2 524 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Herrelös fastighet
Sida 1 av 2
I området där jag bor finns det en vägförening som ansvarar för vägarna och en del mark som enligt detaljplanen är park men i praktiken en del av närmsta fastighetsägarens gräsmatta eller parkeringsplats.
Ägaren till marken är utvecklaren av området som gick i konkurs i början av 90-talet. Givetvis blev denna mark kvar då det ju inte finns något värde i att äga väg och park. Så fastigheten är nu herrelös.
Går de nya byggreglerna igenom så är det ju rätt ofta det skulle vara bra att kunna få ett ok av markägaren för att bygga närmare än 4,5m från tomtgränsen.
Finns det något sätt för oss boende att få tillstånd av markägaren och i så fall hur? Har för mig att godman ibland kan utses för herrelösa fastigheter. Kan det bli aktuellt i detta fall och hur gör man och vad kostar det i så fall?
Känns dock som en omständig lösning så bästa hade ju varit om vi kunnat köpa den. Finns det någon möjlighet för oss att göra det? För oss finns det ju ett ekonomiskt värde i att köpa den så vi skulle kunna tänka oss gå ihop och köpa den för en liten slant om det går.
Ägaren till marken är utvecklaren av området som gick i konkurs i början av 90-talet. Givetvis blev denna mark kvar då det ju inte finns något värde i att äga väg och park. Så fastigheten är nu herrelös.
Går de nya byggreglerna igenom så är det ju rätt ofta det skulle vara bra att kunna få ett ok av markägaren för att bygga närmare än 4,5m från tomtgränsen.
Finns det något sätt för oss boende att få tillstånd av markägaren och i så fall hur? Har för mig att godman ibland kan utses för herrelösa fastigheter. Kan det bli aktuellt i detta fall och hur gör man och vad kostar det i så fall?
Känns dock som en omständig lösning så bästa hade ju varit om vi kunnat köpa den. Finns det någon möjlighet för oss att göra det? För oss finns det ju ett ekonomiskt värde i att köpa den så vi skulle kunna tänka oss gå ihop och köpa den för en liten slant om det går.
Bästa svaret
Ägandet av marken är egentligen rätt ointressant i er situation. Marken är ju detaljplanerad som allmän plats och då förvaltas den antingen av kommunen om det är allmänt huvudmannaskap för den allmänna platsen eller så är det enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen och då förväntas grannskapet ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för markens förvaltande och eventuellt starta en samfällighetsförening. Jag utgår från att det är just en gammal byggnadsplan, i en sådan är det alltid enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen.
Ni förvaltar då marken samfällt om ni får ett beslut om att inrätta en gemensamhetsanläggning för marken. Enligt det nya lagförslaget är det just när en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning som omfattar allmän plats som den kan ge grannemedgivande enligt 4,5 m-regeln i PBL. En markägare kan inte göra det.
Läs mer här om hur ni ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning så att grannskapet förvaltar marken:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...anlaggningar/bilda-en-gemensamhetsanlaggning/
Ni förvaltar då marken samfällt om ni får ett beslut om att inrätta en gemensamhetsanläggning för marken. Enligt det nya lagförslaget är det just när en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning som omfattar allmän plats som den kan ge grannemedgivande enligt 4,5 m-regeln i PBL. En markägare kan inte göra det.
Läs mer här om hur ni ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning så att grannskapet förvaltar marken:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...anlaggningar/bilda-en-gemensamhetsanlaggning/
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Det ska finnas någon sorts process för att ansöka om att få köpa herrelösa fastigheter.
Misstänker att det kan involvera en del utredande av att den är säkert herrelös. så det inte bara är tre generationer arvingar boende i utlandet som aldrig sökt lagfart e.dyl. Kan nog vara en del kostnader med i det hela?
Men om det är en känd och dokumentera konkurs i modern tid kanske det är såpass enkelt att få fram papper att det kan vara värt att be att få inrätta marken som en samfällighet ägd av vägföreningens medlemmar?
Misstänker att det kan involvera en del utredande av att den är säkert herrelös. så det inte bara är tre generationer arvingar boende i utlandet som aldrig sökt lagfart e.dyl. Kan nog vara en del kostnader med i det hela?
Men om det är en känd och dokumentera konkurs i modern tid kanske det är såpass enkelt att få fram papper att det kan vara värt att be att få inrätta marken som en samfällighet ägd av vägföreningens medlemmar?
Låter kanon om vi ska kunna ge medgivande och då finns det som jag ser det ingen anledning att försöka ta över ägandet. Är en gemensamhetsanläggning och vi har en samfällighetsförening som förvaltar vägen och gräsytorna som är park sköter man vid sin tomt så de flesta ytor har blivit som en del av ägarnas gräsmattor
Claes Sörmland skrev:
Ägandet av marken är egentligen rätt ointressant i er situation. Marken är ju detaljplanerad som allmän plats och då förvaltas den antingen av kommunen om det är allmänt huvudmannaskap för den allmänna platsen eller så är det enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen och då förväntas grannskapet ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för markens förvaltande och eventuellt starta en samfällighetsförening. Jag utgår från att det är just en gammal byggnadsplan, i en sådan är det alltid enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen.
Ni förvaltar då marken samfällt om ni får ett beslut om att inrätta en gemensamhetsanläggning för marken. Enligt det nya lagförslaget är det just när en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning som omfattar allmän plats som den kan ge grannemedgivande enligt 4,5 m-regeln i PBL. En markägare kan inte göra det.
Läs mer här om hur ni ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning så att grannskapet förvaltar marken:
[länk]
Ska ju gå på något sätt att öppna en avslutad konkurs men hur vet jag inte. Frågan är vart man kan hitta dokumentation kring konkursen. Advokatbyrån som hade hand om den finns inte längre kvar. Finns dokumentationen hos tingsrätt eller liknande?R Räknenisse skrev:Det ska finnas någon sorts process för att ansöka om att få köpa herrelösa fastigheter.
Misstänker att det kan involvera en del utredande av att den är säkert herrelös. så det inte bara är tre generationer arvingar boende i utlandet som aldrig sökt lagfart e.dyl. Kan nog vara en del kostnader med i det hela?
Men om det är en känd och dokumentera konkurs i modern tid kanske det är såpass enkelt att få fram papper att det kan vara värt att be att få inrätta marken som en samfällighet ägd av vägföreningens medlemmar?
Verkar ju dock som att vi kommer kunna ge granne medgivande för byggnationer framöver och då tror jag ingen kommer ta tag i att försöka ta över marken
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
nja det låter mer som du menar den process man går igenom där man söker lagfart och lämpliga dokument saknas. Istället för köpekontrakt och liknande så blir det en utredning på de dokument man har tillgängliga. Fungerar troligen bara på släktförhållanden och dylikt. Knappast när man vill ta över någon annans mark för det finns alltid en ägare på en fastighet. Om än satt i konkurs eller inte.R Räknenisse skrev:Det ska finnas någon sorts process för att ansöka om att få köpa herrelösa fastigheter.
Misstänker att det kan involvera en del utredande av att den är säkert herrelös. så det inte bara är tre generationer arvingar boende i utlandet som aldrig sökt lagfart e.dyl. Kan nog vara en del kostnader med i det hela?
Men om det är en känd och dokumentera konkurs i modern tid kanske det är såpass enkelt att få fram papper att det kan vara värt att be att få inrätta marken som en samfällighet ägd av vägföreningens medlemmar?
Är det där bruket av parkeringsplats i enlighet med detaljplaneringen som park? Antagligen stör det ingen, men om ni gör en ansökan kan kommunen reagera på det om de åker ut för en titt på plats?P pjeta skrev:
Vi har samma upplägg här. Det kan ställa till det om samfällighetsföreningen inte förvaltar den allmänna platsen för park utan enbart vägarna. Samfällighetsföreningen kan ju då endast ge grannemedgivande för bygge inom 4,5 m från väganläggningen men har inget att göra med allmän plats park och kan inte ge grannemedgivande för det.P pjeta skrev:Låter kanon om vi ska kunna ge medgivande och då finns det som jag ser det ingen anledning att försöka ta över ägandet. Är en gemensamhetsanläggning och vi har en samfällighetsförening som förvaltar vägen och gräsytorna som är park sköter man vid sin tomt så de flesta ytor har blivit som en del av ägarnas gräsmattor
Lösningen är att ansöka om att ompröva gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet så att samtliga ytor som är allmän plats inom byggnadsplanen blir en gemensamhetsanläggning som sedan kan förvaltas av samfällighetsföreningen.
Att gå via omprövning av samfälligheten låter bäst.
Det finns en öppning i expropriationslagen där en god man kan utses för en herrelös fastighet så att kommunen kan ta över den. Det skulle inte direkt förbättra situationen för er tyvärr om kommunen blir ägare till allmän platsmark.
Det finns en öppning i expropriationslagen där en god man kan utses för en herrelös fastighet så att kommunen kan ta över den. Det skulle inte direkt förbättra situationen för er tyvärr om kommunen blir ägare till allmän platsmark.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Nej, det var inte det jag menade.S Stefan1972 skrev:nja det låter mer som du menar den process man går igenom där man söker lagfart och lämpliga dokument saknas. Istället för köpekontrakt och liknande så blir det en utredning på de dokument man har tillgängliga. Fungerar troligen bara på släktförhållanden och dylikt. Knappast när man vill ta över någon annans mark för det finns alltid en ägare på en fastighet. Om än satt i konkurs eller inte.
När en juridisk person upplösts så finns den ju de facto inte och därmed existerar inte någon ägare längre om inte någon annan tagit över ägarskapet.
Det jag blandade ihop det med var att det kan tillsättas en god man som företräder den herrelösa fastigheten när man ska göra fastighetsförrättningar.
Men ägarskap verkar nu när jag kollade lite mer bara kunna överföras till det allmänna genom expropriation eller inlösen, då också med en god man inblandad. (https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1455548/FULLTEXT01.pdf)
I Ts situation skulle det kanske kunna vara görbart att använda alternativet att gå via en förrättning. Om vägföreningens medlemmar ansöker om att det ska bildas en samfällighet av marken kanske det går att genomföra med en förordnad god man för den herrelösa fastigheten?
Ja parkeringsplats finns med i anläggningsbeslutet så inga problem med detK kindvall skrev:
Samfällighetsföreningen ska förvalta det som är park enligt anläggningsbeslutet så inga problem med det. Sedan är det så i praktiken att alla sköter ytan närmast sin tomt!Claes Sörmland skrev:
Vi har samma upplägg här. Det kan ställa till det om samfällighetsföreningen inte förvaltar den allmänna platsen för park utan enbart vägarna. Samfällighetsföreningen kan ju då endast ge grannemedgivande för bygge inom 4,5 m från väganläggningen men har inget att göra med allmän plats park och kan inte ge grannemedgivande för det.
Lösningen är att ansöka om att ompröva gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet så att samtliga ytor som är allmän plats inom byggnadsplanen blir en gemensamhetsanläggning som sedan kan förvaltas av samfällighetsföreningen.
Verkar med andra ord som att om förslaget kring ändringar vad gäller byggnationer som att allt kommer lösa sig för oss och att vi inte ska lägga någon tid på det nu utan bara vänta och se om det klubbas igenom!
Låter som att det är löst för er då!P pjeta skrev:
Att samfällighetsföreningen låter enskilda genomföra förvaltningsåtgärder är inga som helst problem. Jag fyller t ex i potthållen i vägarna som min samfällighetsförening förvaltar, helt oproblematiskt.
Redigerat:
Nej absolut inga problem med att medlemmar genomför förvaltningsåtgärder och något vi gör, är ju kanon att föreningen slipper kostnader för gräsklippning och lagning av potthål!Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
ok men grejen med fastighetsregistret är att om ingen söker lagfart så står gamla ägaren kvar. Som mycket väl kan vara en död person eller kursat bolag. Så man lär ju börja med dödsbo, släktingar och ev konkursbo oavsett.R Räknenisse skrev:Nej, det var inte det jag menade.
När en juridisk person upplösts så finns den ju de facto inte och därmed existerar inte någon ägare längre om inte någon annan tagit över ägarskapet.
Det jag blandade ihop det med var att det kan tillsättas en god man som företräder den herrelösa fastigheten när man ska göra fastighetsförrättningar.
Men ägarskap verkar nu när jag kollade lite mer bara kunna överföras till det allmänna genom expropriation eller inlösen, då också med en god man inblandad. ([länk])
I Ts situation skulle det kanske kunna vara görbart att använda alternativet att gå via en förrättning. Om vägföreningens medlemmar ansöker om att det ska bildas en samfällighet av marken kanske det går att genomföra med en förordnad god man för den herrelösa fastigheten?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Jo är det ett dödsbo, så finns det alltid en arvinge som har rätt till marken, i värsta fall allmänna arvsfonden. Men ett avslutat konkursbo vete tusan.S Stefan1972 skrev:
