12 681 läst ·
111 svar
13k läst
111 svar
hittat jordade uttag som inte är jordade
Jag har läst tråden. Enligt inlägg #12 så finns JFB. Alltså kan man med en billig 99-kronors uttagstestare se om jordade uttag är ojordade (eller felaktigt ”jordade”). Tog bort lite trams från mitt inlägg. Jag förstår inte vad du inte förstår?E El-Löken66 skrev:
Jag kommenterar bara ditt inlägg om att prova uttag. Inget annat i tråden.
Finns inget jag inte förstår. Vilket inlägg tänker du på?blackarrow skrev:
Jag har läst tråden. Enligt inlägg #12 så finns JFB. Alltså kan man med en billig 99-kronors uttagstestare se om jordade uttag är ojordade (eller felaktigt ”jordade”). Tog bort lite trams från mitt inlägg. Jag förstår inte vad du inte förstår?
Jag kommenterar bara ditt inlägg om att prova uttag. Inget annat i tråden.
*must resist* *can't*Alfredo skrev:
RDK är "Rygg Dunkar Klubben", och dessa innefattar samtliga som inte omedelbart och direkt håller med El-löken i allt han säger och tillber hans minsta ord. Själv är jag mycket skeptisk till hur mycket el han faktiskt kan, utöver installationsarbetet, och det är mycket tydligt att denna forumdel sjangserat sen han dök upp här och lägger sig i och försöker mästra. I nästan alla hans inlägg hittar man inlägg av antingen logiska felslut eller härskartekniker eller bådadera
Jaha, hör där.M Millox skrev:*must resist* *can't*
RDK är "Rygg Dunkar Klubben", och dessa innefattar samtliga som inte omedelbart och direkt håller med El-löken i allt han säger och tillber hans minsta ord. Själv är jag mycket skeptisk till hur mycket el han faktiskt kan, utöver installationsarbetet, och det är mycket tydligt att denna forumdel sjangserat sen han dök upp här och lägger sig i och försöker mästra. I nästan alla hans inlägg hittar man inlägg av antingen logiska felslut eller härskartekniker eller bådadera
Har du några exempel på alla dessa felaktigheter jag skrivit kanske?
Här ges många direkt farliga råd ibland vilket känns som lite av ett hån mot en bransch som försöker få till ett elsäkert Sverige.
Ja, kanske kan bli lite hetsk i tonen då barns liv kan stå på spel, ett enda misstag räcker här.
Ingen behöver tillbe mig, jag är fullt mottaglig för argument men som regel möts text som skrivs här med total radiotystnad ifall inte den hårdföra kärnan håller med.
*Radiotystnad*
Okej @Millox och @blackarrow jag får medge att jag inte förstår var ni vill komma med era inlägg.
Det @blackarrow skriver är ganska precis det jag skriver. Skillnaden är att hen endast tänker sig att applicera metoden i just detta fallet. Okej, bra så. Men skriv det inte som ett allmänt råd då.
Och @Millox, ja du har rätt. Det finns mycket jag inte känner till om el. Alla har sina inriktningar. Ibland kan ju ett påstående kastas ut för att få det prövat.
Men det gäller ju att inte ljuga, speciellt på bekostnad av människoliv. Men du behöver vara mer specifik, vilka inlägg är det jag skrivit som är så fel? Finns där 100 kan du väl bara plocka ut 2-3 stycken så jag kan förstå din poäng?
Okej @Millox och @blackarrow jag får medge att jag inte förstår var ni vill komma med era inlägg.
Det @blackarrow skriver är ganska precis det jag skriver. Skillnaden är att hen endast tänker sig att applicera metoden i just detta fallet. Okej, bra så. Men skriv det inte som ett allmänt råd då.
Och @Millox, ja du har rätt. Det finns mycket jag inte känner till om el. Alla har sina inriktningar. Ibland kan ju ett påstående kastas ut för att få det prövat.
Men det gäller ju att inte ljuga, speciellt på bekostnad av människoliv. Men du behöver vara mer specifik, vilka inlägg är det jag skrivit som är så fel? Finns där 100 kan du väl bara plocka ut 2-3 stycken så jag kan förstå din poäng?
Uppenbarligen förstår du inte vad jag skriver...E El-Löken66 skrev:
I första hand inlägget jag citerar förståss.
Jag påstår inte heller att en uttagsprovare ersätter en elbesiktning av ett hus. Jag bara ställde en fråga utifrån dina inlägg, men jag citerar.
Jag kan ju inte veta vilka ”vi” är eller vad du menar med vad du skriver. Jag bara antog att du skrev om vad det pratas om i inläggen.
Tex inlägg #85
Skall jag förstora bilden mer eller förstår du ändå?
Edit: Ber om ursäkt för suddig bild, men det bör gå att läsa vad knappen är till för.
Redigerat:
Om det nu är så att du inte förstår så citerar jag #85 en gång till.E El-Löken66 skrev:Har skrivit det innan ifall du skulle vilja läsa tråden men jag kan dra det igen.
Med testknappen syftade den jag svarade på jordfelsbrytarens interna test.
Min poäng var då följande:
Inte alla anläggningar har jordfelsbrytare, hur vet du då vad som är kopplat till jordblecket med din snabbmetod?
Uttagsprovaren ger bra resultat just ifall jordfelsbrytaren testat utifrån uttaget. Görs detta?
Så vitt jag förstår så har du inte förstått testknappen på uttagsprovaren i inlägget du citerade.
Men jag förstår inte allt....jag kan bara läsa vad du skriver.
Vad händer om säljaren vet om felet och inte berättar det och sen köparen hittar det efter köp?S SueCia skrev:
Jag tror att köparen kan åberopa dolt fel i så fall (kanske med annan terminologi).
Ok, hur känns det att medge....E El-Löken66 skrev:Okej. Ser din poäng.
Det var som så att det stod något annat i inlägget från början. Sen har personen kommit på bättre tankar och redigerat sitt inlägg. Så då passade inte min text längre.
Okej, teorin är i sin ordning, men frågan kvarstår. Görs detta? Ens som stickprover? För det kräver att en person flänger fram och tillbaka eller två personer.
Inlägget du säger ändrats var editerat redan när du svarade på inlägget...
Ett citat ändrar som i ditt inlägg #85 ändrar sig inte om inlägget #84 editeras i efterhand.
Du får komma med en bättre ursäkt...
Även om det är så, hur mycket billigare hade huset varit om det felet varit känt från början? Troligen noll, och som mest kostnaden för att åtgärda det som kanske är någon tusenlapp (baserat på vad som framförts som rimligt här på bh för 30 min jobb + restid + milkostnad + servicebil + material + materialpåslag).P pmd skrev:
Jag tror ändå inte köparen kan få någon ersättning av säljaren.
Eftersom lagen säger att hempul är förbjudet så ska man förstås förvänta sig att all elinstallation är korrekt gjord.K klimt skrev:
Således behövs ingen besiktning av elinstallationen.
Denna text kan innehålla spår av sarkasm.
Precis. Och brott är inte heller tillåtet så då avskaffar vi polisväsendet.P pmd skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Krokben skrev:
Ja du.
Tänkte inte på det då.
Men vet det var så.
Ncc som byggde lägenheterna.
Men de hade säkert en ue som drog strömmen.
Men som sagt 1 uttag var jordat i rummet resten var ojordat i den brf som vi bodde i då.
Var också tillval när man köpte lägenheten, man kunde kryssa av om man ville ha 1 st jordat uttag för pc.
Kommer du med någon konspirationsteori nu eftersom du inte gör fel och är så duktig på att läsa alla inlägg, så måste texten, eller de ettor och nollor, som finns citerade i ditt inlägg bytts utefter du svarat?E El-Löken66 skrev:
Mer sannolikt är att du bestämt dig försatt svara, tänkt ut vad du ska skriva, tryckt svara utan att läsa inlägget du svarade på, skrivit det du tänkt, och sen ska vi försöka förstå dina osammanhängande diskussioner som blir resultatet?
Tja, olycksfall i arbetet är ok, alla kan göra fel, men Du har bett mig läsa tråden. Du har bett mig förklara vad jag inte förstår.
Eh, det var jag som skrev inlägg #97. Det är bättre om du citerar inläggen så blir det inte fel. Då kommer både text, hyperlänk och nummer på inläggen att stämma.E El-Löken66 skrev:
Jag tycker det var en enkel fråga jag ställde och nu vill du vill dra in mig i någon någon annan diskussion?
Det är bra med enkla frågor och svar och inte blada olika frågor. Det grå bra att fråga på nytt också.
Inte alla anläggningar har jordfelsbrytare, hur vet du då vad som är kopplat till jordblecket med din snabbmetod?blackarrow skrev:
Kommer du med någon konspirationsteori nu eftersom du inte gör fel och är så duktig på att läsa alla inlägg, så måste texten, eller de ettor och nollor, som finns citerade i ditt inlägg bytts utefter du svarat?
Mer sannolikt är att du bestämt dig försatt svara, tänkt ut vad du ska skriva, tryckt svara utan att läsa inlägget du svarade på, skrivit det du tänkt, och sen ska vi försöka förstå dina osammanhängande diskussioner som blir resultatet?
Tja, olycksfall i arbetet är ok, alla kan göra fel, men Du har bett mig läsa tråden. Du har bett mig förklara vad jag inte förstår.
Eh, det var jag som skrev inlägg #97. Det är bättre om du citerar inläggen så blir det inte fel. Då kommer både text, hyperlänk och nummer på inläggen att stämma.
Jag tycker det var en enkel fråga jag ställde och nu vill du vill dra in mig i någon någon annan diskussion?
Det är bra med enkla frågor och svar och inte blada olika frågor. Det grå bra att fråga på nytt också.
Uttagsprovaren ger bra resultat just ifall jordfelsbrytaren testat utifrån uttaget. Görs detta? Hur många stickprov, springer besiktningspersonen och återställer eller de är 2 när de gör denna koll?