50 223 läst ·
130 svar
50k läst
130 svar
Highflower bygger bastuvagn
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Golvläggning del 2, golvribborna och vaxning
Nu när ramen var klar kunde jag gå vidare och göra i ordning golvbrädorna. Först klöv jag dem med bandsågen och jag hade lämnat tillbaka planhyveln så istället för att hyvla så pallade jag upp en gammal bandslip och slipade till den sågade ytan. Efter det fick de sig en 3mm radie fräst på ovansidan och en avfasning på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
golvtillverkning
Innan monteringen kan påbörjas så vill jag behandla allt trä med supi bastuvax. Det kommer både skydda virket och har också en lätt pigmentering som gör att det smälter in bättre bland korkarna.
Fönsterramarna monterades ner och även alla ribborna på golvet. Det hade blivit visst slabb av silikonfärgen på dem så innan de kunde målas gick jag över dem med sandpapper. Allt trä målades och så även ramen runt aggregatet, dörren och dörrkarmen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt trä målas...
Fönsterramarna och ribborna återmonterades och ramen placerades på sin slutliga plats runt aggregatet. För att fästa denna och även resten av golvet bestämde jag mig för att skjuta fast dem med små rostfria dyckert. Det blir inte helt osynligt men bra mycket diskretare än om jag skulle använda skruv.
Logga in
Skapa konto
ramen på plats
När den var på plats var det dags för själva golvläggningen. Började vid hörnet på aggregatet då det var viktigt att få snyggt i och med att det är det första man ser när man kommer in genom dörren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
golvläggning påbörjad
Sen var det bara att fortsätta med bit för bit. Varje ände skulle sågas och slipas in för att passa så gott det går och innan de kunde monteras skulle de också bättringsmålas på de sågade ytorna så det var en ganska långsam process att lägga golvet på plats. Runt aggregatet var det några småbitar som inte hade så mycket att fästa i så de fästes ihop med varandra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
lappa golv...
Nu är drygt 70% av golvet på plats och det är bara 5 bitar på höger sida och 6 bitar på vänster sida kvar.. Borde väl kunna gå fort... eller...? 🙄
Fortsättning följer...
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Golvläggning del 3, Hjulhusen, basning
När alla långa bitar var på plats insåg jag att det var dags att ta tag i något jag skjutit på länge; nämligen hjulhusen. De var fortfarande obehandlade då vi tidigare inte bestämt hur vi skulle göra med dem. Skulle de kläs med kork, trä eller något annat? Att sätta kork på dem skulle vara enkelt men det skulle vara svårt att få till bra utan att störa mönstret bakom. Så att klä in dem med trä kändes bättre. Helst skulle jag vilja kunna dölja dem helt men det är ju inte riktigt möjligt. Den enkla lösningen vore att lägga korta golvbrädor vinkelrätt mot resten av golvet men jag testade att lägga upp några spillbitar och kände att det skulle inte bli jättesnyggt. Att istället lägga golvet parallellt och över dem skulle kunna bli coolt och det skulle dölja dem så gott det går. Testade att lägga mina pappersremsor över hjulhusen för att få en känsla för det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
olika varianter för att täcka hjulhusen
Men detta innebär att jag skulle behöva böja golvribborna upp över hjulhusen. Jag som trodde jag var klar med böjda bitar i 3D… Men här skulle alla bitar kunna vara identiska så jag skulle kunna göra en böjrig och forma samtliga bitar över. Att skåra bitarna på undersidan och böja dem på samma sätt som jag gjorde ramen runt kaminen skulle nog fungera men det skulle bli bökigt och det skulle gå stora mängder lim. Men varför inte basa bitarna på riktigt och forma dem på ”korrekt” sätt? Jag har länge velat testa basning men har aldrig haft något lämpligt projekt. I uppdateringen kring dörrkarmsbygget frågade jag mig varför basa när jag vet att det kommer med mycket jobb och en del risker. Nu har jag svaret på den frågan; för att det är kul, lärorikt och har potential att bli riktigt snyggt! 😉
Basning innebär alltså att man mjukar upp träet med hjälp av ånga för att sen lägga det i press när det torkar. Det är mycket enklare att basa tunna träbitar utan att de spricker så jag tänkte att jag ska kombinera basning med laminering, alltså först basa flera tunna lager som sen limmas ihop. För att göra detta behöver jag dels en ångkammare, en så kallad baslåda, och dels en form med rätt kurvatur som bitarna kan pressas i. Jag tänker att jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt och bygga upp baslådan temporärt och med billigt material då jag inte har plats att lagra den sedan. Avloppsrör i PP blir både tätt och är enkelt att demontera efteråt. Det är väl inte det optimala material då det nog lär mjukna något vid 100 grader men det borde inte smälta då PP inte smälter förrän vid över 160 grader. Jag införskaffade några 160mm rörbitar och kopplingar och skruvade ihop enkla stöd för dem så att röret ligger i lite vinkel. I den nedre änden satte jag ett ändplugg som jag monterades in en slang i som i andra änden satt monterad i en ikea tryckkokare. Längst ner under ångslangen borrade jag ett hål så att kondensvatten inte ska bygga upp i röret. Tanken är att injicera ångan i den nedre delen så att den varma ångan stiger och omgärdar allt trä som är placerat i mitten på röret. Träbitarna hålls centrerade i röret med hjälp av små bitar rostfri svetstråd så de inte nuddar rörväggarna. Det kommer konstant att kondensera både på träet och på rörväggarna och allt vatten kommer då att rinna tillbaka och ut ur hålet i botten.
Logga in
Skapa konto
baslåda
Egentligen borde röret vara isolerat för att inte tappa allt för mycket energi men för att hålla det enkelt skippade jag det. PP är ju ingen jättebra värmeledare så det borde nog kunna funka.
Utöver detta behövs som sagt en form. Eftersom jag ville ha både konvexa och konkava delar vore det bästa att ha en tvådelad form som tvingar in virket i rätt kurvatur. Jag införskaffade två stycken 22mm golvspånskivor. Genom att limma ihop dessa får jag 44 mm vilket är perfekt till golvbrädorna (de är 45mm minus snittet, ca 44mm). Sen var det bara att rita upp formen på hjulhusen och lägga till radier så att brädorna återgår till golvets riktning.
Logga in
Skapa konto
formen utritad
Rent visuellt tänker jag att det hade sett bättre ut med relativt stora radier jämfört med små, så att det blir tydligt att det är golvet som går upp över hjulhusen och inte att de är fristående klossar. Det gör ju ingenting att ta upp utrymme här då de ändå kommer att hamna under bänkarna. Dessutom är det lättare att basa större radier än små. Men, jag har placerat golvfästena till bänkarna nära hjulhusen så för att ha dem åtkomliga kan inte träet gå för högt upp ovanför dem. Så radierna blev som så mycket annat en kompromiss mellan funktion och estetik.
Jag sågade ut dem med sticksågen och sen fräste jag bort 12 mm från den ena delen så det blir plats för träbitarna. Några hål borrade jag också upp för att ha någonstans att sätta tvingar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
sågar och fräser fram formen
Jag kapade till en aspbräda i tunna skivor på bandsågen, ca 4x44m, och slipade till dem lite lätt med bandslipen. Bästa hade så klart varit att planhyvla dessa men resonerade att det skulle bli väldigt mycket spill och även om det inte skulle bli en 100% perfekt laminering skulle det inte spela så stor roll då man bara kommer att kunna se ovansidan på dem. Tre av dessa ribbor la jag in i baslådan när jag började jobba med formen. När den var redo hade de legat och ångats i närmare 4h, borde vara mer än tillräckligt.
När jag tog ut träbitarna var de tydligt påverkade av ångan, kändes väldigt flexibla. Här gällde det att jobba snabbt så att de hamnar i spänn så snart som möjligt efter att de lämnat ångan. Vi la in bitarna mellan formhalvorna och mha tvingar kunde vi utan problem stänga formen så att träet antog sin slutliga form. Det var underligt att se trä så smidigt glida in i en böjd form utan en tillstymmelse till att spricka, man är ju inte van att trä beter sig på det sättet.
Jag drog åt så hårt tvingarna tillät och det kändes som att det blev hyfsat tajt.
Logga in
Skapa konto
i spänn
Morgonen efter var jag väldigt nyfiken på hur mycket springback det skulle bli. Måste säga att jag var positivt överraskad, inte mycket alls faktiskt.
Logga in
Skapa konto
avformat
Vad jag däremot inte hade tänkt igenom helt var de delar av ribborna som inte fick plats i formen, de långa utstickande delarna av ribborna blev ordentligt deformerade då de torkade utan att sitta i spänn. Jag skulle ju ändå laminera ihop dessa så det borde gå att tvinga dem raka under det steget men i fortsättningen måste jag se till att alla delar sitter i spänn.
Jag gav sen formarna en coating av packtejp för att inte limma fast träribborna i den när den lamineras ihop. Jag spred sedan ut lim på ytorna och satte det i spänn igen. När det avformades efter limning var återfjädringen i princip noll.
När jag gjorde basningen och det gick så pass lätt att forma dem började jag fundera på om det verkligen var nödvändigt att laminera ihop tre tunna ark. Skulle det funka att basa en hel ”golvbräda” skulle det snabba upp detta ändå ganska tidskrävande moment då det bara blir hälften så många uppspänningar. Värt att testa!
För att ge det en ärlig chans ville jag inte använda en av de som jag hade vaxat då jag inte vet hur vaxet påverkar ångans förmåga att tränga in i träet. Så istället sågade jag till en ny ribba, 45x12mm och la in denna i baslådan i ca 4h. Kanske skulle det räcka med mycket kortare tid men ville i detta teststadie öka chanserna för att det ska lyckas till max. Funkar det kan jag sen testa att gå ner i tid och även testa med de redan vaxade ribborna för att se hur det påverkar.
Det var tyvärr en besvikelse redan när denna testbit skulle sättas i press. Det blev små sprickor på baksidan och veck på framsidan där materialet pressades ihop. Dagen efter när jag avformade denna var det dessutom mycket mer återfjädring än på de tunnare bitarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
misslyckat test...
Det kanske skulle vara möjligt att bli av med sprickorna med ännu längre ångningstid men för att komma till rätta med återfjädringen skulle bitarna behöva sitta i spänn tills de är helt torra, kanske 1-2 veckor. Om jag ska ha omkring 15-16 bitar så innebär det det en avsevärd tid som jag inte är sugen på att vänta. Om jag laminerar ihop tre bitar med lim som tidigare kan jag göra en bit på två dagar, första dagen basning och andra dagen limning.Då jag använder mig av ett fukthärdande PU trälim är det till och med en fördel att laminera ihop bitarna innan de är helt torra.Trots det skulle det ta längre än jag ville så jag skaffade material och byggde två formar till. Nu kunde jag göra tre bitar på två dagar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
två formar till under tillverkning
Sen var det bara att fortsätta producera dessa bitar och efter ett par veckor, när jag hade tillräckligt med ämnen var det bara att återigen plocka fram sandpapper och slipklossar och slipa tills dessa var limfria, jämna och sammetslena. Totalt tillverkade jag 17 bitar, 11 långa och 6 korta. De korta var 1 meter långa och bestod bara av den konvexa delen på bågen. Planen med dessa var att sätta dem mellan hjulhusen och väggen så att de täcker över det mellanrum som finns där som skapas av att väggarna lutar utåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
produktion pågår...
När jag avformade bitarna lät jag dem bara ligga att torka i rumsklimat vilket jag lite för sent insåg var ett stort misstag. Flera av bitarna vred sig ganska ordentligt när de torkade och efter att ha insett det försökte jag vrida tillbaka dem genom att hänga på diverse vikter med tvingar sen sattes alla bitarna i press mha ett gäng aluminiumprofiler och tvingar för att hållas raka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
presstorkning...
Fortsättning följer…
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Golvläggning del 4, Hjulhusen, gavlar och ihopfogning
I väntan på att alla bitar skulle vara torra nog att vaxa in och montera på plats gav jag mig på gavlarna på hjulhusen. Vi funderade på om vi ville designa något mönster på dem, t ex lägga träet som en solfjäder eller ekrar och framhäva hjulformen. Skulle kunna bli lite coolt men fokus ska inte ligga här utan på korkarna så för att göra dessa så diskreta som möjligt valde jag att lägga ribborna i samma riktning som golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gavlarna byggdes på enklast möjliga sätt för att bli diskreta
Det var olika på de bägge sidorna hur golvribborna mötte hjulgavlarna, alltså hur stort avstånd det var från den sista hela brädan till hjulgaveln. Jag resonerade att det är bättre att bygga ut den ena gaveln lite så att hjulhusen blir olika breda snarare än att jobba med att klyva en av ribborna i övergången. Detta helt av estetiska skäl. Hjulhusen kommer att hamna under bänkarna så platsen de tar kommer inte att spela någon roll ändå. Gavelstumparna måste ligga helt under den första böjda bågen så att inget av ändträet syntes. För att åstadkomma detta var jag tvungen att hyvla ner de bitarna som skulle vara på ena sidan till omkring halva dess tjocklek. Sen tog jag hjälp av sänksågen och fällde in ribbor på baksidan av dem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ribbor fälls in
I väntan på att limmet skulle torka passade jag på att plocka fram plastidipen och lägga ett par lager på hjulhusen. Jag tänkte att jag skulle kunna limma träet direkt mot detta gummimembran då det inte kommer att bli någon belastning alls på dessa utan de är 100% för syns skull.
Man kan ju fråga sig om det är värt att lägga så här mycket jobb på att få hjulhusen snygga då de ändå kommer att vara under bänkarna? Mycket relevant fråga och jag har ställt den till mig själv många gånger under projektets gång men jag brukar svara mig själv att de ändå kommer att synas ganska väl då bänkarna kommer att bli luftiga med stora mellanrum mellan brädorna. Vi får se om det går att realisera eller om jag lagt månader av jobb på något helt onödigt. 😬
I alla fall, här är de nymålade hjulhusen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
svarta hjulhus
På andra sidan kunde jag köra med fulltjocka golvbrädor och det var ändå en hel del luft bakom den gaveln. Detta innebär att det kommer att få plats en bräda mer på denna sidan jämfört med den andra.
Sen var det dags att börja anpassa bitarna för installation. Tanken var att, i och med att jag inte har de tvärgående ribborna över hjulhusen och jag därför inte kan spika dem, skulle de limmas direkt mot hjulhusen. Men för att stärka upp det hela och inte behöva limma individuella bitar skulle det vara mycket lättare om de alla satt ihop. Om jag limmar på tvärgående bitar på undersidan skulle alltihopa bli en enhet och jag skulle också kunna få jämna mellanrum på ett mycket enklare sätt.
Ett fåtal bitar kunde jag bara såga av på längden men de allra flesta behövde specialkapas/karvas för att passa mot väggen, kaminramen eller ha urtag för bänkfästena etc. För att få bitarna på plats tog jag till en början bara upp små slitsar där bänkfästena var, hur jag faktiskt skulle komma åt att bulta i dem hade jag ingen riktig plan för vid det här laget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
uppslitsat för fästena
Bit för bit sågade, slipade och täljde jag ut för att passa så gott det gick. När alla åtta bitar på högra sidan var klara markerades de för att kunna linjeras korrekt och sen plockade jag ut dem för att förbereda ihopsättningen. Då det inte fanns mycket utrymme under bågarna ner till hjulhusen valde jag att sänka ner tunna trälister på undersidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
bitarna fogas ihop med varandra
Den andra sidan gjordes på liknande sätt men den var jag tvungen att göra i två delar för att kunna få den på plats. Problemet var att den skulle behöva skjutas in under dörrkarmen och samtidigt träs på bänkfästena ovanifrån.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Andra sidan blev tvådelad
Innan dessa kan behandlas med vax och fästas behöver vi en plan för hur vi ska komma åt att fästa bänkarna sedan. När jag byggde fästena hade jag ingen plan för golvet så det är inte helt optimalt nu. Problemet är att hålet i öglorna hamnar mitt i nivå med golvbrädorna. Hade jag varit förutseende hade jag tillverkat längre öglor så jag hade kunnat bulta fast benen ovanför golvet. Hade det funnits plats under golvbrädorna hade jag kunnat bulta på förlängare som går upp genom golvet men inte heller det är möjligt då det inte finns någon plats under och hålen är precis i golvnivå. Det är heller inte möjligt att svetsa på dem då epoxin inte klarar av värmen som det innebär. Ska jag alltså kunna få en bult på plats genom hålet så kommer jag att behöva ta bort ganska mycket av träet vilket känns tråkigt. Jag har funderat ett tag på detta men ser ingen väg runt det. Det borde gå att få hyfsat snyggt ändå om jag bygger någon form av lock runt varje ben i efterhand.
Tanken jag har för att fästa in benen i dessa fästen är att förse benen med en liten ”gaffel” i änden med ett matchande hål på mitten. Printade ut en sån i plast för att kunna testmontera så jag vet att det kommer funka innan jag skjuter fast träet runt fästena.
Logga in
Skapa konto
Testgaffel för mätning
Här har jag lagt ut en bult som visar hur mycket av materialet som måste tas bort. Lite marginal hade varit skönt att ha så det förenklar monteringen av bänkarna senare. Har en känsla av att jag kommer att behöva skruva i och ur dessa bultar hundratals gånger under bänkbygget nämligen 😉
Jag mätte och tog upp rejäla hål för fästena.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hål för fästena
Kändes väldigt fel att såga sönder dem på detta sätt men tyvärr såg jag ingen annan lösning på det. När bänkarna sen är på plats kommer det nog gå att dölja hyfsat ändå.. 😬
Fortsättning följer…
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Det KÄNNS ju lite bortkastat att ni bara ska sitta och svettas i den där husvagnen, den borde ju stå på museum.
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Golvläggning del 5, Hjulhusen, installation
När alla hål var upptagna och alla delar var trimmade mot väggarna plockades de ut och fick sig en omgång bastuvax för att matcha resten av inredningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vaxning
Gavlarna limmade jag med silikon direkt mot det svarta gummimembranet. Jag hade råkat spilla någon silikonklutt på golvet tidigare och den hade fäst väldigt bra så det kändes som en bra och enkel lösning. Kan tillägga att jag slipade bort vaxet där jag la limmet för att få maximal vidhäftning. Självklart borde jag ha låtit bli att vaxa där men om man inte tänker före får man jobba extra… 😝
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Limning av gavlar
På ena sidan där det var större avstånd limmade jag distanser mellan hjulsidan och trägaveln, på andra sidan limmade jag direkt mot listerna som håller ihop dem. Även bågarna limmade jag med silikon på samma sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dags att fästa bågarna!
De långa utstickande brädorna sköts fast med dyckert och de skarvades där det behövdes med bitar av de icke-laminerade golvbrädorna. En liten trekant tillverkades för andra sidan aggregatet också.
Logga in
Skapa konto
Sista biten limmas…
Efter många långa timmar var så äntligen hela golvet så gott som klart, bara att fästa trekanten kvar när limmet härdat!
Golvet klart!!
Från att jag började experimentera med att basa och tillverka bågarna så har det gått närmare två månader innan de är monterade på plats. Visserligen mest helger men även någon kväll här och där. Jag blir hela tiden förvånad över hur lång tid alla moment tar. Man kan ju tycka att jag borde ha lärt mig att tidsuppskatta bättre vid det här laget men så är inte fallet. Kanske är det en evig tidsoptimism som gör att jag överhuvudtaget ger mig på såna här projekt. Hade jag på förhand vetat hur många timmar jag skulle lägga på detta hade jag nog blivit avskräckt och aldrig påbörjat det. Och att kombinera höga ambitioner med en autistisk noggrannhet gör ju inte det hela snabbare… 😝 Men egentligen gör det ingenting att det tar lång tid så länge det är roligt och går framåt, detta är ju en hobby och för mig långt mycket mer givande än det mesta annat jag hade kunnat spendera min tid på… Sen håller jag på realisera en drygt 25 år gammal dröm och det kan få lov att ta lite tid…
Med det sagt är vi nu helt ikapp med uppdateringarna så det är här vi är precis nu. Nästa uppdatering kan alltså komma att dröja några veckor.. På återseende då!
PS. Om någon sitter på lite begagnade vinkorkar och vill donera till projektet är det väldigt välkommet! 😀 DS.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Nästan så det känns som slöseri med detta oerhört imponerande arbete i en bastuvagn !Highflower skrev:
När alla hål var upptagna och alla delar var trimmade mot väggarna plockades de ut och fick sig en omgång bastuvax för att matcha resten av inredningen.
[bild][bild][bild]
Vaxning
Gavlarna limmade jag med silikon direkt mot det svarta gummimembranet. Jag hade råkat spilla någon silikonklutt på golvet tidigare och den hade fäst väldigt bra så det kändes som en bra och enkel lösning. Kan tillägga att jag slipade bort vaxet där jag la limmet för att få maximal vidhäftning. Självklart borde jag ha låtit bli att vaxa där men om man inte tänker före får man jobba extra… 😝
[bild][bild]
Limning av gavlar
På ena sidan där det var större avstånd limmade jag distanser mellan hjulsidan och trägaveln, på andra sidan limmade jag direkt mot listerna som håller ihop dem. Även bågarna limmade jag med silikon på samma sätt.
[bild][bild]
Dags att fästa bågarna!
De långa utstickande brädorna sköts fast med dyckert och de skarvades där det behövdes med bitar av de icke-laminerade golvbrädorna. En liten trekant tillverkades för andra sidan aggregatet också.
[bild]
Sista biten limmas…
Efter många långa timmar var så äntligen hela golvet så gott som klart, bara att fästa trekanten kvar när limmet härdat!
[video]
Golvet klart!!
Från att jag började experimentera med att basa och tillverka bågarna så har det gått närmare två månader innan de är monterade på plats. Visserligen mest helger men även någon kväll här och där. Jag blir hela tiden förvånad över hur lång tid alla moment tar. Man kan ju tycka att jag borde ha lärt mig att tidsuppskatta bättre vid det här laget men så är inte fallet. Kanske är det en evig tidsoptimism som gör att jag överhuvudtaget ger mig på såna här projekt. Hade jag på förhand vetat hur många timmar jag skulle lägga på detta hade jag nog blivit avskräckt och aldrig påbörjat det. Och att kombinera höga ambitioner med en autistisk noggrannhet gör ju inte det hela snabbare… 😝 Men egentligen gör det ingenting att det tar lång tid så länge det är roligt och går framåt, detta är ju en hobby och för mig långt mycket mer givande än det mesta annat jag hade kunnat spendera min tid på… Sen håller jag på realisera en drygt 25 år gammal dröm och det kan få lov att ta lite tid…
Med det sagt är vi nu helt ikapp med uppdateringarna så det är här vi är precis nu. Nästa uppdatering kan alltså komma att dröja några veckor.. På återseende då!
PS. Om någon sitter på lite begagnade vinkorkar och vill donera till projektet är det väldigt välkommet! 😀 DS.
/K
WOW!!!
En till här som alltid velat testa basning, men saknat ett lämpligt projekt. Du hade verkligen det perfekta här, och så otroligt bra det blev.
Du är en skicklig hantverkare, men framförallt är jag golvad av din kreativitet och förmåga att hitta former och lösningar.
Vad jobbar du med?
En till här som alltid velat testa basning, men saknat ett lämpligt projekt. Du hade verkligen det perfekta här, och så otroligt bra det blev.
Du är en skicklig hantverkare, men framförallt är jag golvad av din kreativitet och förmåga att hitta former och lösningar.
Vad jobbar du med?
Inredare
· Västra götaland
· 186 inlägg
Tack så mycket, det värmer så här i decembermörkret! 😊
Jag jobbar som innovationsingenjör med utveckling av teknik för 3D-formning av cellulosaartiklar. Det är väldigt mycket problemlösning och prototypande så inte helt olikt mina hobbyprojekt ☺️
Jag tänker att jag bjuder på en snabb liten uppdatering med vad som hände i helgen.
Ifyllning runt dörr och fönster, före och efter
Jag skulle nog ändå säga att jag är nöjd med hur dörren blev till slut. Visst bryter den av mönstret på ett icke-optimalt sätt men det känns hyfsat diskret ändå och jag är nöjd med att karmen gick att göra relativt smal. Håller ni med?
Kan också tillägga att den sista lilla biten av golvet passade perfekt bakom kaminen och när den var på plats fortsatte jag att pussla ihop resten av nedre delen av den främre väggen. Det var nog närmare en kvadratmeter som tog lika lång tid som de få kvadratdecimetrarna runt dörren gjorde.
främre delen av vagnen börjar bli klar…
Nu är snart hälften av insidan klädd med kork och vi börjar inse att korkarna går åt fortare än jag hade räknat med. Ser inte ut att riktigt räcka till allt och vore trist om vi inte kan göra klart projektet på grund av brist på kork. Kanske får det bli en till resa till Portugal för att få ihop det sista.🍾
2026 är i alla fall målet att få in lite bänkar och göra det första bastubadet. Lite nervöst är det allt efter allt detta jobb men vi ser mycket fram emot det!
God jul och gott nytt år!
Jag jobbar som innovationsingenjör med utveckling av teknik för 3D-formning av cellulosaartiklar. Det är väldigt mycket problemlösning och prototypande så inte helt olikt mina hobbyprojekt ☺️
Jag tänker att jag bjuder på en snabb liten uppdatering med vad som hände i helgen.
Pussel..
När nu golvet var på plats så var det återigen dags att limma korkar. Efter att träet runt fönster, dörren och dörrkarmen var vaxat och klart så kunde vi nu limma dit de sista korkarna ända fram till trädetaljerna. Jag hade under en lång tid varit orolig för att dörrkarmen skulle störa mönstret i korkarna så att det inte skulle se bra ut. Nu var det äntligen dags att sy ihop det och se hur störande det skulle komma att bli. Det är väldigt mycket pill och pusslande med skurna korkar och det tog i princip en hel dag för mig att fylla igen detta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle nog ändå säga att jag är nöjd med hur dörren blev till slut. Visst bryter den av mönstret på ett icke-optimalt sätt men det känns hyfsat diskret ändå och jag är nöjd med att karmen gick att göra relativt smal. Håller ni med?
Kan också tillägga att den sista lilla biten av golvet passade perfekt bakom kaminen och när den var på plats fortsatte jag att pussla ihop resten av nedre delen av den främre väggen. Det var nog närmare en kvadratmeter som tog lika lång tid som de få kvadratdecimetrarna runt dörren gjorde.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är snart hälften av insidan klädd med kork och vi börjar inse att korkarna går åt fortare än jag hade räknat med. Ser inte ut att riktigt räcka till allt och vore trist om vi inte kan göra klart projektet på grund av brist på kork. Kanske får det bli en till resa till Portugal för att få ihop det sista.🍾
2026 är i alla fall målet att få in lite bänkar och göra det första bastubadet. Lite nervöst är det allt efter allt detta jobb men vi ser mycket fram emot det!
Kvalitet tar tid och det här ser ju makalöst ut - vilket hantverk!!Highflower skrev:
[bild][bild][bild]
Vaxning
[bild][bild]
Limning av gavlar
[bild][bild]
Dags att fästa bågarna!
[bild]
Sista biten limmas…
[video]
Golvet klart!!
Går att köpa oanvända korkar på div bryggbutiker. Finns olika sorter och fabrikat så borde gå bra att komplettera med.Highflower skrev:
Tack så mycket, det värmer så här i decembermörkret! 😊
Pussel..
När nu golvet var på plats så var det återigen dags att limma korkar. Efter att träet runt fönster, dörren och dörrkarmen var vaxat och klart så kunde vi nu limma dit de sista korkarna ända fram till trädetaljerna. Jag hade under en lång tid varit orolig för att dörrkarmen skulle störa mönstret i korkarna så att det inte skulle se bra ut. Nu var det äntligen dags att sy ihop det och se hur störande det skulle komma att bli. Det är väldigt mycket pill och pusslande med skurna korkar och det tog i princip en hel dag för mig att fylla igen detta.
[bild][bild]
[bild][bild]