E
Jag tror jag har nytt rekord i gradminuter.

Tydligen så var F750 inte dimensionerad för 17 minus i Skåne i en 152 kvm villa. 😅

• Diagram över gradminuter för F750 CU 3x400V, visar en kraftig minskning till -35500.0, under perioden 16:00 till 12:00, den 12 januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska slå på elpatronen?

E
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Kanske ska slå på elpatronen?
Haha ja du, bra förslag!

Fattar inte varför mina DM blir så låga överlag egentligen. Det är inte ovanligt med -2000. Den hinner inte med, och det är en normal villa byggd 2022.

• Diagram över frekvenshistorik för en Nibe F750 kompressor, visande variationer i Hz under ett dygn med toppar och dalar, aktuell frekvens på 85 Hz.
    Skapa konto
  • Skärmbild av Nibe F750 aktivitetslogg, visar tidslinje för "Active" och "Off" status och senaste ändringar, inklusive tider och datum.
    Skapa konto
felet i dessa pumpar är styrningen, helt åt fanders, den är alldeles för seg,

E enoch85 skrev:
Jag tror jag har nytt rekord i gradminuter.

Tydligen så var F750 inte dimensionerad för 17 minus i Skåne i en 152 kvm villa. 😅
Det där kan ju bara vara resultatet av ett givarfel.

E
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte. Utetemperaturen visade 17.5 minusgrader men klart.se sa -11. Jag vet inte vad som stämde, men mycket möjligt att utgivaren inte stämde alls.

Kan tilläggas att det var strömavbrott kvällen innan. Den kanske fick frispel p.g.a. det.

E
DonPablo DonPablo skrev:
felet i dessa pumpar är styrningen, helt åt fanders, den är alldeles för seg,
Håller med. Ångrar att jag inte borrade bergvärme.

C
MathiasS MathiasS skrev:
Det plötsliga hoppet på ungefär 32768 gradminuter luktar programvarubugg i min värld. Potentiellt i gränssnittet till appen.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Ni påminner mig om den där disknaskinsreparatören från Bosch jag ringde en gång. Han var övertygad om att allt konstigt beteende var normalt beteende från fabrik.

• Haha
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det plötsliga hoppet på ungefär 32768 gradminuter luktar programvarubugg i min värld. Potentiellt i gränssnittet till appen.
Frågan är om det står samma sak i displayen på pumpen, eller om det är TS graf som ballar ur?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Frågan är om det står samma sak i displayen på pumpen, eller om det är TS graf som ballar ur?
Den läser värden direkt från pumpen, så det stämmer.

C cpalm skrev:
det är förstås möjligt också.

E enoch85 skrev:
Jag vet inte. Utetemperaturen visade 17.5 minusgrader men klart.se sa -11. Jag vet inte vad som stämde, men mycket möjligt att utgivaren inte stämde alls.

Kan tilläggas att det var strömavbrott kvällen innan. Den kanske fick frispel p.g.a. det.
För att gradminuterna ska stämma måste antalet grader (räknat i delta mot börvärdet på framledning) multiplicerat med antalet minuter du haft detta delta bli över 30000. Så kan det förstås inte bli på bara några sekunder/minuter eller ens timmar.

E
MathiasS MathiasS skrev:
För att gradminuterna ska stämma måste antalet grader (räknat i delta mot börvärdet på framledning) multiplicerat med antalet minuter du haft detta delta bli över 30000. Så kan det förstås inte bli på bara några sekunder/minuter eller ens timmar.
Så är det säkert! Lite kul var det ändå när jag vaknade och kollade status. -35 000 😲😲😂

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller med att det absolut ser ut som ett 2^15 fel.
Men, det behöver ju inte vara en programvarubugg. Skulle kunna vara en bit-flip skapad av t ex radioaktivitet eller annan störning och som inte detekterats av någon checksummekontroll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.