Ja, tyvärr är det väl inget ovanligt i föreningar att många inte vill drabbas av kostnader som kanske primärt "gynnar" några få. Eller ja, kostnader som kan gottgöra att några få missgynnas. Folk är dessutom lata av sig och kan man dessutom spara lite pengar själv på att någon annan i huset har det sämre så är det ju väldigt bekvämt att låtsas som det regnar.

Ställ upp till val på stämman, se till att hissen blir fixad, sälj och be sen slöfockarna i föreningen att dra åt helsike.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Samla ihop 2-3 grannar och hota med extrastämma om de inte får tummarna loss. Då kanske det börjar hända saker?
kan ju vara så att den inte finns pengar till det endå

D dannan skrev:
Man kan deponera hyran hos länsstyrelsen. Kanske bara funkar mot hyresrätter? Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta..

men kolla här: [länk]
Troligen, för du har ingen hyra i fallet med bostadsrätt

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
D dannan skrev:
Man kan deponera hyran hos länsstyrelsen. Kanske bara funkar mot hyresrätter? Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta..
Du behöver betala avgiften och senare få årsavgiften sänkt och återbetald

M maria01 skrev:
om man ska flytta till sommaren så är den nog såld redan eller?
Kan Inte erinra mig att jag frågade någonting om försäljningen.

Köparen får väl antagas ha ett behov av att flytta in när ts lämnat?

Utsättaren Utsättaren skrev:
Kan Inte erinra mig att jag frågade någonting om försäljningen.

Köparen får väl antagas ha ett behov av att flytta in när ts lämnat?
finns mängder med lägenhetshus som inte har hiss eller som äldre hus som bara har person hiss går inte använda vid flytt en då

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
Flera brf har en "hsb" eller "riksbyggen" representant som sitter med i styrelsen för att hålla koll på styrelsen. Det brukar oftast stå i trapphuset vem det är eller i årsredovisningen Den personen kan du kontakta för att få hjälp. Hen ska även vara opartisk

Det kanske är en dyr reparation och föreningen har för låga avgifter så det inte finns pengar till reparation av hissen.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Ponera att hissen behöver bytas i sin helhet samtidigt som alla hus tydligen inte har hiss. Lär kunna bli en grogrund för bråk om gemensam finansiering.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig det finns någon regel att efter 3 våningar måste det finnas hiss så frågan är vilken våning ts bor på

• Haha
maria01
  • Laddar…
S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ponera att hissen behöver bytas i sin helhet samtidigt som alla hus tydligen inte har hiss. Lär kunna bli en grogrund för bråk om gemensam finansiering.
Å andra sidan har ju alla köpt lägenhet med vetskap om att hiss finns i ett hus men inte ett annat. Det är vanligt att det finns hiss i gatuhuset men inte i gårdshuset. Självklart ingår hissen i föreningens underhållsplan och därmed är alla (även de som inte har användning av hissen) med och betalar till dess underhåll.

Samma sak som att föreningen åtgärdar ett läckande tak i gårdshuset. Borde endast boende i det huset betala för renoveringen?

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Å andra sidan har ju alla köpt lägenhet med vetskap om att hiss finns i ett hus men inte ett annat. Det är vanligt att det finns hiss i gatuhuset men inte i gårdshuset. Självklart ingår hissen i föreningens underhållsplan och därmed är alla (även de som inte har användning av hissen) med och betalar till dess underhåll.

Samma sak som att föreningen åtgärdar ett läckande tak i gårdshuset. Borde endast boende i det huset betala för renoveringen?
Det stämmer, all finansiering hanteras gemensamt. En tänkbar fråga är om styrelsen anser att det blir orimligt dyrt om hissen måste bytas ut. Om man avvecklar en hiss är det en väsentlig ändring som kräver stämmobeslut. Om inte ett sådant beslut fattas så är styrelsens uppdrag att se till att det finns en fungerande hiss. Av egen erfarenhet så vet jag att utredning av problem och bedömning av om det krävs en ny hiss kan ta tid men styrelsen bör agera så snabbt som möjligt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
Fast nog kan man alltid kosta på sig en lapp eller ett utskick som förklarar omständigheterna?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.