Vad är det som sitter till höger om garageporten ?
Är det inte ett fasadmätarskåp ?

5
nisse123 nisse123 skrev:
Vad är det som sitter till höger om garageporten ?
Är det inte ett fasadmätarskåp ?
TS skrev om det i tidigare inlägg, fanns inget elrelaterat där.

Kan man få se innehållet i träskåpet?

5
Var har du huvudsäkringarna sitter i huset?

5 50procent skrev:
Sista bilden, längst ner till vänster så Har du en trepolig brytare, 2.5r (M5)
Vad har du där?
Det är omgjort nu men det var en strömbrytare till tvättmaskinen. Den gamla tvättmaskinen var kopplad till en strömbrytare i väggen, ej stickkontakt.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ju väldigt märkligt om det är inkommande kabel direkt in till "proppskåpet". Det skulle innebära att din elmätare måste sitta ute i ett markmätarskåp.

Den där lådan är ändå lite misstänkt. Om man tittar på inkommande kabel ser det ut att vara två kablar där. En som går till furuskåpet och en annan som gör en liten båge i väggen. Är det så att man putsat in servisledningen och att den ändå går till den där lådan? Möjligen skulle man kunna tänka sig att försiktigt borra ett inspektionshål men då skulle jag vilja veta mer om lådan först.

Fråga också din nätägare. Hur läser de av mätaren?
Jag kontaktar dem på måndag och frågar.

Lådan låter ihålig när jag knackar på den. Botten låter mer fast. Ser ut att vara byggd av skivmaterial, samma tjocklek som gipsskiva eller OSB ungefär.

Gulmålad låda i hörn med synlig skarv och skador på ytan, liknar en OSB- eller gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag en sådan låda i mitt hus hade jag öppnat den för länge sedan. Kanske för nyfiken ? Kan du inte bryta upp botten ?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kan man få se innehållet i träskåpet?
Tjocka kabeln som kommer ut ur väggen går in i huvudsäkringscentralen. Svarta med vit dosa längst ner är till dräneringspumpen. Avklippta ovanför skåpet är den gamla 3-fasen till garaget som elektrikern kapade pga fulkopplad. Stora vita dosan är ringklockan.

Tjock gul kabel som går ur gula väggen, invid trästöd och huvudsäkringscentralens vita dosa.
Skapa konto

Elcentral med säkringar, gammal 3-fas kabel, huvudsäkringscentral och ringklocksdosa.
Skapa konto

5
R RoBo skrev:
Hade jag en sådan låda i mitt hus hade jag öppnat den för länge sedan. Kanske för nyfiken ? Kan du inte bryta upp botten ?
rakt ovanför och på andra sidan väggen av lådan, vad har du där?

5 50procent skrev:
rakt ovanför och på andra sidan väggen av lådan, vad har du där?
På andra sidan väggen ligger garaget men det är markplan så bakom väggen lådan sitter på är det bara outgrävd jord. Precis utanför den här dörren till höger, ligger trappan upp till garaget. Rakt ovanför finns vardagsrum.

• Vägg med ojämn gul målning och en dörr, ovanpå vilket syns ledningar fästa längs en vitmålad takkant.
    Skapa konto
5
Ashes Ashes skrev:
På andra sidan väggen ligger garaget men det är markplan så bakom väggen lådan sitter på är det bara outgrävd jord. Precis utanför den här dörren till höger, ligger trappan upp till garaget. Rakt ovanför finns vardagsrum.
Aha, tänkte så det inte var en ventilationstrumma bakom, så du inte river ner lådan i onödan

R RoBo skrev:
Jag är rädd för att förstöra något och så har jag ingen aning om lådans material. Asbest användes ju på 70-talet bland annat för brandsäkring.

Spännande vad som lådan kan vara till för men att elmätaren skulle vara där känner jag osannolikt på grund av att alla mätare byttes ut för något år sedan och färgen på lådan ger mig vibbar att den suttit där sedan 70 talet.

Vi hade mätaren på andra sidan gatan i ett skåp..

Ashes Ashes skrev:
Jag är rädd för att förstöra något och så har jag ingen aning om lådans material. Asbest användes ju på 70-talet bland annat för brandsäkring.
Ja helt otroligt egentligen hur rädda många är för asbest ?

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.