Hej,

Har en Heru 130 S som rullat felfritt sedan 2008.
Nu har den stannat pga låg rotortemp och jag har inte lyckats lösa problemet.

Bekräftar jag larmet så går motorn igång, men den drar inte runt rotorn. Drar jag runt manuellt, så går den ganska trögt.Men med lite hjälp så drar motorn runt den ett par varv men sedan stannar rotorn och motorn fortsätter att snurra och slira på remmen.

Ska rotorn vara trög att dra runt manuellt?
Någon idé om vad som är fel och vad jag kan göra för att åtgärd? Kan det vara något lager i rotorn som gett upp?

/Andreas

Jag hade på min Heru 75 haveri på motorn som driver vvx. Haveriet berodde på utslitet glidlager vilket jag bytte ut till ett vanligt kullager. Kostnad typ 50kr.

Vvx är enkel att plocka ur för att kontrollera lager.

Att vvx är lite trög beror på att det ska täta mellan till & frånluftssida mha borsten.

Rotorn är lite trög.
Det kan vara remmen eller drivhjulet också.
Du skulle kunna prova med remspray. Fick liknande problem men med remspray har det sen rullat på utan problem.
Sprayar tunt 1 gång om året innan vintern.

Motorn snurrar på bra och även drivhjulet.
Har provat att ha på remspray, men det hjälper inte. Märker dock att remmen får bättre fäste, men inte så att den drar runt rotorn.

Kom på att jag bytt ut originalremmen.
Den hade blivigt så glatt och uttöjd så jag köpte en ny rem, fast jag köpte en en som var delad och som man satte ihop med lås.
fungerar mycket bra, då kan man också anpassa så kanske remmen sitter lite hårdare om man vill och att själva rembytet är mycket enklare, man slipper plocka ur rotorn :) .
Din rem har säkert blivigt så glatt att drivhjulet inte riktigt får fäste och uttöjd.

Om du lyfter av remmen och försöker bromsa motorn med handen och lyckas med det så är det kuggväxeln i motorn. Remmen drar i sidled så även om motorn snurrar när remmen är avtagen så är det inte säkert den gör det när remmen drar åt sidan. Rotorn skall ganska lätt gå att rotera med hjälp av tummen. Om den går tungt kolla så inte det veckade växlarmediet har släppt i limningen och delar av det sticker utanför "hjulet" och bromsar emot tätningen

Rotorn gick tungt även när jag kopplat loss remmen.
Demonterat rotor och allt runt den för att byta rem och efter det gick rotorn lätt, så antar att det kan ha varit något med rotortätningen som gjorde att den gick trögt.
Grundproblemet var nog den gamla remmen, då jag bara kunde peta av den från remskivan. För att få fast den nya, så fick man ta i rätt mycket för att få motorn på plats och då var det bra tag i rotrn.

Lösningsförslag: (Heru 130s)
Jag hade samma problem med rotorstopp och remmen slets ut. Jag fick rotorstoppen typiskt när det var ordentligt kallt och sedan snabbt blev varmare. Efter mycket klurande kom jag fram till att remmen satt på "kallsidan" av rotorn... då rotorn kan diffa på 30-40 grader i samma utrymme så blir det lätt fukt på kallsidan. Beroende på om aggregatet är höger- eller vänstermonterat så sitter remmen olika i förhållande till temperaruren. Jag vände helt enkelt aggregatet 180grader och konfigurerade om för detta och VIPS! inga mer rotorstopp... peppar peppar..
Jag har dessutom nu dubbla remmar monterade på dubbla remskivor.
Nu är det ju inte alla som kan vända på sitt aggregat dock... jag hade tur...
Jag tror att det är en konstruktionsmiss att tro att aggregatet skall vara vändbart i kalla miljöer.
/Anders

• Gilla
Jagkontaktas
  • Laddar…
Btw: för att byta rem behöver man inte plocka ut rotorn; det räcker att ta bort skruven och tätningar på ena sidan av rotorn och få in en ny rem på sidan av rotorn. Fortfarande lite bängligt men mindre jobb.
Och byt o-ring i drivhjulet! Den slits först!

Redigerat:
  • Gilla
sajbermats
  • Laddar…
E exerg skrev:
Om du lyfter av remmen och försöker bromsa motorn med handen och lyckas med det så är det kuggväxeln i motorn. Remmen drar i sidled så även om motorn snurrar när remmen är avtagen så är det inte säkert den gör det när remmen drar åt sidan. Rotorn skall ganska lätt gå att rotera med hjälp av tummen. Om den går tungt kolla så inte det veckade växlarmediet har släppt i limningen och delar av det sticker utanför "hjulet" och bromsar emot tätningen
Exakt det problemet har jag, tar jag av remmen så snurrar drivhjulet men jag kan enkelt stoppa det med handen, trycket jag på det igen så går den igen. Så min fråga är, vad ska jag göra då?

L Lager skrev:
Lösningsförslag: (Heru 130s)
Jag hade samma problem med rotorstopp och remmen slets ut. Jag fick rotorstoppen typiskt när det var ordentligt kallt och sedan snabbt blev varmare. Efter mycket klurande kom jag fram till att remmen satt på "kallsidan" av rotorn... då rotorn kan diffa på 30-40 grader i samma utrymme så blir det lätt fukt på kallsidan. Beroende på om aggregatet är höger- eller vänstermonterat så sitter remmen olika i förhållande till temperaruren. Jag vände helt enkelt aggregatet 180grader och konfigurerade om för detta och VIPS! inga mer rotorstopp... peppar peppar..
Jag har dessutom nu dubbla remmar monterade på dubbla remskivor.
Nu är det ju inte alla som kan vända på sitt aggregat dock... jag hade tur...
Jag tror att det är en konstruktionsmiss att tro att aggregatet skall vara vändbart i kalla miljöer.
/Anders
Jag kan konstatera att 8 år senare så funkar fortfarande ovan lösning. Har inte haft rotorstopp eller behövt byta rem sedan dess.

• Gilla
Dikadam och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.