Byggahus.se
Hur kommer jag runt att Herun stannar för låg tilluftstemp?
Har ställt ner alla gränsvärden, men får inte till det.

Hej, Ja vet att vissa modeller har frostvakt som stänger av tilluften en stund för att undvika frost i burken vid minusgrader. Men den funktionen kan ställas om i så fall on/off.

Tror att ventilationen stannade i samband med forcering/övertryck när kaminen tändes.
Rimligen kyls då rotorn ner och vid omstart slår systemet i gränsvärdet. Frågan är hur tusan man återstartar när det är -7 ute. Nej det finns ingen kanalvärmare.

Vilken Heru gäller det?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Vilken Heru gäller det?
75S med typ 10 år på nacken. Dvs ej likströmsmotorer.

Jag har ett 75S som är svårt att starta i kallt väder. I mitt fall kör FL-fläkten på som vanligt men TL-fläkten kommer inte igång utan står bara och brummar och går sakta.

Är kondensatorerna friska? Östberg säger att dessa håller 30'000 drifttimmar.

Jag bytade mina men det hjälpte inte.

Har du kollat i aggregatet vad som händer när det startar upp?

dadid dadid skrev:
Tror att ventilationen stannade i samband med forcering/övertryck när kaminen tändes.
Rimligen kyls då rotorn ner och vid omstart slår systemet i gränsvärdet. Frågan är hur tusan man återstartar när det är -7 ute. Nej det finns ingen kanalvärmare.
Jo bäst o kika i lådan vad som händer kanske rotorn som går trögt eller rem som pajat

Är kondensatorerna bytade nyligen? Var tredje år är ju rekommenderat.

Hej.
Klättrade just upp på den något kylslagna vinden.
Ser inget konstigt i aggregatet. Lite kondens på luckans undersida i kammaren som rymmer avluftsfläkten, vilket känns rimligt.
Rotorn roterar och båda fläktarna fungerar. Ha testat olika fläkthastighet.
Bilden visar hur det ser ut på displayen ca 15 min efter återstart.

inga kondensatorer har bytts på åtminstone 6 år. Får sätta mig in i det.
Men de borde hindra fläktsystemet helt och hållet? Display visar värden för ventilationssystem med temperaturer och fläkthastighet efter återstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dadid dadid skrev:
Hej.
Klättrade just upp på den något kylslagna vinden.
Ser inget konstigt i aggregatet. Lite kondens på luckans undersida i kammaren som rymmer avluftsfläkten, vilket känns rimligt.
Rotorn roterar och båda fläktarna fungerar. Ha testat olika fläkthastighet.
Bilden visar hur det ser ut på displayen ca 15 min efter återstart.

inga kondensatorer har bytts på åtminstone 6 år. Får sätta mig in i det.
Men de borde hindra fläktsystemet helt och hållet?[bild]
Vad har du för innetemperatur? Aggregatet visar 13C men antar du har varmare än så. Misstänker att dina ventilationskanaler ligger oisolerade på vinden så att frånluften (från huset till aggregatet) och tilluften (från aggregatet till huset) kyls ner. Får aggregatet ut 9C så lär temperaturen vid tilluftsdonen vara ännu kallare.

Tror aggregatet stänger av för att undvika frysning.

I huset jag bodde tidigare hade vi Heru utan kanalvärmare och tilluften var aldrig kallare än 15C.

Efter ytterligare ca 30 min.
En frånluftskanalsnutt har dålig isolering. Du har nog en poäng i att den påverkar mer än jag räknat med. Det är sällan så här kallt såhär länge.
Digital display som visar temperaturer för frånluft, utomhus och varmvatten i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dadid dadid skrev:
Efter ytterligare ca 30 min.
En frånluftskanalsnutt har dålig isolering. Du har nog en poäng i att den påverkar mer än jag räknat med. Det är sällan så här kallt såhär länge.
[bild]
Vad innebär Forc och Tr Comp....?
Val du gjort? Varför?

Frånluftskanalsnutten påverkar väl tempen in i FTX. 15 grader i stället för lufttemp uppe vid innertaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.