Tror att ventilationen stannade i samband med forcering/övertryck när kaminen tändes.
Rimligen kyls då rotorn ner och vid omstart slår systemet i gränsvärdet. Frågan är hur tusan man återstartar när det är -7 ute. Nej det finns ingen kanalvärmare.
Rimligen kyls då rotorn ner och vid omstart slår systemet i gränsvärdet. Frågan är hur tusan man återstartar när det är -7 ute. Nej det finns ingen kanalvärmare.
Vilken Heru gäller det?
Jag har ett 75S som är svårt att starta i kallt väder. I mitt fall kör FL-fläkten på som vanligt men TL-fläkten kommer inte igång utan står bara och brummar och går sakta.
Är kondensatorerna friska? Östberg säger att dessa håller 30'000 drifttimmar.
Jag bytade mina men det hjälpte inte.
Har du kollat i aggregatet vad som händer när det startar upp?
Är kondensatorerna friska? Östberg säger att dessa håller 30'000 drifttimmar.
Jag bytade mina men det hjälpte inte.
Har du kollat i aggregatet vad som händer när det startar upp?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo bäst o kika i lådan vad som händer kanske rotorn som går trögt eller rem som pajatdadid skrev:
Är kondensatorerna bytade nyligen? Var tredje år är ju rekommenderat.
Hej.
Klättrade just upp på den något kylslagna vinden.
Ser inget konstigt i aggregatet. Lite kondens på luckans undersida i kammaren som rymmer avluftsfläkten, vilket känns rimligt.
Rotorn roterar och båda fläktarna fungerar. Ha testat olika fläkthastighet.
Bilden visar hur det ser ut på displayen ca 15 min efter återstart.
inga kondensatorer har bytts på åtminstone 6 år. Får sätta mig in i det.
Men de borde hindra fläktsystemet helt och hållet?
Klättrade just upp på den något kylslagna vinden.
Ser inget konstigt i aggregatet. Lite kondens på luckans undersida i kammaren som rymmer avluftsfläkten, vilket känns rimligt.
Rotorn roterar och båda fläktarna fungerar. Ha testat olika fläkthastighet.
Bilden visar hur det ser ut på displayen ca 15 min efter återstart.
inga kondensatorer har bytts på åtminstone 6 år. Får sätta mig in i det.
Men de borde hindra fläktsystemet helt och hållet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för innetemperatur? Aggregatet visar 13C men antar du har varmare än så. Misstänker att dina ventilationskanaler ligger oisolerade på vinden så att frånluften (från huset till aggregatet) och tilluften (från aggregatet till huset) kyls ner. Får aggregatet ut 9C så lär temperaturen vid tilluftsdonen vara ännu kallare.dadid skrev:
Hej.
Klättrade just upp på den något kylslagna vinden.
Ser inget konstigt i aggregatet. Lite kondens på luckans undersida i kammaren som rymmer avluftsfläkten, vilket känns rimligt.
Rotorn roterar och båda fläktarna fungerar. Ha testat olika fläkthastighet.
Bilden visar hur det ser ut på displayen ca 15 min efter återstart.
inga kondensatorer har bytts på åtminstone 6 år. Får sätta mig in i det.
Men de borde hindra fläktsystemet helt och hållet?[bild]
Tror aggregatet stänger av för att undvika frysning.
I huset jag bodde tidigare hade vi Heru utan kanalvärmare och tilluften var aldrig kallare än 15C.
Vad innebär Forc och Tr Comp....?dadid skrev:
Val du gjort? Varför?
Frånluftskanalsnutten påverkar väl tempen in i FTX. 15 grader i stället för lufttemp uppe vid innertaket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
