Hittade denna i vårt hus då jag plockade ned lampetterna. Vad bör/kan/får man göra själv avseende denna…?

Elektrisk installation, öppen vägguttag, oskyddade kablar, terminalblock, delvis monterad, byggarbetsplats, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad ska du göra,byta armaturer eller. Bara koppla in en ny som det ser ut blå-blå brun-btrun ochhgulgrön-gulgrön om den nya ska jordas. annars en KK-list eller ubåt som sitter där nu.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
BirgitS
Du får koppla loss lampetten och du får sätta dit en ny eller sätta ett doslock ovanpå i stället. Om det är under en viss höjd ska doslocket vara fastskruvat.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag kallar det en standardkoppling, före Wagos intåg.:cool:

• Gilla
husägaren TS och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får koppla loss lampetten och du får sätta dit en ny eller sätta ett doslock ovanpå i stället. Om det är under en viss höjd ska doslocket vara fastskruvat.
Men har man satt doslock får man inte senare sätta tillbaka lampett :rofl:

H hapazard skrev:
en har man satt doslock får man inte senare sätta tillbaka lampett
Får och får, det är snälla djur, vad föreslår du då för montage om inte atmaturen täcker doshålet

J jonaserik skrev:
Vad ska du göra,byta armaturer eller. Bara koppla in en ny som det ser ut blå-blå brun-btrun ochhgulgrön-gulgrön om den nya ska jordas. annars en KK-list eller ubåt som sitter där nu.
lutar åt att byta mot annan armatur

tommib
Faktum är att man inte får ta bort armaturen och ersätta med doslock. Undantaget säger bara byte av ljusarmatur. Men nej, det är inte direkt raketforskning inte.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S sepani skrev:
lutar åt att byta mot annan armatur
Är det en armatur som är gjord för att sättas över en dosa och är dosan på det ställe där du vill ha armaturen?

Sen får du nog inte heller sätta dit en armatur som är i metall över dosan. Då bryter du mot tvåfels principen. Men det kanske inte gäller om armaturen är jordad.

Då man inte har en aning kanske man inte ska ge råd
K karkka skrev:
Sen får du nog inte heller sätta dit en armatur som är i metall över dosan. Då bryter du mot tvåfels principen. Men det kanske inte gäller om armaturen är jordad.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då man inte har en aning kanske man inte ska ge råd
Okej. Då väntar jag in Bo siltbergs svar. Det är han som nämnt detta för mig för flera år sedan. Men då handlade det om metallock över kopplingsdosa, där min projektledare ansåg att det är bara att köra på. Men tydligen ska då metalllocket skyddsjordas för man bryter mot tvåfelsprincipen.

Det jag menade här är att det kanske inte gäller om armaturen är jordad, men du läste kanske inte så noga.....

Mitt svar var öppen för diskussion då det är rätt intressant vad som gäller.

Är armaturen jordad så måste det till två fel för att det ska bli farligt.
1 isoleringen på ledaren blir skadad
2 jorden är bruten

K karkka skrev:
Du har helt rätt i detta, armaturen måste skyddsjordas i detta fall, om rummet i övrigt har skyddsjordade uttag.

Det är därför man ser armaturer som har koppen skyddsjordad medan resten av lampan är dubbelisolerad.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.