21 428 läst ·
82 svar
21k läst
82 svar
Hittar inte elmätaren
Kan man få se innehållet i träskåpet?
Jag kontaktar dem på måndag och frågar.tommib skrev:
Det är ju väldigt märkligt om det är inkommande kabel direkt in till "proppskåpet". Det skulle innebära att din elmätare måste sitta ute i ett markmätarskåp.
Den där lådan är ändå lite misstänkt. Om man tittar på inkommande kabel ser det ut att vara två kablar där. En som går till furuskåpet och en annan som gör en liten båge i väggen. Är det så att man putsat in servisledningen och att den ändå går till den där lådan? Möjligen skulle man kunna tänka sig att försiktigt borra ett inspektionshål men då skulle jag vilja veta mer om lådan först.
Fråga också din nätägare. Hur läser de av mätaren?
Lådan låter ihålig när jag knackar på den. Botten låter mer fast. Ser ut att vara byggd av skivmaterial, samma tjocklek som gipsskiva eller OSB ungefär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjocka kabeln som kommer ut ur väggen går in i huvudsäkringscentralen. Svarta med vit dosa längst ner är till dräneringspumpen. Avklippta ovanför skåpet är den gamla 3-fasen till garaget som elektrikern kapade pga fulkopplad. Stora vita dosan är ringklockan.Fotografen skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
På andra sidan väggen ligger garaget men det är markplan så bakom väggen lådan sitter på är det bara outgrävd jord. Precis utanför den här dörren till höger, ligger trappan upp till garaget. Rakt ovanför finns vardagsrum.5 50procent skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Aha, tänkte så det inte var en ventilationstrumma bakom, så du inte river ner lådan i onödanAshes skrev:
Spännande vad som lådan kan vara till för men att elmätaren skulle vara där känner jag osannolikt på grund av att alla mätare byttes ut för något år sedan och färgen på lådan ger mig vibbar att den suttit där sedan 70 talet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Vi hade mätaren på andra sidan gatan i ett skåp..