Någon som har något tips på hur man hittar var avloppet ligger i trädgården, kan inte följa några ledningar ut ur källaren och där jag tror det ska gå ut ur tomten hittar jag inte det, är det bara gräva vidare på måfå eller någon som har några tips och idéer ?

Med vänlig hälsning, Henrik

Om det är kommunalt så bör kommunen kunna berätta var anslutningspunkten är, vilket kan vara en ledtråd.

Annars har du en brunn så bör det gå mot den.

Är det komunalt kan det också vara en ide att titta var vattnet kommer in.

Jag ringde faktiskt kommunens VA-personer i samma ärende igår. Han jag pratade med kunde ge mig upplysningar om anslutningspunkt i gatan (som var helt annorlunda med vad jag trodde, verkligen åt helt fel håll och inte där vattnet går n). För att hitta rören på tomten är mina alternativ att gissa kvalificerat, filma rören och gissa utifrån det, eller låta en firma skicka in en mätprob som sänder ut en signal och lyssna av den från markytan. Det handlar alltså om hur gärna man vill veta och vad man är beredd att betala för det.

Ring en spolbil och be dom gå in med kamera. Dom kan kartlägga ditt avlopp på några minuter. För mig kostade ett sådant besök 1000kr och då fick jag ett protokoll som visade att våra avlopp såg fina ut.

M
Mätproben ger ju absolut bäst resultat. Vill man prova med filmning så kan man köpa en egen vattentät USB-kamera på eBay för 3-400:- med 20m kabel. Kul grej och man får behålla den 😀

Fast är den så styv att du får den att gå framåt i ett avloppsrör? Köpte min på Feltema och visst funkar den för inspektion i trånga utrymmen, men den kräver någon form av styrpinne.

jag har en sådan billig kamera som jag fäster på spolslangen till högtryckssprutan (alltså en avloppsrensarslang), den drivs ju framåt av vattenstrålarna. Det fungerar väl "sådär".

Chrissofsweden skrev:
Fast är den så styv att du får den att gå framåt i ett avloppsrör? Köpte min på Feltema och visst funkar den för inspektion i trånga utrymmen, men den kräver någon form av styrpinne.
Jag hade samma problem, men stoppade in den i en skyddslang för elrör.
Betydligt styvare och om man snurrar elslangen så kan man delvis få en vy runt om i röret.
Inte som ett proffs-endoscope men funkar...... ;)

Vilket bra tips Roland!

M
Chrissofsweden skrev:
Ja dem jag har kollat på skall vara det. Det är alltså inte en vanlig sladdrig USB-kabel utan en styvare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.