Jag vill köpa en gipsfräs men hittar inte denna på vare sig den Svenska eller Europeiska marknaden.

Någon som vet vad den heter här?

Det rör sig alltså om en "Drywall cutout tool", och jag skulle helst vilja ha tag i Milwaukees modell.

https://www.milwaukeetool.com/products/details/m18-cut-out-tool-tool-only/2627-20

Har sökt på "Gipsfräs" och då dyker Bosch upp med sin variant, som förvisso verkar bra men jag har inte den typen av batterier.

Den verkar inte finnas med på milwaukees svenska hemsida så du får nog importera en om du tvunget ska ha milwaukee.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ska du montera dosor i ett land där eldosor är fyrkantiga eller varför skaffar du inte ett par dosfräsar istället?

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
Makita har den i sverige.
Men ett tips är att den inte är så bra som den verkar
Makita DCO181Z gipsskäraren 18V med hög rotationshastighet för snabb kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag vill köpa en gipsfräs men hittar inte denna på vare sig den Svenska eller Europeiska marknaden.

Någon som vet vad den heter här?

Det rör sig alltså om en "Drywall cutout tool", och jag skulle helst vilja ha tag i Milwaukees modell.

[länk]

Har sökt på "Gipsfräs" och då dyker Bosch upp med sin variant, som förvisso verkar bra men jag har inte den typen av batterier.
Ska det inte stå; jag har inte den typen av batterier ... än.

• Haha
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du montera dosor i ett land där eldosor är fyrkantiga eller varför skaffar du inte ett par dosfräsar istället?
Det handlar om att skära ut gips i andra typer av former, när skivorna och osb:n sitter uppe på väggen. Sparar mycket tid och armar när man slipper använda en sån här! 😀
En gipssåg med ett tandat blad och ett svart och orange handtag, används för att skära i gips och andra material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matti_75 Matti_75 skrev:
Makita har den i sverige.
Men ett tips är att den inte är så bra som den verkar
[bild]
Har inte Makita-batterier heller, och Milwaukee har vunnit alla tester på detta verktyg, så det blir smidigt när man redan har Milwaukee...

Hur som helst har jag mailat Milwaukee Sverige nu + Proffsmagasinet, får väl antagligen svar att de inte finns i Sverige och har ingen avsikt att ta in dem heller. 🤨

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det handlar om att skära ut gips i andra typer av former, när skivorna och osb:n sitter uppe på väggen. Sparar mycket tid och armar när man slipper använda en sån här! 😀
[bild]
Berätta mer. Jag kan inte komma på något fall där man behöver kapa så mycket gipsskivor på plats. Men ribban brukar ligga rätt lågt när det gäller att motivera ytterligare ett motordrivet verktyg.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men om du tar den själv via tex ebay så är det ungefär halva priset........

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Berätta mer. Jag kan inte komma på något fall där man behöver kapa så mycket gipsskivor på plats. Men ribban brukar ligga rätt lågt när det gäller att motivera ytterligare ett motordrivet verktyg.
Exempelvis så sätter jag upp hela skivor mot en vägg där jag ska ha ventilation och uttag för en öppning ( ex fönster eller skåp). För att slippa skära till gips och OSB innan montering så gör jag alltså utskärningen efteråt. Blir snyggare utan behov av (lika mycket) spackling också.
Kolla exempelvis här:

dof dof skrev:
Men om du tar den själv via tex ebay så är det ungefär halva priset........
Japp, har hittat en mycket prisvärd på eBay så det blir väl så om svenskarna inte ger med sig... :P
Tack ändå för tips! 👍

går betydligt snabbare med en sticksåg eller tigersåg, som dessutom är användbara till andra saker.

R RiKr skrev:
går betydligt snabbare med en sticksåg eller tigersåg, som dessutom är användbara till andra saker.
Skillnaden är att med en såg så kan du råka såga i t ex reglar. Dessutom är gips-skärverktyget reglerbart i höjd – Har du något ömtåligt bakom (elkablar t ex) så är det supersmidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.