tommib tommib skrev:
Faktum är att man inte får ta bort armaturen och ersätta med doslock
Vad är det som säger att man inte får ta bort armaturen och sätta ett lock på dosan. Mera info i klartext på de.

tommib
3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.

4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.

6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Med risk att hamna i en tråkig situation med dig Hempularen som moderator på BH, så vad står det att jag har skrivit nog som är fel. Det är bara fakta och inget annat. Bara som en passus i det hela så är du en hempulare enligt ditt alias och kanske gör saker som inte är enligt någon regelbok En kort fråga då. Är du en elektriker i dag eller pensionerad sådan.

J jonaserik skrev:
Med risk att hamna i en tråkig situation med dig Hempularen som moderator på BH, så vad står det att jag har skrivit nog som är fel. Det är bara fakta och inget annat. Bara som en passus i det hela så är du en hempulare enligt ditt alias och kanske gör saker som inte är enligt någon regelbok En kort fråga då. Är du en elektriker i dag eller pensionerad sådan.
Hur kom hempularen in i tråden?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske har raderat ett inlägg?

Nu gör jag ett undantag. Jag raderade ett inlägg som jag uppfattar som (mild) personkritik mot andra medlemmar som skriver i tråden. Normalt diskuterar vi inte hur moderering sker i trådarna, utan via mail till support@byggahus.se. När jag får PM om modereringar jag gjort så går jag normalt inte in i diskussion, utan hänvisar direkt till admin. Så detta är ett undantag. Låt oss nu inte se mer diskussion i tråden om modereringen. Ev. ytterligare synpunkter får gå per mail till support@byggahus.se.

/moderator

J jonaserik skrev:
Bara som en passus i det hela så är du en hempulare enligt ditt alias och kanske gör saker som inte är enligt någon regelbok En kort fråga då. Är du en elektriker i dag eller pensionerad sådan.
Nej jag är inte elektriker, har aldrig varit.

Jag arbetar som teknikkonsult. Började som elektronik konstruktör för en massa år sedan, men arbetar i princip uteslutande med mjukvaruutveckling i s.k "inbyggda system". Alltså programvara som styr olika elektronikprylar. Alltifrån temperatureglering i ett system som trots 30kW uppvärmning ändrar temp med 1 grad i timmen, till tidsstyrning av radiosignaler på 100 dels picosekund (definitionen av tid är noggrann till 10 dels picosekund).

Jag kan meddela att jag läste jonaserik's raderade inlägg och såg mitt namn men tog inte illa vid. Jonaserik är bland de mest hjälpsamma personer vi har på forumet. Men han har kort stubin ifall något går emot - det får vi ta.

• Gilla
  • Älska
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.