Hej alla!

Jag undrar om någon har eller har har tips på var man kan hitta ljusblått retrokakel från 1950/60-talet? Vi håller på att flytta ett badrum från 1960 men det gamla återbrukade kaklet (från Upsala-Ekeby) behöver kompletteras för att räcka till. Kulören kallas enligt uppgift Blå 240 då jag tidigare kommit över en äldre kartong med kompletteringskakel. Vi är intresserade av både sådana med rund kant upptill (som på bilden) och vanliga plattor. Även små mängder kan vara av intresse. Hör av dig om du har något!

Vänligen, Gustav

• Ljusblått 1950/60-talskakel i ett badrum med matchande mosaikgolv. En rundad kantkakelbit är synlig på en hylla i duschhörnan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusblått retrokakel från Upsala-Ekeby, håller upp mot en träram för att visa färg och runda kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte hjälpa dig med kaklet, men posta din fråga på Facebook i några grupper där du bor eller blocket? Ofta rekommenderar man att beställa allt med marginal pga att olika batcher kan ha olika nyans till o med. Det ser ju inte ut som det vanligaste kaklet.

• Gilla
mellow monday
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kan inte hjälpa dig med kaklet, men posta din fråga på Facebook i några grupper där du bor eller blocket? Ofta rekommenderar man att beställa allt med marginal pga att olika batcher kan ha olika nyans till o med. Det ser ju inte ut som det vanligaste kaklet.
Tack för tips. Facebookgrupper försöker jag redan med och ska nu lägga upp en köpes på Blocket. Förhoppningen är att det finns folk som har några gamla kartonger ståendes någonstans.

M mellow monday skrev:
Tack för tips. Facebookgrupper försöker jag redan med och ska nu lägga upp en köpes på Blocket. Förhoppningen är att det finns folk som har några gamla kartonger ståendes någonstans.
Golvmosaik ser ut som det man lägger i utomhus pooler? Har ni kollat med leverantörer av dessa?

• Gilla
mellow monday
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Golvmosaik ser ut som det man lägger i utomhus pooler? Har ni kollat med leverantörer av dessa?
Mosaiken är från italienska Appiani. De har tyvärr inget kakel som matchar. Har redan tidigare letat efter nytillverkat ljusblått kakel men problemet är att inget nytt verkar ha rätt kulör. Därför söker jag framförallt gammalt kakel från samma tillverkare (dvs. Upsala-Ekeby).

Kretikos Kretikos skrev:
Tradera. Kanske finns kvar? Osäker om det är samma blåa färg dock.
[länk]
Tack för tips! Undersöker redan denna annons men som du säger är det inte säkert att det är rätt kulör (dock rätt årtioende samt tillverkare!).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.