Sitter och skissar på en altan, då vi precis dränerat och rivit den gamla som dessutom var fallfärdig. Men ju mer jag läser desto krångligare blir det, problem!
Tanken vi har är att borra ner 30 st plintar då jag inte vill belasta fasaden med bärlina, kommer tydligen bara att kunna ta mig 90 cm ner,200-300mm borr (maxdjup på maskinen jag kan få tag i) tjälfritt är 1. 6m i området(södra Dalarna), jag har 160mm rör från ett annat projekt. Som jag tänkt gjuta i, men skall jag försöka skära till en isolerskiva att lägga i botten för att förhindra tjälen? Isåfall hur tjock, (marken är lera blandat med en del sten)
Min tanke är 150 mellan plintar vid uterummet, och 175 vid soldäcket, kanske är lite överdrivet men känns åt rätt håll iallafall.
Hoppas någon kan hjälpa mig hitta svar(samt motivering) om hur jag bör gå tillväga,
PS kan inte rita på datorn så kör för hand
Mvh Peter
Tanken vi har är att borra ner 30 st plintar då jag inte vill belasta fasaden med bärlina, kommer tydligen bara att kunna ta mig 90 cm ner,200-300mm borr (maxdjup på maskinen jag kan få tag i) tjälfritt är 1. 6m i området(södra Dalarna), jag har 160mm rör från ett annat projekt. Som jag tänkt gjuta i, men skall jag försöka skära till en isolerskiva att lägga i botten för att förhindra tjälen? Isåfall hur tjock, (marken är lera blandat med en del sten)
Min tanke är 150 mellan plintar vid uterummet, och 175 vid soldäcket, kanske är lite överdrivet men känns åt rätt håll iallafall.
Hoppas någon kan hjälpa mig hitta svar(samt motivering) om hur jag bör gå tillväga,
PS kan inte rita på datorn så kör för hand
Mvh Peter
Absolut ingen expert i ämnet - men isoleringens placering skall du nog tänka över; resonemanget är mer att du vill hindra frosten från att tränga NED och bevara jordvärmen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-runt-plintar.71698/
Dessutom hade jag optimerat (minimerat) antalet plintar så långt det någonsin är möjligt. När man sitter och ritar är det lätt att kasta in en plint till, men i verkligheten kan det (beroende på markförutsättningarna) bli väldigt mycket mer jobb. Finns utrymme uppåt skall man iaf räkna på att gå upp i dimension på bärlina för att slippa gräva mer än nödvändigt. Allt beroende på hur marken ser ut såklart.
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-runt-plintar.71698/
Dessutom hade jag optimerat (minimerat) antalet plintar så långt det någonsin är möjligt. När man sitter och ritar är det lätt att kasta in en plint till, men i verkligheten kan det (beroende på markförutsättningarna) bli väldigt mycket mer jobb. Finns utrymme uppåt skall man iaf räkna på att gå upp i dimension på bärlina för att slippa gräva mer än nödvändigt. Allt beroende på hur marken ser ut såklart.
Problemet i den samt flera andra trådar är att diskussionerna alltid drar isär, isoleringen under har jag tolkat för att tjälen inte ska gå ner under plint och frysa marken under dem, angående mängden plint så förstod jag mig inte på lathunden från svenskt trä då den ville ha ännu tätare mellan plintarna jag har tänkt att bärlinorna skall vara 45*220 sen 45*195 alt 220 på skruvreglar
Aha. Förstår precis vad du menar. Det blir oerhört spretigt när tyckandet kommer igång.
Gå direkt på en tillverkare och följ deras rekommendationer?
https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/tjlisolera_hemmapdf.pdf
Beträffande den där lathunden så har även den varit en enorm källa till förvirring; förra bygget körde jag på "de gamla tabellerna" med gott resultat, nästkommande altan kommer jag följa samma princip.
Förmodligen itne mycket till vägledning - men ibland kan det hjälpa att känna att man inte är ensam i förvirringen....
Gå direkt på en tillverkare och följ deras rekommendationer?
https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/tjlisolera_hemmapdf.pdf
Beträffande den där lathunden så har även den varit en enorm källa till förvirring; förra bygget körde jag på "de gamla tabellerna" med gott resultat, nästkommande altan kommer jag följa samma princip.
Förmodligen itne mycket till vägledning - men ibland kan det hjälpa att känna att man inte är ensam i förvirringen....
Nu visar de bara ett staket på bild men om jag tolkar detta rätt så ska jag enligt tabell ner 1m iallafall samt lägga isolerskivor 2m i krage vet ej om de menas 1 m i radie kring plint? Eller är de 2 tillåmed isåfall blir de mer isolering än uteplats Blir som sagt inte klok på alla olika beskrivningar då denna även säger att det ska läggas under plinten
Gör samma tolkning som du. Inte ens om du schaktar ut hela området under altanen till 1,0m kommer du kunna få en utkragningslängd på 2,4m (radie) per plint utan att de överlappar varandra. Mao verkar det som att du skall markisolera hela ytan plus 2,4 meter utanför den yttersta plintraden. Inte bara känns det fel, det känns också dyrt.
Plintar nedgrävda på ett djup på 130-150 pga av större stenar, så hoppade över isoleringen, nu till nästa bekymmer i projektet då det blev en total leråker den veckan vi höll på, men nu till nästa steg, kommer försöka skrapa ner de bästa knölarna med spade då grävaren försvann på annat, sen är min grund tanke markduk och singel innan jag börjar slå ut stolpar och bärlinor, tänkte låta det som är närmast huset vara orör utifall de sjunker en del i vinter efter dräneringen å eventuellt fylla upp där till våren, to be continued....
Liknande trådar
-
Hjälp av kunnig att komma på design
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med inkommande vatten/vattenfördelare
Vatten & Avlopp -
Kalla element - Tips och hjälp för att komma vidare?
Värme allmänt -
Hjälp att komma vidare
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp! Montera bort reglage för att komma åt termostaten?!
Värme allmänt