2 314 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Heuer Front 120 skruvstäd - avstånd mellan fastsättning och klack?
Funderar på ett städ enligt rubriken men ser att de främre skruvarna hamnar väldigt nära bänkskivans kant. Hur långt in på skivan hamnar skruvhålen om den fasta klacken linjerad med skivan?
Dvs - jag undrar över avståndet mellan de två blåa linjerna i denna bild. Om man borrar precis i kanten på skivan tänker jag att det inte blir så värst starkt.
Dvs - jag undrar över avståndet mellan de två blåa linjerna i denna bild. Om man borrar precis i kanten på skivan tänker jag att det inte blir så värst starkt.
Inte exakt svar på frågan, men det kan ge en hint i alla fall.
Jag har ett 100 mm, och där är det ca 12 mm från innerkäften till centrum på skruvhålet. 120 mm versionen har säkert nån mm mer.
Jag upptäckte detta lite väl sent, så mitt sitter innanför kanten. I praktiken ett icke-problem för mig då jag i princip alltid har skyddsbackar i. Mycket trevligt skruvstäd annars!
Jag har ett 100 mm, och där är det ca 12 mm från innerkäften till centrum på skruvhålet. 120 mm versionen har säkert nån mm mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag upptäckte detta lite väl sent, så mitt sitter innanför kanten. I praktiken ett icke-problem för mig då jag i princip alltid har skyddsbackar i. Mycket trevligt skruvstäd annars!
Tack, fantastiskt snällt att du tog dig tiden att både mäta och fota!D.M. skrev:
Inte exakt svar på frågan, men det kan ge en hint i alla fall.
[bild]
[bild]
Då blir det alltså max ca 1 cm trä utanför bulten och inte heller plats för en stor bricka som jag tänkt (utan att den sticker ut). Kanske är det inte så stor påfrestning på de främre skruvarna..?
Tror ni håller kommer längre från kanten med den roterbara foten? Ser kanske inte ut så.
Logga in
Skapa konto
Annars finns ju den jämförbara (?) Matador som istället satt hålen mitt på (fast bara två då).
Logga in
Skapa konto
Lyckades hitta datablad där samtliga mått finns med.
https://www.heuer.de/fileadmin/cont...ock/Datenblaetter/datablad_skruvstycke_sv.pdf
https://www.heuer.de/fileadmin/cont.../Data_sheet_Vice_with_replaceable_jaws_sv.pdf
https://www.heuer.de/fileadmin/cont...ock/Datenblaetter/datablad_skruvstycke_sv.pdf
https://www.heuer.de/fileadmin/cont.../Data_sheet_Vice_with_replaceable_jaws_sv.pdf
Kontaktade Heuers support och fick fantastiskt snabbt hjälp / förklaring. De rekommenderar att ha snurren kant i kant med skivan. Då hamnar skruvhålen 35mm från kanten.
Med det avståndet går det inte fritt neråt om städet ställs helt rakt. Däremot går det fritt om man roterar det lite eller sätter dit några skyddsbackar.
Har beställt 120mm-varianten med snurrplatta, tror det blir kanon för mig. 👌
Logga in
Skapa konto
Med det avståndet går det inte fritt neråt om städet ställs helt rakt. Däremot går det fritt om man roterar det lite eller sätter dit några skyddsbackar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har beställt 120mm-varianten med snurrplatta, tror det blir kanon för mig. 👌
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är inte jämförbart, Heuer är ett skruvstycke i världsklass medans Matador är medel, dock fortfarande ett jäkligt bra skruvstycke.P Peter321 skrev:Tack, fantastiskt snällt att du tog dig tiden att både mäta och fota!
Då blir det alltså max ca 1 cm trä utanför bulten och inte heller plats för en stor bricka som jag tänkt (utan att den sticker ut). Kanske är det inte så stor påfrestning på de främre skruvarna..?
Tror ni håller kommer längre från kanten med den roterbara foten? Ser kanske inte ut så.
[bild]
Annars finns ju den jämförbara (?) Matador som istället satt hålen mitt på (fast bara två då).
[bild]
Prismässigt hittar jag Heuer billigare (2232 inkl. frakt på amazon.se) mot ca 2600 för Ridgid Matador (på ebay.de). Så en bättre produkt till ett lägre pris. 🙌Workingclasshero skrev:
Klicka här för att svara