Riksbanken sänker reporäntan till 0 procent, men vinstmarginalerna hos bankerna får samtidigt kritik för att vara för stora.

Du kan läsa artikeln här: Historisk räntesänkning till 0 %
 
Kan inte regering öra något och tvinga bankerna att ha lägre marginaler?
 
Jovisst, kanske borde man ta tag i hantverkares påslag på material samtidigt? ;)
 
I
Det är som vanligt. Resultatet blir mer bonus till bankcheferna. Det hade varit lätt åtgärda, låt privatpersoner teckna lån i Riksbanken. Självfallet skulle en del administrativa kostnader uppkomma , så låt oss säga till en ränta av 0,5 - 1% .
 
Jaha nästa åtgärd blir?
 
Lån i Riksbanken fanns för länge sedan! Det kallades bosättningslån och kunde sökas 1 gång av ett par, som skulle flytta ihop. Meningen var att det skulle vara till sängar, kastruller, bestick o.s.v. Banktjänstemannen "höll förhör" och sedan fick man låna typ 3000:- ( = knappt 3 bruttomånadslöner) till bra ränta och med amortering på 5 år. Då var det inte tal om att KÖPA en lägenhet. Det var c:a 40 år sedan, om någon undrar. Att amortera 3 bruttomånadslöner på 5 år ansågs rimligt :wow:
 
G
Avanza Bank har ränta till repo+ 0,99% om man inte lånar över 50% av bostadens värde.
 
G
Ta bort ränteavdraget skyndsamt.
 
injonil skrev:
Jovisst, kanske borde man ta tag i hantverkares påslag på material samtidigt? ;)
En del av motiveringen till att dom sänker reporäntan är att dom vill få ner bolånen. Och händer inte det så måste man lösa det på annan väg. Har inte hört att dom vill ta tag i problemet med hantverkares materialpåslag men det kanske denna regeringen vill. Har inte så bra koll på socialdemokraternas politik.
 
Snälla du, sänkningen har inget alls med bolånen att göra.
 
peternicklas
injonil skrev:
Snälla du, sänkningen har inget alls med bolånen att göra.
Jo det har det delvis. De vill att vi ska betala av på lånen då Svenskarna har hög skuldsättning. Ingen ränta på insatt kapital då kan man lika gärna betala av på skulder, riksbankens egna ord i dag. Sedan är inflationen för låg, t.o.m. negativ. De vill ha den till runt 2%.
 
Det är skitsnack från riksbankens sida om det är som du säger.
 
C
peternicklas skrev:
De vill att vi ska betala av på lånen då Svenskarna har hög skuldsättning. Ingen ränta på insatt kapital då kan man lika gärna betala av på skulder, riksbankens egna ord i dag.
Jag vet inte vad du har hört, men kolla Riksbankens eget pressmeddelande:
http://www.riksbank.se/sv/Press-och...nden/2014/Reporantan-sanks-till-noll-procent/

Där står:
"Att reporäntan nu sänks ytterligare för att få upp inflationen ökar riskerna förknippade med hushållens höga skuldsättning. Det är därför nu ännu mer angeläget att dessa risker hanteras. För att minska riskerna krävs åtgärder riktade direkt mot hushållens efterfrågan på krediter. Därutöver krävs reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad."

Precis tvärtom vad du hävdar alltså.
 
peternicklas
cpalm skrev:
Jag vet inte vad du har hört, men kolla Riksbankens eget pressmeddelande:
[länk]

Där står:
"Att reporäntan nu sänks ytterligare för att få upp inflationen ökar riskerna förknippade med hushållens höga skuldsättning. Det är därför nu ännu mer angeläget att dessa risker hanteras. För att minska riskerna krävs åtgärder riktade direkt mot hushållens efterfrågan på krediter. Därutöver krävs reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad."

Precis tvärtom vad du hävdar alltså.
Det är väl exakt som jag skrev!
 
Tyvärr gäller Avanza-erbjudandet bara deras private banking-kunder som har minst 3 miljoner sparat hos dem. Annars är det ju kanon, som gamla goda tiders räntepåslag:-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.