Funderar på ett städ enligt rubriken men ser att de främre skruvarna hamnar väldigt nära bänkskivans kant. Hur långt in på skivan hamnar skruvhålen om den fasta klacken linjerad med skivan?

Dvs - jag undrar över avståndet mellan de två blåa linjerna i denna bild. Om man borrar precis i kanten på skivan tänker jag att det inte blir så värst starkt.

Annons för skruvstycke, tvådelad bild, text på tyska, kvalitet och hållbarhet antyds.

Inte exakt svar på frågan, men det kan ge en hint i alla fall.

Jag har ett 100 mm, och där är det ca 12 mm från innerkäften till centrum på skruvhålet. 120 mm versionen har säkert nån mm mer.

Blå verktyg med justeringsskruv, skala, på arbetsbänk med verktyg och låda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå maskindel med etikett, måttstock vid sidan, metall- och trädetaljer, justerskruv synlig.
Skapa konto

Jag upptäckte detta lite väl sent, så mitt sitter innanför kanten. I praktiken ett icke-problem för mig då jag i princip alltid har skyddsbackar i. Mycket trevligt skruvstäd annars!

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Inte exakt svar på frågan, men det kan ge en hint i alla fall.

Jag har ett 100 mm, och där är det ca 12 mm från innerkäften till centrum på skruvhålet. 120 mm versionen har säkert nån mm mer.

[bild]

[bild]

Jag upptäckte detta lite väl sent, så mitt sitter innanför kanten. I praktiken ett icke-problem för mig då jag i princip alltid har skyddsbackar i. Mycket trevligt skruvstäd annars!
Tack, fantastiskt snällt att du tog dig tiden att både mäta och fota!

Då blir det alltså max ca 1 cm trä utanför bulten och inte heller plats för en stor bricka som jag tänkt (utan att den sticker ut). Kanske är det inte så stor påfrestning på de främre skruvarna..?

Tror ni håller kommer längre från kanten med den roterbara foten? Ser kanske inte ut så.
Blå cirkulär apparat med handtag och skruvar, potentiellt industriellt verktyg eller komponent.
Skapa konto

Annars finns ju den jämförbara (?) Matador som istället satt hålen mitt på (fast bara två då).
RIDGID skruvstäd, modell 120, smideskonstruktion, blå, vridbar spak, fästplatta, industriell verktygsutrustning.
Skapa konto

Kontaktade Heuers support och fick fantastiskt snabbt hjälp / förklaring. De rekommenderar att ha snurren kant i kant med skivan. Då hamnar skruvhålen 35mm från kanten.
Blå industriell komponent, skruvar, muttrar, stång, mönstrad yta, ingen bakgrundskontext.
Skapa konto

Med det avståndet går det inte fritt neråt om städet ställs helt rakt. Däremot går det fritt om man roterar det lite eller sätter dit några skyddsbackar.

Blå skruvstycke med metallhandtag och gult måttband. Text "HEUER FRONT" synlig. Arbetsbänk i bakgrunden.
Skapa konto
Blå bänkskruvstäd klämmer fast gul måttstock på träsnickeri, arbetsbänk, metallhandtag.
Skapa konto
Skrivmateriel, linjal mäter gummibandstapel, Hebel-häftapparat, kontorsarbete, precision, skolmaterial, blå och gul.
Skapa konto

Har beställt 120mm-varianten med snurrplatta, tror det blir kanon för mig. 👌

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack, fantastiskt snällt att du tog dig tiden att både mäta och fota!

Då blir det alltså max ca 1 cm trä utanför bulten och inte heller plats för en stor bricka som jag tänkt (utan att den sticker ut). Kanske är det inte så stor påfrestning på de främre skruvarna..?

Tror ni håller kommer längre från kanten med den roterbara foten? Ser kanske inte ut så.
[bild]

Annars finns ju den jämförbara (?) Matador som istället satt hålen mitt på (fast bara två då).
[bild]
Det är inte jämförbart, Heuer är ett skruvstycke i världsklass medans Matador är medel, dock fortfarande ett jäkligt bra skruvstycke.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är inte jämförbart, Heuer är ett skruvstycke i världsklass medans Matador är medel, dock fortfarande ett jäkligt bra skruvstycke.
Prismässigt hittar jag Heuer billigare (2232 inkl. frakt på amazon.se) mot ca 2600 för Ridgid Matador (på ebay.de). Så en bättre produkt till ett lägre pris. 🙌

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tveksamt om det är en bättre produkt, snarare lite ålderdomlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.