C christian-nils skrev:
Ja, precis, jag bytte till electric för afterheater. Du kan av-/aktivera heater:n via home assistant efter dess om du vill:

[bild]

/CN
Aha perfekt! Det ska jag genast testa! Fick möjligheten att även aktivera aftercooling när jag satte afterheater till electric. Ska man göra det?

Vad är det för skillnad på preheater och afterheater?

C christian-nils skrev:
Jag har gjort en template för att beräkna elförbrukningen. Jag tror att ekvationen är inte hel rätt men det måste vara nära det riktiga värdet (idag det var 2.3 kWh).

[bild]

För de som är intresserad, ni kan hitta min template här [länk] (ni måste justera för er Heru modell).
Jag kollade med supporten och de sa att ekvationen var rätt men saknade bara 20 W från kretskortet.

• Gilla
Varlantz
  • Laddar…
Hello,
This is the only place in the web where I can find any information about my Heru Modbus in HomeAssistant :)

I have a simple(i think so) question.
Can anybody give me example exactly from which place you have specified adresses?
For example i copied something like this:
- name: heru_outdoor_temperature
unit_of_measurement: °C
address: 1
slave: 1
input_type: input
device_class: temperature
but don't know from where place this address and slave is? If I check the ostberg modbus pdf I can see: Tabell över applikationskontrollregister för Modbus, innehåller kolumn för ute-temperatur.

And where at these screen is address: 1 and slave 1?

Can anyone exaplain me?
Thanks!

X xorgx xorgx skrev:
Hello,
This is the only place in the web where I can find any information about my Heru Modbus in HomeAssistant :)

I have a simple(i think so) question.
Can anybody give me example exactly from which place you have specified adresses?
For example i copied something like this:

but don't know from where place this address and slave is? If I check the ostberg modbus pdf I can see: [bild]

And where at these screen is address: 1 and slave 1?

Can anyone exaplain me?
Thanks!
I think the slave entry on the modbus configuration file should be used for serial communication. I am not sure it is actually required for TCP/UDP modbus connections (https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/#sensors).

Textfält med rubriken "slave", datatype "integer", status "REQUIRED", förklaring om Modbus TCP och UDP.

So I would say, maybe we don't really need it?

For the address, it comes from Östberg's registry pdf, they just use a 1-indexing, while home assistant needs a 0-index. So you need to remove 1 to all the addresses you read on the PDF.

Does that answer your question?

C christian-nils skrev:
I think the slave entry on the modbus configuration file should be used for serial communication. I am not sure it is actually required for TCP/UDP modbus connections ([länk]).

[bild]

So I would say, maybe we don't really need it?

For the address, it comes from Östberg's registry pdf, they just use a 1-indexing, while home assistant needs a 0-index. So you need to remove 1 to all the addresses you read on the PDF.

Does that answer your question?
Yeah, great!
Thank you very much, I understand it now :)

Hej!

Har precis bekantat mig med Home Assistant och laddat ner några färdiga "Integrations" typ Sonoff och det funkar bra men förstår inte hur koden på github ska installeras och trilla ut som en integration för min Heru i Home Assistant,
Någon som kan ge en pedagogisk installationsbeskrivning till en noob?
Tack!

Har jag förstått metoden rätt för att få igång Heru i HA?
Så här tror jag att man gör:
Jag lägger in en hänvisning i configuration.yaml till konfigurationsfilen för Heru. Den döper jag till heru100.yaml och slänger in koden som @spuun eller @christian-nils har skrivit i den.

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
- platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
heru100: !include heru100.yaml

Får felmeddelande...
Integration error: heru100 - Integration 'heru100' not found.

C christian-nils skrev:
Hej,

Kolla på [länk], det betyder att du kan prova:

[bild]
Det fungerar!
Måste dock kombinera konfigurationsfilerna något. Min HA gillar inte climate: men däremot fungerar climates: under modbus:

Mina värden för "Supply pressure - duct (GP1)" samt "Extract pressure - duct (GP2)" känns fel, de visar nämligen 0 Pa. Till saken hör också att jag har ett larm på "Igensatt filter" men jag vet inte om det är dessa sensorer som ger larmet. Filtret är relativt nybytt.

- name: ftx_supply_pressure
unit_of_measurement: Pa
address: 11
data_type: int16

- name: ftx_extract_pressure
unit_of_measurement: Pa
address: 12
data_type: int16

Det finns även dessa kanaler som skulle kunna vara kontroll av filter:
4x00042 Supply filter - Final pressure diff.
4x00043 Extract filter - Final pressure diff.

Någon som har koll på det larmet och vad de ovan två är för något?
Hur får jag in de två ovan "kanalerna" i min konfigurationsfil?

Redigerat:
Når internet restarter seg selv, starter ventilasjonsaggregatet på nytt. Noen mulighet at anlegg ikke restarter seg selv? Sliter at avtrekk starter først og suger ut røyk om jeg har fyr i peisen.

C christian-nils skrev:
Hej,

Om du vill mäta tryck behöver du enheten [länk].

/CN
Eftersom det blir ett larm på igensatt filter finns det redan sensorer som mäter tryckfallet över filter. Har mailat Östberg om vilka sensorer det är och väntar på svar.

Ok, jag hoppas att du får ett svar från dem, det är ganska konstigt att du får det här larmet om du har filtrarna.
Förresten, mina värde för GP1 och GP2 står också på 0.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.