9 833 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Hitta ljusbeige väggfärg
Tack för tipset att måla med lite mer vitt emellan! Jag har målat provbitarna bredvid varandra för att jag tänkte det var lättaste sättet för mig att förstå åt vilket håll kulören drog tex om det var mycket grönt eller rött i färgen. Jag har också försökt hålla upp inredningsdetaljer med olika material mot färgen för att se hur de påverkar varandra och på så vis om de passar ihop.BirgitS skrev:
Jag litar inte alls på hur färger ser ut på min skärm, t.ex. ser färgen på din tredje bild snarast ut som grå med lite anstrykning av grönt. Men ingen av dina färgprover är särskilt mörka i alla fall.
0907-G90Y är en gul färg med lite grönt i (90 % gult och 10 % grönt), det blir nog inte en varm färg, och sen behöver du nog hitta en färg där det inte är 07 utan typ 03 som Utsliten och utdömd tipsade om.
När du provmålar är det bra att veta att vår upplevelse av färger påverkas av färgerna som är bredvid och därför är det bättre om du inte målar färgerna direkt mot varandra utan låter det vara en bit vitt emellan.
Här beskrivs hur NCS-koderna är uppbyggda och när man vet det så är det lättare att förstå vad för färg man köper: [länk]
Det är också skönt det du skriver om den färgen jag har, 0907-G90Y, då det bekräftar mina tankar om att det inte är riktigt den varma tonen jag vill ha och därför inte ska gå och be att få en ljusare nyans av den.
Jag har aldrig jobbat med moodbord men här är ett försök för att få ihop helheten. Det är klippt och klistrat från mitt hem och bilder jag hittat på nätet. Så den gula färgen är dov på de kassa mobilbilderna, tyvärr.U Utsliten och utdömd skrev:Detta skulle även göra att den går mer mot rött, för att förtydliga. Nackdelen med den lite senapsgula tonen, om man minskar svärta och andelen pigment för att den ska kännas mindre intensiv är att den blir kissgul. Gult är rätt fint när den är skarp som i TS kök. Men nyanser med mycket gult (G85Y till Y15R) är svårt att få till med mindre mängd pigment.
jag tror en moodboard skulle behövas här för att kunna pussla fram en helhet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 056 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 056 inlägg
De har även en mobilapp som man tydligen kan använda för att utforska olika färger: https://ncscolour.com/sv/pages/ncs-mobile-appBirgitS skrev:
Satt just och kollade på en fasadpanel i något konstgjort material, den fanns i färgen Ral 1013, den ska motsvara NCS 1005-Y20R eller NCS 1105-Y21R, den benämns som ostron vit eller pärlvit. Är det något åt det hållet kanske?
Här finns en hel drös olika färgkoder åt det hållet också.
https://issuu.com/jotunsverigeab/docs/v__re_vakreste_vol3_sverige
Här finns en hel drös olika färgkoder åt det hållet också.
https://issuu.com/jotunsverigeab/docs/v__re_vakreste_vol3_sverige
(Redigerat inlägget för att halva föll bort.)
Kanske inte dit du vill, men en väg att gå 😊
Eller så här
Liten skillnad.
I alternativ ett kommer väggfärgen från bilden med vita fåtöljen.
I alternativ två kommer väggfärgen från bilden med monsteratavla.
Kanske inte dit du vill, men en väg att gå 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten skillnad.
I alternativ ett kommer väggfärgen från bilden med vita fåtöljen.
I alternativ två kommer väggfärgen från bilden med monsteratavla.
Redigerat:
Tack för dina moodboards! Jag ser möjligheterna med en sammanbindande färg, min grundtanke brukar annars vara två dominerande färger och sedan en accentfärg. Det är så mycket annars ändå som kommer in i rummet som fyller på med intryck så som träslag och texturer.T Torpfröken skrev:
Jag provade att klippa och klistra en skiss på lägenheten för att få en bättre överblick på den fasta inredningen men också på min tanke av färgsättning.
TUSEN TACK för alla svar i denna tråd och för utbildningen jag fick kring färgkoder! Tack vare er hjälp hittade jag en beige färg som jag är väldigt nöjd med, lagom neutral och går bra ihop med den gula i köket. Som känns både ljus men samtidigt ger en mysig beige ton i rummet. Piggt och lugnt samtidigt
NCS 1005-Y10R
Här är en bild som referens, fast det är så otroligt svårt att få färger att återspeglas lika bra på foto/skärm som i verkligheten, så får det duga...
Nu saknas bara det roliga piffet att få in tavlor, belysning, möbler, med mera
Här är en bild som referens, fast det är så otroligt svårt att få färger att återspeglas lika bra på foto/skärm som i verkligheten, så får det duga...
Nu saknas bara det roliga piffet att få in tavlor, belysning, möbler, med mera
Roligt med återkoppling och fint att du hittade en nyans som funkar för dig. Det kommer att bli toppenfint när allt är på plats. 😊
Vad heter färgen som är på bild 1H Hemika skrev:Hej!
Jag vill måla vardagsrummet i ljusbeige men har insett att det är en djungel att hitta en passande kulör! Jag har köpt massa provburkar där färgen kommer upp på väggen och jag inser att kulören oftast är för mörk och drar mot en viss färg. Därför vill jag be om hjälp att hitta mer vettiga ljusbeiga kulörer än vad jag lyckats göra utifrån de små färgkartorna som finns i färgbutiken.
Jag siktar på att skapa ett hem med naturfärgad palett och till vardagsrummet önskar jag en ljus, neutral beige färg. Kan ni mer kunniga här hjälpa mig och tipsa om vilka NCS koder jag kan kolla upp? Här är lite bildinspo och mina egna misslyckade färgprover.
Vad heter färgen som är på bild 1H Hemika skrev:Hej!
Jag vill måla vardagsrummet i ljusbeige men har insett att det är en djungel att hitta en passande kulör! Jag har köpt massa provburkar där färgen kommer upp på väggen och jag inser att kulören oftast är för mörk och drar mot en viss färg. Därför vill jag be om hjälp att hitta mer vettiga ljusbeiga kulörer än vad jag lyckats göra utifrån de små färgkartorna som finns i färgbutiken.
Jag siktar på att skapa ett hem med naturfärgad palett och till vardagsrummet önskar jag en ljus, neutral beige färg. Kan ni mer kunniga här hjälpa mig och tipsa om vilka NCS koder jag kan kolla upp? Här är lite bildinspo och mina egna misslyckade färgprover.
hej!U Utsliten och utdömd skrev:
Skulle vilja veta vad denna färg heter 🤗
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
Det är
Tips är att fråga om kulör och inte färg
https://www.buitenplaatshofstede.nl/galerij/
Det där är en renderad design från byggprojekt i Holland. Kontakta demD Denise Vergara skrev:
Tips är att fråga om kulör och inte färg
https://www.buitenplaatshofstede.nl/galerij/
Klicka här för att svara