Hej.

Hur hittar man en arkitekt som kan rita hus med inslag av stolpverk eller timmer? Har varit i kontakt med några alla har svarat "det har vi aldrig gjort, men det kan man nog lära sig". Vi vill hitta någon med erfarenhet av den typen av hus och inte någon som ska lära upp sig.

Finns det någon databas över arkitekter som man kan söka kontakter i?

• Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Menar du arkitekt eller konstruktör för stolpverk/timmer?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Menar du arkitekt eller konstruktör för stolpverk/timmer?
Arkitekt för huset ska ritas först.

Redigerat:
Var ska du bygga?

Ta kontakt med en entreprenör som bygger som du tänker dig så har de garanterat kontakt med arkitekter de jobbat med. Jag tipsar gärna, men det beror på var du är - i södra Sverige finns det en del stolpverkshantverkare, i norra är ju timmermän vanligare såklart... Samma med arkitekter, det är ju en fördel om de är hyfsat lokala.

XNVillan har möjligen ett system som kan passa dig, utifrån dina andra trådar gällande byggsystem, inte stolpverk eller timmer, men diffusionsöppet regelverk med inslag av massivträ, jag tror de sätter råspont i alla ytterväggar exempelvis.

Kolla om det finns någon byggnadsvårdsförening eller liknande där du bor, de kan säkert tipsa om lokala arkitekter som har gjort liknande.

• Gilla
Grevlingen
  • Laddar…
J Johannes Hultman skrev:
Var ska du bygga?

Ta kontakt med en entreprenör som bygger som du tänker dig så har de garanterat kontakt med arkitekter de jobbat med. Jag tipsar gärna, men det beror på var du är - i södra Sverige finns det en del stolpverkshantverkare, i norra är ju timmermän vanligare såklart... Samma med arkitekter, det är ju en fördel om de är hyfsat lokala.

XNVillan har möjligen ett system som kan passa dig, utifrån dina andra trådar gällande byggsystem, inte stolpverk eller timmer, men diffusionsöppet regelverk med inslag av massivträ, jag tror de sätter råspont i alla ytterväggar exempelvis.

Kolla om det finns någon byggnadsvårdsförening eller liknande där du bor, de kan säkert tipsa om lokala arkitekter som har gjort liknande.
Hej.

Tack för engagemanget. Vi har pratat med några byggfirmor och även med ett par som håller på med byggvård. Tyvärr gav det inget. Byggfirmorna hade ingen erfarenhet eller intresse av att bygga något annat än vanliga standardmetoder. Byggvårdarna var extrema åt andra hållet och kände bara till timmermän som jobbade med yxa och ren byggnadsvård och kände ingen som ville bygga nytt.

Vi tänker bygga i centrala småland. Så viss närhet är en fördel även om man kanske kan jobba med en arkitekt via distans.

G Grevlingen skrev:
Hej.

Tack för engagemanget. Vi har pratat med några byggfirmor och även med ett par som håller på med byggvård.
Idag behöver man alls inte söka arkitekt lokalt med alla ithjälpmedel som finns tillgängliga. Jag valde arkitekt 50 mil härifrån. Första besöket på plats på obebyggda fastigheten, andra besöket då arkitekt/byggare träffades och sista besöket då huset var färdigt. Under hela bygget hade arkitekt och byggare kontakt via telefon och telex (det var för 20 år sedan) - idag kan man ännu smidigare lösa frågor med mobiltelefon. Det viktigaste är att finna rätt arkitekt och rätt byggare.

• Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Ok! Kroksjöns trähantverk är välkända och duktiga, IOM att man ofta bygger stoplverksstommar på annan ort och sedan monterar dem på plats kanske inte avståndet är ett problem.

Gögalunds såg och hantverk ligger i Skåne, det kanske är för långt bort?

Jag har för mig att det finns ngn i Vaggeryd men kan inte riktigt minnas namnet.

Har du kollat med Stolpverk Norden? De har en karta med hantverkare, eller kanske kan tipsa om någon.

Byggnadsvård Qvarnarp har också en lista med timmermän.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Idag behöver man alls inte söka arkitekt lokalt med alla ithjälpmedel som finns tillgängliga. Jag valde arkitekt 50 mil härifrån. Första besöket på plats på obebyggda fastigheten, andra besöket då arkitekt/byggare träffades och sista besöket då huset var färdigt. Under hela bygget hade arkitekt och byggare kontakt via telefon och telex (det var för 20 år sedan) - idag kan man ännu smidigare lösa frågor med mobiltelefon. Det viktigaste är att finna rätt arkitekt och rätt byggare.
Att hitta rätt person är helt klart viktigast. Alla är lite olika, men personligen brukar jag ha lättast för att få rätt bild av någon som jag träffar på riktigt. Men oavsett så tycker jag det verkar vara svårt att hitta rätt kompetens i den här frågan hittils.

G Grevlingen skrev:
Att hitta rätt person är helt klart viktigast. Alla är lite olika, men personligen brukar jag ha lättast för att få rätt bild av någon som jag träffar på riktigt. Men oavsett så tycker jag det verkar vara svårt att hitta rätt kompetens i den här frågan hittils.
Jag valde via kontakt som anlitat arkitekten tidigare. Det är naturligtvis det optimala. Att finna lokal byggare tog längre tid.

Det största problemet för mig var tidsaspekten eftersom jag ville skjuta upp reavinsten.

• Gilla
Grevlingen
  • Laddar…
Kollade på Gögalunds och de känns lite för mycket kulturminesvård för oss. Vi vill bygga ett modernt hus, men med lite rejälare och synligare träkonstruktioner.

Har kollat lite på Kroksjön och de är intressanta.

Vilken typ av huskonstruktion byggde du Yonna? Var det något liknande det vi tänker oss? I så fall kanske du har något bra namn?

I wonder about the purpose of this type of house construction. Since you will be filling the walls with a skeleton structure anyway. You will get the same effect by simulating the effect of this type of structure using rules. Moreover, in the future, if there was a need to change/add door or window openings, it may turn out that the column is located in this place. A skeleton structure does not carry such a risk. And a significant factor will also be the price of execution and design, which you have already learned (difficulty finding a designer).

Jag som verksam arkitekt skulle säga, att dom flesta arkitekter som har ett teknisk kunnande och erfarenhet av att bygga/rita genomförda projekt. Kan ta fram ett sådant hus, det vilktiga är att välj en som har en bra relation/samarbete med en ingerjörsbyrå, då kan dialog ske parallellt med dom redan initialt.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Det är ett sätt att formulera det på Marko. Som kund ingår relationen, kontakterna med byggare och leverantörer och erfarenheterna av liknande projekt som en del av arkitektens kompetens som jag kan värdera. Som kund ser jag stora fördelar med att använda en arkitekt med rätt inriktning och pool av kontakter som en stor fördel. Att dra nytta av erfarenheter av vad som varit lätt eller svårt tänker jag mig är ett bra sätt att inte dra på oss onödiga problem och kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.