2 552 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hitta samma fas?
Har fundering på att utsträcka vårt wifi-nät från boningshuset till vårt attefallshus.
Det är dålig/ingen signalstyrka i attefallshuset just nu.
Ett alternativ är att köpa homeplugs. De ska kopplas in på samma fas.
Boningshuset har trefas och likaså attefallshuset.
Finns det något (enkelt?) sätt att få fram vilka faser
som är samma i boningshuset och attefallshuset?
Man kan naturligtvis koppla in en homeplug i boningshuset
och testa sig fram i attefallshuset tills man hittar samma fas,
och då få fram wifi-nätet där.
Men finns det något sätt att få fram det annars?
(Nu räknar jag bort att bryta resp.faser i mätarskåpet
osv. och se vilka uttag som dör i resp hus m m.)
Kopplingen är inkommande trefas - huvudsäkringar/mätare-
sedan fördelas det ut tre kablar trefas till boningshus-
attefallshus-garage och sedan proppskåp trefas i resp
hus och sedan uttag enfas.
Det är dålig/ingen signalstyrka i attefallshuset just nu.
Ett alternativ är att köpa homeplugs. De ska kopplas in på samma fas.
Boningshuset har trefas och likaså attefallshuset.
Finns det något (enkelt?) sätt att få fram vilka faser
som är samma i boningshuset och attefallshuset?
Man kan naturligtvis koppla in en homeplug i boningshuset
och testa sig fram i attefallshuset tills man hittar samma fas,
och då få fram wifi-nätet där.
Men finns det något sätt att få fram det annars?
(Nu räknar jag bort att bryta resp.faser i mätarskåpet
osv. och se vilka uttag som dör i resp hus m m.)
Kopplingen är inkommande trefas - huvudsäkringar/mätare-
sedan fördelas det ut tre kablar trefas till boningshus-
attefallshus-garage och sedan proppskåp trefas i resp
hus och sedan uttag enfas.
Du har inget gruppschema vid elcentralen som anger hur attefallshuset är anslutet?
Tack för svaren! Frågan kom upp genom att jag blev nyfiken på om det fanns något sätt att få fram det utan att koppla bort faser el. liknande. Enklast är väl givetvis att koppla ur en fas och kolla, men som sagt, jag undrade om det finns något annat sätt.
Har funderat mycket på den frågan i jobbet. Där jag behöver identifera två faser i spår. Jag har kommit fram till lösningen att antingen får jag dra med en referens-mät-tråd som i inlägg tre eller så trådföljer man.
Tex är det brun på L1 ut till stugan och brun på inkommande så är det rätt så långt sen får man kolla varje uttag. Något smidigare sätt har jag inte kommit på...
Tex är det brun på L1 ut till stugan och brun på inkommande så är det rätt så långt sen får man kolla varje uttag. Något smidigare sätt har jag inte kommit på...
Är det en modern Elcentral så brukar säkringar sitta L1,L2,L3,L1 osv från vänster.
Är det färg på matande kabel så installeras den Brun, Svart, Grå från vänster.
Är det en plastkapsling så är det bara att ta av höljet, men är det en plåtkapsling bör man inte ta bort med spänning på.
Är det färg på matande kabel så installeras den Brun, Svart, Grå från vänster.
Är det en plastkapsling så är det bara att ta av höljet, men är det en plåtkapsling bör man inte ta bort med spänning på.
Min elmätare kan visa belastning per fas, om du också har en sådan märare så är en variant på det förslag som Höghus gav att med hjälp av någon strömslukande pryl se i elmätarens display vilken fas som belastas
Klicka här för att svara