1 290 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Historisk räntesänkning till 0 %
På konsumentens sida
· 3 618 inlägg
Riksbanken sänker reporäntan till 0 procent, men vinstmarginalerna hos bankerna får samtidigt kritik för att vara för stora.
Du kan läsa artikeln här: Historisk räntesänkning till 0 %
Du kan läsa artikeln här: Historisk räntesänkning till 0 %
Lån i Riksbanken fanns för länge sedan! Det kallades bosättningslån och kunde sökas 1 gång av ett par, som skulle flytta ihop. Meningen var att det skulle vara till sängar, kastruller, bestick o.s.v. Banktjänstemannen "höll förhör" och sedan fick man låna typ 3000:- ( = knappt 3 bruttomånadslöner) till bra ränta och med amortering på 5 år. Då var det inte tal om att KÖPA en lägenhet. Det var c:a 40 år sedan, om någon undrar. Att amortera 3 bruttomånadslöner på 5 år ansågs rimligt :wow:
En del av motiveringen till att dom sänker reporäntan är att dom vill få ner bolånen. Och händer inte det så måste man lösa det på annan väg. Har inte hört att dom vill ta tag i problemet med hantverkares materialpåslag men det kanske denna regeringen vill. Har inte så bra koll på socialdemokraternas politik.injonil skrev:
Jo det har det delvis. De vill att vi ska betala av på lånen då Svenskarna har hög skuldsättning. Ingen ränta på insatt kapital då kan man lika gärna betala av på skulder, riksbankens egna ord i dag. Sedan är inflationen för låg, t.o.m. negativ. De vill ha den till runt 2%.injonil skrev:
Jag vet inte vad du har hört, men kolla Riksbankens eget pressmeddelande:peternicklas skrev:
http://www.riksbank.se/sv/Press-och...nden/2014/Reporantan-sanks-till-noll-procent/
Där står:
"Att reporäntan nu sänks ytterligare för att få upp inflationen ökar riskerna förknippade med hushållens höga skuldsättning. Det är därför nu ännu mer angeläget att dessa risker hanteras. För att minska riskerna krävs åtgärder riktade direkt mot hushållens efterfrågan på krediter. Därutöver krävs reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad."
Precis tvärtom vad du hävdar alltså.
Det är väl exakt som jag skrev!cpalm skrev:Jag vet inte vad du har hört, men kolla Riksbankens eget pressmeddelande:
[länk]
Där står:
"Att reporäntan nu sänks ytterligare för att få upp inflationen ökar riskerna förknippade med hushållens höga skuldsättning. Det är därför nu ännu mer angeläget att dessa risker hanteras. För att minska riskerna krävs åtgärder riktade direkt mot hushållens efterfrågan på krediter. Därutöver krävs reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad."
Precis tvärtom vad du hävdar alltså.
Klicka här för att svara
