Byggahus.se

Hittar inte mina mätarsäkringar

1. I
    Medlem · 14 inlägg

Ikaroess

Medlem
    Hej!

Bor i en villa byggd på 60-talet och vill nu höja mina säkringar från 16A till 20/25A pga poolbygge och spabad.

Har letat överallt, frågat grannar och pratat med tidigare ägare som hävdar att säkringarna sitter ute i ett elskåp på gatan. Mycket av elen drogs om för några år sedan och då sattes dvärgbrytare in och ledningar drogs om.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2D043151-8DA1-4D59-98AD-D827D19295F2.jpeg

Bild på elcentralen och mätare

7AC67E77-78A0-410F-916B-48FD7EEE1B12.png

så här ser det ut under luckan och här sitter en huvudbrytare. Kabeln går sen ner i golvet och ut till skåpet på gatan.

F37EE289-6DB0-401A-B9CC-435797BBE16E.jpeg

Så här ser det ut i skåpet på gatan.
    A6AEE30B-7377-4692-8F9A-281CFFBD5318.png

kablarna som går ner i marken från gatuståndet verkar va samma typ och färg som kommer in till huvudbrytaren inne.
    5FBFDCC6-CC4D-48ED-AF5A-080544C0EC12.jpeg

Sista bilden är min adress en av de fälten jag har blurrat.

2. Mikael_L
    Medlem · 40 273 inlägg
    Hur bar du dig åt att komma in i nätägarens skåp?

De skulle inte vara imponerade om de kommer på dig. Inte ens jag (som ändå är behörig elektriker) får vara in dit, utan deras uttryckliga tillstånd.

Redigerat 2 maj 09:02
  3. I
    Medlem · 14 inlägg

Ikaroess

Medlem
    En trekantsnyckel. Sorry om man gjort nått man inte får, hade inte öppnat skåpet om inte tidigare ägare sagt att de skulle finnas där inne wont do it again!

4. Mikael_L
    Medlem · 40 273 inlägg
    Men i övrigt verkar du sakna mätarsäkringar. Det ser helt enkelt inte normalt ut där.

Kolla runt lite så det inte sitter någon liten säkringslåda någon annanstans (mellan skåpet på gatan och där mätaren sitter). Det kan har kommit med luftledning t.ex., förr i tiden, och att det sitter kvar en servissäkringslåda någonstans. Kan ev även vara upp på vinden i huset.
    Jag har inte koll på hur allt ser ut hos dig, så detektivarbetet blir svårt på distans.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du behöver kontakta nätägaren, skall du kanske inte vara allt för tydlig om att du öppnat det skåpet.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · jämtland · 20 029 inlägg

elmont

Medlem
    Och saknar du huvudsäkring så får du ta dit en installatör som fixar det, kanske bäst genom att byta mätartavla. Om/när man upptäcker att du saknar huvudsäkring kan det bli lite dyrt för dig.

7. Mikael_L
    Medlem · 40 273 inlägg
    I normalfallet så har nätägaren servissäkringar i skåpet ute i gatan, dessa brukar vara ett eller två steg högre strömstyrka än mätarsäkringarna.
    Nätägaren vill ha de högre än mätarsäkringarna för att det ska bli uteslutande din egen business att byta säkringar om det hänt något i din kåk. De vill ju ha en massa utryckningar för att byta säkringar i sina kabelskåp.

Sen vill nätägaren även ha denna säkring av två skäl till, dels att förhindra att en kortis i ditt hus bränner en säkring borta vid transformatorn och lägger ett helt område i mörker.
    Dels för att det brukar gå en riktigt fet kabel mellan kabelskåpen biffigt avsäkrat vid transformatorn, då krävs en servissäkring som skyddar den klenare kabeln som går till varje hus (serviskabeln).

8. I
    Medlem · 14 inlägg

Ikaroess

Medlem
    Så det kan alltså vara att jag inte har några säkringar alls? Hur mycket kan de kosta att sätta dit en mätartavla med mätarsäkringar?

Har bara bott i huset några månader men större delen av elen drogs om 2016, borde man inte ha märkt att de saknades isf?

9. U
    Medlem · Skåne · 1 904 inlägg

Uffe A

Medlem
    Leta efter en gjutjärnslåda ca 25x30 cm
    Har det varit luftledning innan kan den sitta på vinden eller ovanvåningen
    Hittar du en sådan och det sitter 3 porslinssäkringar i den så är det säkert den

10. S
    Medlem · 809 inlägg

SkaneErik

Medlem
    Säkringarna i skåpet i gatan är så kallade servisledningssäkringar (inte servissäkring) och är i normalfallet dimensionerade för att enbart agera kortslutningsskydd för serviskabeln, oftast 35 eller 50 A. Beroende på hur serviskabeln är dimensionerad kan detta vara mer än kabeln klarar i belsatningsström och servisledningssäkringarna fungerar alltså INTE som överlastskydd. Överlastskyddet ska utgöras antingen av kundens servissäkringar. Servissäkring är om man ska vara petig inte samma sak som mätarsäkring, men i en villa där man bara har en mätare är dessa samma sak.

Om du är helt säker på att du inte har någon gjutjärnslåda inbyggd bakom en gipsvägg i källaren eller liknande eller kanske ett skåp på en gammal avsågad stolpe i eller runt trädgården så saknas mätarsäkring och detta måste en elektriker då åtgärda i samarbete med nätägaren. Troligen är det enklast att helt enkelt byta ut mätartavlan.

11. A
    Medlem · Stockholm · 1 155 inlägg

Arnodt

Medlem
    Vad står det på din elräkning från ditt elnätsbolag att du har för storlek på mätarsäkringarna?
    Elabonnemanget baseras ju på det. Det kan ge en ledtråd.

I vårt gamla enfamiljshus byggt ca 1960 satt mätarsäkringarna i en separat box i garaget, och ganska långt från mätartavlan, ca 15 m ifrån. Servis-kabeln var där markkabel, ej luftledning.

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 819 inlägg

useless

Lök.
    Det brukar räcka med en tång eller stor mejsel. Eller menar du att dom där trekantiga tapparna är någon form av säkert inbrottsskydd?

13. I
    Medlem · 14 inlägg

Ikaroess

Medlem
    står 3x16A och elmätartavla A1 på fakturan från ellevio.

14. I
    Medlem · 14 inlägg

Ikaroess

Medlem
    kan ha varit en gammal luftledning en gång i tiden, får kravla mig upp på kattvinden och inspektera

15. E
    Medlem · jämtland · 20 029 inlägg

elmont

Medlem
    Det är lite olika "lås" på "lådorna", mest beroende på ålder.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.