Byggahus.se
S
Hej,

håller på att projektera ett garage som byggs innan ett hus. Planen är då att inkommande vatten går upp i en innervägg (110 rör med mjuka böjar) i garagets duschrum och där fördelas till vvb samt några tappställen, toa, handfat etc.

Dock ska ju vattnet vidare till huset så småningom, kanske ett halvår efter det att vattnet kopplats på i garaget. Tänker mig ett skåp likt detta: https://golvvarmebutiken.se/vvs/for...MIybOa29zA9gIVTwWiAx3kJQpsEAQYASABEgKQiPD_BwE

Fungerar det att koppla 32 mm pem på ingående, fördela garagets behov i skåpet och sedan på enkelt sätt gå vidare med 32 mm pem till huset via någon koppling i skåpet utan att förlora i tryck? Tänker ett T-rör efter vattenmätaren. Vill egentligen mest veta om det är fysiskt möjligt, rörmokare får nog koppla ihop mina rördragningar sedan.

Tacksam för svar!
 
Det låter onödigt dyrt, varför inte bara en eller två T med tillhörande kulventiler.
Ett bra tipps är ett T efter vattenmätare-konsolen före huvudkrav #2, här kopplar man en vattenutkastare för trädgårdsslang! Nu kan man stänga och mecka med avstängt vattnet i hela huset och samtidigt ha tillgång till vatten i en trädgårdsslang.
 
S
L Leif i Skåne skrev:
Det låter onödigt dyrt, varför inte bara en eller två T med tillhörande kulventiler.
Ett bra tipps är ett T efter vattenmätare-konsolen före huvudkrav #2, här kopplar man en vattenutkastare för trädgårdsslang! Nu kan man stänga och mecka med avstängt vattnet i hela huset och samtidigt ha tillgång till vatten i en trädgårdsslang.
Säkerligen onödigt dyrt, men innehåller ju det som behövs. Är lite novis på detta med vvs men behöver ha in allt i väggen så skåpet kommer jag inte undan.

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-uni-350-fskap-utan-ram-o-lu/ Kanske bättre med ett "tomt" skåp som man sedan låter rörmokaren komplettera?
 
S Söne skrev:
Hej,

håller på att projektera ett garage som byggs innan ett hus. Planen är då att inkommande vatten går upp i en innervägg (110 rör med mjuka böjar) i garagets duschrum och där fördelas till vvb samt några tappställen, toa, handfat etc.

Dock ska ju vattnet vidare till huset så småningom, kanske ett halvår efter det att vattnet kopplats på i garaget. Tänker mig ett skåp likt detta: [länk]

Fungerar det att koppla 32 mm pem på ingående, fördela garagets behov i skåpet och sedan på enkelt sätt gå vidare med 32 mm pem till huset via någon koppling i skåpet utan att förlora i tryck? Tänker ett T-rör efter vattenmätaren. Vill egentligen mest veta om det är fysiskt möjligt, rörmokare får nog koppla ihop mina rördragningar sedan.

Tacksam för svar!
i princip bör din idé fungera. Men skåpet du länkar till har bara en genomföring som kan hantera pem32.
 
S
G Gabbe1 skrev:
i princip bör din idé fungera. Men skåpet du länkar till har bara en genomföring som kan hantera pem32.
Jag läser mig till att det finns två 32-50 anslutningar, men jag kanske tolkar det fel. Har du ett bättre förslag på skåp? 5 kv, 3 vv förbrukare.
 
Jag kan ha fel, är absolut ingen expert på dessa vattenskåp. Men de LK skåp jag sett har haft max en genomgång för pem 32. Många Uni skåp från LK saknar helt möjlighet för att dra in nån större ledning öht.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.