Thomas_Blekinge skrev:
Bra. Det kan vara en fördel om man kan enkla knep som knopar eller splitsa rep och tampar.
Annars bra tillfälle att lära sig pålstek, skotstek och dubbelt halvslag om egen och annan part. De i särklass mest nyttiga och använda knoparna ;)

• Gilla
OLSSON16
  • Laddar…
Den riktiga utmaningen är att hitta ett smidigt system för att ensam lyfta av och på takbox när garage saknas.

toolman77 skrev:
Det smarta med thule ovan lösningen är att den drar i alla rep ner till boxen på samma gång. Då slipper men friktionen av att repet ska glida utmed boxen om man bara drar på en a sidan.

¤m takhöjd är ju bara längre snören och en längre pinne. Det är den enklaste varianten. Inte enklast konstruktionsmässigt men enklast att fixa eftersom den finns att köpa färdig.

En aspekt är hur ofta du har tänkt använda hissen, ska boxen av och på varje helg eller 2ggr / år.

Ska försöka komma ihåg att fota min ikväll
Kikade i manualen och den säger 2m från tak till takräcke. Jag har 2.5m så det kanske räcker att byta snören bara. Såg ganska lätt ut.

Får bli en sådan. Orkar inte bygga något nu.

pelpet skrev:
Den riktiga utmaningen är att hitta ett smidigt system för att ensam lyfta av och på takbox när garage saknas.
Man ser till att packa ur den innan, följer man det systemet går det bra :)

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
T
thomasx skrev:
Blir det för tungt sätter man in ett block till, så blir det halva vikten. Fortfarande för tungt, ett block till och ytterligare en halvering. Man får dra in lite mer snöre bara. ;)
Det är klart man kan lägga till en talja i lyftanordningen, det förutsätter bara att man har tillräckligt med plats mellan brytblocket och fästpunkten men det borde inte vara ett större problem.
Det är kanske en billigare lösning än med winch.

Thomas_Blekinge skrev:
Bra. Det kan vara en fördel om man kan enkla knep som knopar eller splitsa rep och tampar.
En knop är väl knappast ett "knep" och det är väl alltid tampen man splitsar? ;)

Testarn skrev:
En knop är väl knappast ett "knep" och det är väl alltid tampen man splitsar? ;)
Jodå, det finns många knopar som är knepiga. Att göra en "frog knot" via engelsk säckknop kan vara lite knepigt, om man inte kan det ;) Dubbel diamantknop är en favorit också som kan vara lite knepig att få till snyggt. Gjorde en åt Madelene Westin en gång när hon var och spådde väder på Tjörn Runt, på begäran av Harald Treutiger :)

Tampen är änden på repet, och åtminstone en ände brukar vara involverad när man splitsar, ja ;)

T
thomasx skrev:
Jodå, det finns många knopar som är knepiga. Att göra en "frog knot" via engelsk säckknop kan vara lite knepigt, om man inte kan det ;) Dubbel diamantknop är en favorit också som kan vara lite knepig att få till snyggt. Gjorde en åt Madelene Westin en gång när hon var och spådde väder på Tjörn Runt, på begäran av Harald Treutiger :)

Tampen är änden på repet, och åtminstone en ände brukar vara involverad när man splitsar, ja ;)
Jag håller med om att det finns knepiga knopar, ingen tvekan, men att en knop i sig är ett knep kan jag inte hålla med om - men jag är kanske miljöskadad efter att ha haft båtar, själv och inom familjen, sen "alltid".

Håller med om att en dubbel diamantknop kan vara knepig att få till även om man samsar den i oändlighet :-) Kul med din anekdot om MW

Ang tampen så var det just det jag menade, tampen/sladden är ju änden på tågvirket, men lite slarvigt används det för hela repet. Särskilt om det är i klenare dimensioner eller i korta längder.

Åter till ämnet:
Hur går det att få till mera lina på den föreslagna hissen? Finns det plats för det eller måste man få linan att "vända" och börja ett ytterligare lager? Kan man öka diametern på rullen så den sväljer mer lina?

I så fall ser den ju rätt smidig ut och så värst dyr var den ju inte heller.

Testarn skrev:
Hur går det att få till mera lina på den föreslagna hissen? Finns det plats för det eller måste man få linan att "vända" och börja ett ytterligare lager? Kan man öka diametern på rullen så den sväljer mer lina?

I så fall ser den ju rätt smidig ut och så värst dyr var den ju inte heller.
Mer lina i rullen behövs väl bara om boxen måste hissas hela vägen upp, räcker det inte att hissa upp till bilens höjd plus ytterligare en halvmeter?

• Gilla
Skavander
  • Laddar…
Som jag fattar är det 10m snöre med. Du ska själv sätta det på rullen och sen kan den börja användas. Här tänkte jag köpa nytt som är kanske 15m istället och prova.

Bowman
Detta håller jag på och funderar på nu.
Det är ett bord som jag skall hissa upp i taket på garaget.
Men jag kan bara inte komma på en vettig lösning med blocken?

Jag vill växla ner kraften då bordet är rätt tungt, så inte bara block som linan löper igenom.
Men det är inte lätt alltså, inte med en treåring springandes runt benen i alla fall :)

Någon som har hittat några bra bilder eller ritningar eller skisser på en lösning med block?
Så långt som jag kommit så måsta jag ha block i bordet jag skall hissa upp?
Men det vill jag inte ha, där vill jag bara ha fyra fästen till bordet bara.
Sen blir det ju snurrigt med att byta riktning på linan mellan olika block i taket. Men jag antar det finns andra block.

Mer komplicerat än jag trodde :)

Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Det kanske är enklast om mer snöre får plats på dess rullar. Står inte vilken takhöjd den klarar men det ska jag kolla upp.

10% rabbatt på Mekonomen får man den för 900kr det är vettigt. Kommer kanske ta av och på 5gånger per år men det måste vara smidigt. Samt att detta löser förvaringen också.
Skaffade längre snöre. Tog ett 1.5m långt armeringsjärn och gjorde förlängning av befintlig vev. Röret på den passade perfekt utanpå armeringsjärnet :)

Lite input till taljor och block :thinking:
//Jante
1565px-Four_pulleys.svg.png

Bowman
Jante Jante skrev:
Lite input till taljor och block :thinking:
//Jante
[bild]
Jadå så långt har jag kommit.
Högst upp vid googling :)

• Gilla
Jante
  • Laddar…
En lina i varje hörn, till fyra block i taket rakt ovanför. Dessa för styrning. Efter blocken låter du linorna mötas i en punkt, som du kopplar som last till en av konstruktionerna i skissen ovan.

Gör en ram att fästa taljor och block i, sänk ner ramen mot bordet, kroka i ramen med någon typ av fäste. Kan det vara något?
//Jante

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.