21 434 läst ·
82 svar
21k läst
82 svar
Hittar inte elmätaren
Så det innebär att vi inte kan läsa av vår elmätare själva? Det finns inget sätt att göra en egen mätning för att se vad som drar mycket eller lite el? Ifall nu mätaren finns i ett av elhusen.U Uffe A skrev:
Det är ganska säkert att elmätaren inte sitter inbyggd i den lådan. Hur skulle elbolaget kunna läsa av den då?
Vill ni kunna se förbrukningen själva så är det inte så dyrt och komplicerat att sätta in en egen mätare på lämpligt ställe.
Vill ni kunna se förbrukningen själva så är det inte så dyrt och komplicerat att sätta in en egen mätare på lämpligt ställe.
Lådan är säkert bara upphängd på väggen och sedan "fastmålad". Ta ner den eller gör ett hål så att du kan se in i den och kolla, asbest behöver du inte vara rädd för dels byggde man inte lådor av asbest utan möjligen gips om man var rädd för brand.
Den sätter man lämpligtvis i anslutning till elcentralen.Ashes skrev:
https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
Jag har nu läst tråden. Enligt ritning sitter ett fasadmätarskåp på garaget, det är iaf en symbol för ett fasadmätarskåp där. Men, av någon anledning har man valt att inte montera något fasadmätarskåp. Att döma av ritningar så kommer inte ”serviskabeln” från det hållet trälådan sitter utan serviskabeln ser ut att komma in nere till höger bredvid elcentralen, där sitter också huvudsäkringar.
Detta upplägg vittnar om att man av någon anledning valt att skrota idén med fasadmätarskåp. Det troliga är då att ”elhusen” som TS talar om inrymmer elmätare för flertalet hus. Jag undrar då, bor du (TS) i en samfällighet eller förening? Huset som isåfall inrymmer elmätare kan ägas av samfälligheten, föreningen eller nätägaren. Nätägaren är osannolik, man ska ha tillträde till sin egen elmätare, det får man knappast om nätägaren äger huset. En samfällighet borde inte få äga ett hus med elmätare åt samfällighetens medlemmar, men jag kan ha fel. Då återstår förening? poängen är att du då kan kontakta din BRF/samfällighet och fråga.
Detta upplägg vittnar om att man av någon anledning valt att skrota idén med fasadmätarskåp. Det troliga är då att ”elhusen” som TS talar om inrymmer elmätare för flertalet hus. Jag undrar då, bor du (TS) i en samfällighet eller förening? Huset som isåfall inrymmer elmätare kan ägas av samfälligheten, föreningen eller nätägaren. Nätägaren är osannolik, man ska ha tillträde till sin egen elmätare, det får man knappast om nätägaren äger huset. En samfällighet borde inte få äga ett hus med elmätare åt samfällighetens medlemmar, men jag kan ha fel. Då återstår förening? poängen är att du då kan kontakta din BRF/samfällighet och fråga.
Bor varken i samfällighet eller förening. På området finns inga som helst gemensamma avgifter. Om man ska ha tillgång till sin egen elmätare är det ju jättekonstigt att jag inte kan hitta vår.J Johan456 skrev:Jag har nu läst tråden. Enligt ritning sitter ett fasadmätarskåp på garaget, det är iaf en symbol för ett fasadmätarskåp där. Men, av någon anledning har man valt att inte montera något fasadmätarskåp. Att döma av ritningar så kommer inte ”serviskabeln” från det hållet trälådan sitter utan serviskabeln ser ut att komma in nere till höger bredvid elcentralen, där sitter också huvudsäkringar.
Man ska ha tillgång till sin elmätare, det är en rättighet. Nu vet du ju iofs inte var din sitter, det är ju inte samma sak som att inte ha tillgång till denAshes skrev:
Får lov att kolla vad det är imorgon. Den sitter fast så blir till att borra ett hål. Ska bli spännande att se vad som finns bakom.E elmont skrev:
Jag lovar att uppdatera tråden både om var elmätaren sitter samt vad mysterielådan innehåller.J Johan456 skrev: