd och skall nu bygga ett nytt. Det mesta är redan skissat i sketchup med dimensioner etc. Då jag vill spara utrymme så blir det bärlinor och bjälklag i en kombo. Bärlinorna är 2 st 45x145 som jag spiklimmar ihop. Reglar 45x120. Jag har återanvänt en del material, så som plintar. Jag fick tyvärr flytta alla utom en plint då man hade kört på känsla när man byggde det gamla :thinking:

Nu till min fråga:
    Plintjärnen är 170 och bärlinorna är 145. Skall jag:
    Loda bärlinorna och skruva fast dem ”fritt”
    eller;
    Lägga någon distans, (tryckt 45x95?) och skruva bärlinorna ”dikt an” mot betongplinten (med papp mellan)

Plintarna är avvägda så det går att lägga linorna dikt. Det var så jag tänkt göra innan jag upptäckte att järnen var 170...

Förrådet blir 1500x4000 och jag har 10 plintar. 5 på varje lina med avstånd 930 alt 1000 beroende på ytterhörn.

2. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
  3. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
  4. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 153 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Ser väldigt stabilt ut!

• Laddar…
  5. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    jo, det känns ok nu när man går på det. Tyvärr står det i sand, så det är nog bra att ha en stabil grund så man får jämnt tryck tänker jag. Det gamla förrådet har stått där i 30 år utan att sjunka alltför mycket. Nu är det mindre, med fler plintar, så det skall nog klara sig.

Att spiklimma bärlinor var lite av en utmaning. Skruvlimma verkar vanligare, och enklare. Skjuvningen blir inte lika stabil med skruv, men om man ändå limmar så spelar det ju mindre roll, kommer ju aldrig att röra sig. Hade jag gjort om det, hade jag skruvlimmat bärlinorna och spikat resten.:)

6. K
    Medlem · Västerbotten · 366 inlägg

Knight

Medlem
    Glöm inte asfaltspappen. De får gärna vara även mellan tryckimpregnerade trallen och reglarna

7. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 153 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Uppdatera gärna med bilder på det fortsatta byggandet, alltid kul att se :)

8. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Hej,

En fråga till (kanske får döpa om tråden till en byggtråd istället)

Regeln i hörnet sitter fel på denna ritning väl? Jag gissar att den skall ut 2,5 cm till i hörnet?
    Annars blir det väl en glipa i hörnet när man sätter skivor...

9. K

Knight

Medlem
    Jag tycker der ser bra ut. Du sätter kortlingar där för att då något att fästa skivor eller installationskit

Det är svårt att se då du inte har en bild på hammarbandet men väggen ska gå ända ut till hörnet så du kan skruva ihop båda väggblocken

Det man ska komma ihåg är att isolera hörnet utifrån innan man sätter på vindpapp

Redigerat 3 apr 09:50
  10. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Precis, sitter i bilen nu så jag kan inte visa utsidan. Men väggen går hela vägen ut. Det jag tänker är att om jag sätter 1200-skivor så som det ser ut nu, så kommer det bli en glipa i hörnet. Det var därför jag fundera på att skjuta alla reglar 2-2,5 cm ut mot hörnet.

11. K

Knight

Medlem
    Ska du ha ett liggande installationskit på insidan ?

12. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Här är utsidan på hörnet

13. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Vet inte, fick googla lite, så jag tror jag förstår vad du fråga :D men jag tror inte det. Det är ju ett förråd, så jag tänkte hålla det så enkelt som möjligt. inte ens brandklassat. Funderat på plywood på insidan för att det är lite mindre fult än OSB.

Utifrån och in: panel, spikläkt 28x70, väv, reglar/isolering, ångspärr, skiva (plywood eller gips)

14. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Så här långt har jag kommit med ritningen, kanske enklare att se.

15. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    En vägg ihop. Jag bestämde mig för att dra in hörnet lite så det inte blir någon glipa för skivorna

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.