Bowman
Tack skall ni ha!
Ja så får det bli.
Skall bara köpa fler block av bättre kvalitet :)

Fördelen med ram är att den kan agera sarg också om man vill ha kvar lite (små)grejor på bordet när man hissar:-)

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
C
Ska skaffa en Thule MultiLift om den finns begagnad inom rimligt avstånd för högst 500 kronor. Annars är jag intresserad av att bygga själv och tar gärna del av era beskrivningar, inköpslistor m.m.. Vill kunna hissa takboxen från golvet till drygt 2 meters höjd (så att man inte slår huvudet i den). Var får man tag på
  • Stång att fästa repen i och rulla upp dem på.
  • Snäckväxel
  • Vev
  • Block
Vad behöver man tänka på för att konstruktionen ska bli säker?

Jag har byggt min lyft med en vanlig wire winch och enkla block för att leda linorna. Blocken bryter alltså aldrig för att halvera kraften utan leder bara repen. Jag använder biltemas polyesterlinor som klarar 400kg. De klarar en takbox på 30kg med god marginal.

Allt sitter monterat under min carport.
Wire winch och blocksystem monterade under en carport för att hissa en takbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takmonterad wire winch och blocksystem som håller en takbox under en carport, linorna är synligt ledda.
Skapa konto

Takbox upphängd under carport med hjälp av vinsch och polyesterlinor fästa i takräcken.
Skapa konto

Boxen hänger alltså i takräckspinnarna med öglor. För att öglorna inte ska kunna glida av är de sammankopplade med ett snöre med en karbinhake i ena änden.

För extra säkerhet om någon skulle pilla med winchen så sitter det en lina runt boxen som måste lossas för att kunna släppa ner den.

Enda baksidan är att jag ibland slår huvudet i winch handtaget, skulle eventuellt sätta det på en stolpe om jag gjorde om.

Redigerat:
  • Gilla
Manor2 och 3 till
  • Laddar…
C
Monterade just följande:
Upphängd takbox i garage med rep, vinsch och surrningsfästen.
Skapa konto

Inköpt från Biltema:
  • 30-060 vinsch 1 st á 379 kronor.
  • 25-0340 surrningsfäste 8 st á 29,9 kronor
  • 25-4680 block 8 st á 99,9 kronor
Summa 1417,4 kronor. Övrigt fanns hemma:
  • Ett rep som räckte precis.
  • En stump vattenslang som var för kort för att vara värd att använda som skarvslang. Delades på mitten delarna träddes på repet.
  • En stump limträbalk, en plankstump och två reglar.
  • Vinkelbeslag.
  • Skruv och ankarspik.
Återstår att sätta upp spännband att säkra takboxen med när den är upphissad.

• Gilla
  • Haha
Manor2 och 2 till
  • Laddar…
C
Så här mycket är det på rullen när takboxen är helt upphissad. Det finns en del plats kvar så det skulle gå med en mindre, billigare vinsch till denna reptjocklek. Takboxen är dock ej 4 meter upp som TS planerade utan drygt 2.
Vit rep upprullad på en vinsch med röd och svart struktur i bakgrunden, visar ledigt utrymme.
Skapa konto

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.