Vid återställning av jordfelsbrytaren så slutade HF-lysrörsarmaturerna att fungera. Alla 10 fick bytas. Jordfelsbrytaren var av typ: Hager. Någon som vet vad som hänt ?

noll-kontakten i JFB:n kanske inte sluter som den ska?

Ja, det måste nog ha berott på att nollan slöts senare än faserna vid återställningen av jordfelsbrytaren. Man bör ju inte heller byta lysrör i HF-armaturer när dom lyser för då kan dom också gå sönder har jag hört. Förstår inte vad som är bra med dom.

Påulo hur kopplar du egentligen, allt du rör vid går i bitar!

ja man kan ju undra vad det är för mysko hus han bor i..
vagabonderande strömmar, sugtransformatorer, 2 poliga dvärgar, massa JFB, 2 poliga brytare överallt och nu HF don?? hmm.. är allt detta normalt i ett hus?
eller är det en enorm industri?

Jag, Paulo1 bor i lägenhet numera, men har varit med om en del intressanta händelser när det gäller el. Vill därför här berätta för att andra (som tycker det är intressant) kan ta del av det och ge sina ev. kommentarer.
Som tex 2 poliga brytare som även bryter nolla gör att man lätt kopplar bort jordfelet när det inträffar och därmed inte akut behöver kalla på elektrikern. Speciellt för utomhusbelastningar. Bäst är ju då att ha 2 poliga automatsäkringar också. (Såg det i Spanien=smart). Jordfelet som uppstår hittas ju då lättare.

Sugtrafon kopplade jag in för att få bort 25 ampere i PEN-ledaren vid frånslagen huvudbrytare. Samtidigt försvann magnetfälten i kontoret ner från 12 microtessla till 0,2.

HF-armaturer är känsliga, det vet alla. Man bör tex ej byta rören när dom är spänningssatta. Och att HF-donen gick sönder i 10 armaturer när jag återställde jordfelsbrytaren efter test av jordfelsbrytaren är väl intressant? Jag tror det berodde på att nollan slöts lite senare än faserna vid återställningen av jordfelsbrytaren. Eller någon annan som har förklaring ?

jag ber om ursäkt om mitt inlägg var "spydigt" men man undrar ju när du frågar om en massa extremfall och kommer med så ovanliga förslag osv.. men nu har du ju förklarat detta, och som svar på detta med HF så minns jag att det fanns nåt inlägg här på forumet där en Hager jfb inte slöt nollan alls och apparater i huset brann upp, kommer dock inte ihåg om det var en helt egen tråd eller inlägg i annan tråd.

Ja visst är det intressantare att diskutera olika problem här istället för att vara "spydig". Roligare att få höra andras kommentarer om diverse upplevelser här på forumet på ett vettigt sätt. Finns ju hur mycket intressant som helst om man "vågar" skriva hit om sina el-funderingar. Blir man spydigt bemött så vill man ju inte skriva här.

Jag brukar hävda att man vid frånskiljning bör bryta även nollan,
men jag tror att vi här kan se en nackdel. Har man inte lagt ner möda på att brytaren/JFB
bryter nollan sist och sluter den först, så riskerar man att saker går sönder.
Jag har aldig sett något krav på JFB att nollan måste specialbehandlas.
Är alla 4 brytarna identiska, så gör mekaniska toleranser att brytning och slutning
kan ske i vilken ordning som helst.

En JFB bryter ganska snabbt, men vid tillslag verkar det oftast styras direkt av en mekanisk
vipp-arm. Det betyder att ju långsammare man slår till, desto längre tid kan nollan saknas.
Enfas-laster kan då utsättas för spänningar upp till 400V.

Du gillar ju udda kopplingar, så här kommer en möjlighet:

Du kan koppla in en 3-polig brytare på faserna efter JFB,
som du bryter innan du ska pilla på din JFB.

/Hasse

b_hasse skrev:

/Hasse
Eller varför inte slå av huvudbrytaren innan JFB slås på? Om det nu är tillslaget på JFB som är problemet.

Ja, då är det nog bäst att lossa alla säkringar före man återställer jordfelsbrytaren hädanefter om där finns HF-don i anläggningen.

eller byta ut såna där monderna digitaliska påfund mot vanliga drosslar som håller i 100 år... :)

b_hasse skrev:
Jag brukar hävda att man vid frånskiljning bör bryta även nollan,
men jag tror att vi här kan se en nackdel. Har man inte lagt ner möda på att brytaren/JFB
bryter nollan sist och sluter den först, så riskerar man att saker går sönder.
Jag har aldig sett något krav på JFB att nollan måste specialbehandlas.
Är alla 4 brytarna identiska, så gör mekaniska toleranser att brytning och slutning
kan ske i vilken ordning som helst.

En JFB bryter ganska snabbt, men vid tillslag verkar det oftast styras direkt av en mekanisk
vipp-arm. Det betyder att ju långsammare man slår till, desto längre tid kan nollan saknas.
Enfas-laster kan då utsättas för spänningar upp till 400V.

Du gillar ju udda kopplingar, så här kommer en möjlighet:

/Hasse
Utdrag ur SS 436 40 00

530.3.1
Kontakter i flerpoliga elkopplare skall vara så utförda att de bryter samtliga poler samtidigt, med undantag för kontakter som skall bryta neutralledaren, vilka får slutas före och brytas efter övriga kontakter.

Är en rekomendation, men det borde vara ett krav att nollan skall brytas sist / slutas först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.