12 426 läst ·
111 svar
12k läst
111 svar
hittat jordade uttag som inte är jordade
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Strikt formellt tror jag det blir svårt att få ersättning från säljaren. Men felen är rätt grova. Ingen i närheten av behörighet har gjort det elnätet.
Så det kan var värt att ställa krav, men lägg inte för mycket pengar eller energi på en process mot säljaren.
Så det kan var värt att ställa krav, men lägg inte för mycket pengar eller energi på en process mot säljaren.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det verkar ju vara billigare med jordade uttag än ojordade numera så det var kanske snålheten som valde.
Mm reagerar också på tycker trådarna är lite tunna , och man ska alltså inte kunna öppna sådär ?
Har kontaktat en elektriker nu , visade sig en firma jag fått tips om ang luftvärmepump / ac också jobbar med el och de verkade pigga
Nej jag är inte så sugen på processa men ja ett krav kan man ju våga sig på , att kabelkanalen går öppna så är öppningen på undersidan den verkar dåligt fastsatt , så i fotot hade jag vridit den 90c, det känns än mer dolt iom jag måst göra åverkan (= vrida loss bit från lim )
Kan väl vara så tidigare ägare också blev lurad ? Dvs firmans fel , men antar de inte vore så klokt nu ställa frågan om vem som gjort elen va ?
Har kontaktat en elektriker nu , visade sig en firma jag fått tips om ang luftvärmepump / ac också jobbar med el och de verkade pigga
Nej jag är inte så sugen på processa men ja ett krav kan man ju våga sig på , att kabelkanalen går öppna så är öppningen på undersidan den verkar dåligt fastsatt , så i fotot hade jag vridit den 90c, det känns än mer dolt iom jag måst göra åverkan (= vrida loss bit från lim )
Kan väl vara så tidigare ägare också blev lurad ? Dvs firmans fel , men antar de inte vore så klokt nu ställa frågan om vem som gjort elen va ?
Nej, en kanal som är godkänd för att lägga lösa trådar i ska inte kunna öppnas utan verktyg. Det är på samma sätt som att en kabel alltid ska ha två isolerande skikt.
Du kan för säkerhets skull kolla att de verkligen är certifierade; https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Du kan för säkerhets skull kolla att de verkligen är certifierade; https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Det är väl högst troligt att det exempelvis finns vattenburen värme där radiatorerna är jordade via rören. Så att det skulle vara osannolikt med "noll-potential" i rummet håller jag inte med om. Nu fanns det även, om jag läser rätt, fungerande skyddsjordade uttag och då finns det helt klart "noll-potential".Krokben skrev:
blackarrow skrev:
Sitter det jordade uttag och med uppgift om att elen bytts 2010 anser jag att man kan förvänta sig att skyddsjord är inkopplat i dessa uttag alldeles oavsett när kåken råkar vara byggd.H hahnson skrev:
Om det är värt att bråka om är dock en annan sak.
Jag tror att det i prospektet om att elen byttes 2010 innebär utfästelse om att så skett fackmannamässigt, utfästelser minskar köparens undersökningsplikt avsevärt. Så gör som elmont ovan skriver, kan nog vara värt med en genomgång av hela elsystemet också då det kan finnas andra/fler allvarliga fel.
Här ett exempel på felaktig el och konsekvenserna. Det kan även bero på hur tydlig utfästelse som gäller, men en allmän kommentar om utbytt el bör nog kontrolleras, särskilt om det i praktiken är rätt enkelt.
https://www.elinstallatoren.se/2015/04/svarupptackt-fulel-stod-husagare-dyrt/
https://www.elinstallatoren.se/2015/04/svarupptackt-fulel-stod-husagare-dyrt/
Och även uttaget för en ev kokplatta skulle ha varit ojordat om det inte satt i ett kök. Men det har varit en mycket vanlig och halt felaktig tro att det var apparaten som bestämde om det skulle jordas då det i alla tider har varit rummet som bestämt om det skulle vara jordat eller ojordat. Dvs. på den tid som var INNAN alla uttag i nyproduktion skulle vara jordade och det blev som många trodde innan, dvs att det (i nyare hus) är apparaten som bestämmer om den ska jordas.fubar skrev:
Det har du helt rätt i, men om jag inte missminner mig använde man färgen till radiatorerna som "isolering" (hur bra det nu fungerade låter jag vara osagt, men själva tanken om dubbelisolerad miljö fanns uppenbarligen där). Någon som vet om det kanske?Alfredo skrev:
Du har rätt.Krokben skrev:
Så var den officiella förklaringen. Troligen en efterhandskonstruktion för att försvara en tankevurpa men ännu mer troligt en inbyggd medveten och kalkylerad risk där de ekonomiska värdena gick ur vinnande genom TKO.
Dubbelkollat alla uttag nu och har inte sett något som sticker ut på övriga och jord är korrekt, det finns en del andra uttag som har en vidareledning till andra utanpåliggande uttag på undervåningen vilket jag noterat tidigare men de har dubbelisolerad sladd och ligger inte i ränna så de verkar rätt och inget jag reagerat på då eller nu, + de har fungerande jord, så de verkar vara just i detta rum men det kommer hit en elektriker under nästa vecka så ska vi kolla ett varv extra, går i valet och kvalet om jag helt enkelt ska maila förra ägaren o fråga vem som gjort elen här uppe, kan ju vara så han med blivit lurad och känns mindre sannolikt jag tänker driva något om det bara är häruppe, men kanske bäst vänta med det till jag fått de översett, kan ju vara mer fusk nånstans det är det man oroar sig för lite ändå, men samtidigt om jag tolkar jordabalken rätt så kan jag ju ändå inte kräva något egentligen då det inte skulle påverkat priset i detta läge, menar om jag vetat om det från början, och klart man kommer hitta saker om man köper ett hus från 1953 liksom, tex radon som vi visste om och igår hittade jag första eternitröret faktiskt i jakten/följandet av elledningar bakom en panel (som iofs inte är ett problem/fara/fel så länge man låter det vara
) , även om man (nu lite dumt) utgår lite från saker som är bytta nyligen är rätt gjort (och är också det i övrigt vad jag kunnat se i övrigt på besiktning och efter inflytt )
Nu har man lärt sig alltid kolla ALLA uttagen om inte annat, och vad bra det är med prylar som kollar och varnar för felande jord (en UPS i detta fall)
Tack för alla råd o tips, grymt forum med grymt folk detta,
Nu har man lärt sig alltid kolla ALLA uttagen om inte annat, och vad bra det är med prylar som kollar och varnar för felande jord (en UPS i detta fall)
Tack för alla råd o tips, grymt forum med grymt folk detta,
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 296 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 296 inlägg
Hur skulle det kunna vara ett dolt fel när det är ett av de vanligaste felen i elanläggningar i villor samt kanske det absolut enklaste att hitta?H hahnson skrev:Hej
Köpte och flyttade till en 50 tals villa för en tid sedan och har nu inrett arbetsrummet men upptäcker att flera jordade uttag inte har jord, skruvade upp och ser det inte finns nån jordtråd ansluten , första frågan är kan man ta de på dolt fel eller får man skylla sig att man inte kontroll mätte vid undersökningen? (Antar man kanske förväntas göra det för uppfylla ) samt borde de vara dyrt att lösa ? Det verkar inte vara draget fram någon jordkabel heller (utanpåliggande uttag ) och som jag tolkar det är det olagligt installera jord uttag där de inte är jord anslutning?
dessutom är det så billigt att åtgärda att det nästan blir löjligt att börja prata om dolda fel.