6 618 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Transportskador på fönster?
Sida 1 av 2
Vad har ni för erfarenheter av transportskador på fönster?
Jag har köpt fönster två gånger. Första gången köptes en stor mängd fönster (16 fönster, 3 altandörrar) och dessa levererades ståendes på pall. Inget fönster eller dörr hade transportskador. Nu har jag köpt ETT fönster som i första leveransen levererades liggandes på en eur-pall. Karmen hade krossskador på flera ställen. Detta reklamerades förstås och ett nytt skickades. Även detta fönster levereras liggande på en eur-pal och har skador i karmen (intryckningar från plastspännbanden, intryckningar från distansmaterial).
I samtliga fall är det Traryd som är fönsterleverantören och fönstren levereras direkt från fabrik. Det är också uppenbart att det är Traryd som chansar med transporten och levererar fönstret utan att montera det på en pall (det är mycket dyrare att skicka fönster som tar upp en hel pall). Enligt Traryds egen instruktion SKALL fönstret transporteras stående.
Det är ju uppenbarligen så att man har så bra marginaler på fönstren att det inte är ett problem att skicka ett par nya fönster om så behövs, men det är ju synd att man medvetet låter slutkunden bli lidande (väntetid).
Visste ni föresten att DHL har en dedikerad person som hanterar alla ärenden mot Svenska Fönster (Traryd, SP, Elit osv)? Det borde inte behövas tycker man.
Jag har köpt fönster två gånger. Första gången köptes en stor mängd fönster (16 fönster, 3 altandörrar) och dessa levererades ståendes på pall. Inget fönster eller dörr hade transportskador. Nu har jag köpt ETT fönster som i första leveransen levererades liggandes på en eur-pall. Karmen hade krossskador på flera ställen. Detta reklamerades förstås och ett nytt skickades. Även detta fönster levereras liggande på en eur-pal och har skador i karmen (intryckningar från plastspännbanden, intryckningar från distansmaterial).
I samtliga fall är det Traryd som är fönsterleverantören och fönstren levereras direkt från fabrik. Det är också uppenbart att det är Traryd som chansar med transporten och levererar fönstret utan att montera det på en pall (det är mycket dyrare att skicka fönster som tar upp en hel pall). Enligt Traryds egen instruktion SKALL fönstret transporteras stående.
Det är ju uppenbarligen så att man har så bra marginaler på fönstren att det inte är ett problem att skicka ett par nya fönster om så behövs, men det är ju synd att man medvetet låter slutkunden bli lidande (väntetid).
Visste ni föresten att DHL har en dedikerad person som hanterar alla ärenden mot Svenska Fönster (Traryd, SP, Elit osv)? Det borde inte behövas tycker man.
Elit är inte med i svenska fönster.
Bara SP och traryd samt till 50% mockfjärdsfönster.
Förklara för traryd att det är kallt ute och du tänker montera fönstret så får de komma ut och byta det på plats när det nya är klart.
Dyrt och jobbigt för dem men fina läropengar.
Bara SP och traryd samt till 50% mockfjärdsfönster.
Förklara för traryd att det är kallt ute och du tänker montera fönstret så får de komma ut och byta det på plats när det nya är klart.
Dyrt och jobbigt för dem men fina läropengar.
Mest jobb blir det för mig om jag monterar en fönster som ska ur igen. Saknas tyvärr lagligt stöd för att tvinga Traryd att stå för detta.
Har istället gjort som vanligt och felanmält leveransen till DHL.
Har istället gjort som vanligt och felanmält leveransen till DHL.
Jodå det nya fönstret ska vara på väg. Det tredje alltså.... :
Men det är ju en förbaskad tur att det är ett lagerfönster och inte beställningsvara, då vore man ju rökt.
Som om inte detta vore nog har DHL skitit i skåpet nu också. Jag brukar ofta hämta godset själv på närmaste utlämningsställe. Jag har nära dit och det tar mindre tid än att boka en tid och vänta en eftermiddag på att en chaufför eventuellt dyker upp. Nu har jag lärt mig att när man gör en vidaretransport så frånsäger sig DHL allt ansvar, även för dolda fel. Man vill alltså egentligen inte åta sig ett ansvar för transporten. Man kan väl lugnt säga att dom inte direkt skryter med detta faktum när dom berättar att man kan hämta paketet själv....
Som tur är var vi minst tio stycken som hämtade paketet och alla kan intyga att det låg ner på en pall och därför har transporterats felaktigt..... :
Som om inte detta vore nog har DHL skitit i skåpet nu också. Jag brukar ofta hämta godset själv på närmaste utlämningsställe. Jag har nära dit och det tar mindre tid än att boka en tid och vänta en eftermiddag på att en chaufför eventuellt dyker upp. Nu har jag lärt mig att när man gör en vidaretransport så frånsäger sig DHL allt ansvar, även för dolda fel. Man vill alltså egentligen inte åta sig ett ansvar för transporten. Man kan väl lugnt säga att dom inte direkt skryter med detta faktum när dom berättar att man kan hämta paketet själv....
Som tur är var vi minst tio stycken som hämtade paketet och alla kan intyga att det låg ner på en pall och därför har transporterats felaktigt..... :
Så enkelt är det inte. Det finns i praktiken ingen affärsrelation med Traryd och det går därför inte att ställa krav mot dom.
Nu är iaf det tredje fönstret på väg och beräknas landa här på min uppfart mellan 0800 och 11:00 på måndag. Bemötandet från Bygglagret där jag beställt fönstret är iaf kanon, ingen skugga ska falla på dom.
Det börjar se ut som en fönsterfabrik i garaget.....
Nu är iaf det tredje fönstret på väg och beräknas landa här på min uppfart mellan 0800 och 11:00 på måndag. Bemötandet från Bygglagret där jag beställt fönstret är iaf kanon, ingen skugga ska falla på dom.
Det börjar se ut som en fönsterfabrik i garaget.....
Dags att sätta upp en webshop? www.transportskadat.se
Ja man kanske kan tjäna några kronor på det.
Håller man sig till lagervaror så går det ju rätt fort med transporterna, ett par fönster per vecka hinner dom med.
Just nu är jag rätt sugen på att se hur många fönster dom faktiskt tänker skicka innan dom monterar fönstret på en pall som dom borde gjort från första början. Även detta fönster har skador från embalaget, dvs fönstret har transporterats liggande och då blir det skador i karmen från några plastbitar som ska skydda hörnorna. Det är även så att lågpannan som drar fast plastbanden som håller wellpappen på plats, drar så hårt att det blir djupa märken i karmen.
Håller man sig till lagervaror så går det ju rätt fort med transporterna, ett par fönster per vecka hinner dom med.
Just nu är jag rätt sugen på att se hur många fönster dom faktiskt tänker skicka innan dom monterar fönstret på en pall som dom borde gjort från första början. Även detta fönster har skador från embalaget, dvs fönstret har transporterats liggande och då blir det skador i karmen från några plastbitar som ska skydda hörnorna. Det är även så att lågpannan som drar fast plastbanden som håller wellpappen på plats, drar så hårt att det blir djupa märken i karmen.
Egentligen är det inte kommunikationen det är fel på. Det är helt enkelt så att DHL och Svenska Fönster har enats om att enstaka fönster skickas utan pall-montage för att spara pengar. Att det bara är slutkund som drabbas är ju dock uppenbart och om det inte vore lagervaror så vore det ju ren katastrof. Jag har inte riktigt orkat hetsa upp mig över detta eftersom det inte hindrar mig i arbetet ännu....Marlene Eskilsson skrev:Jag tycker det verkar vara ett tecken på dålig kommunikation inom organisationen. Den som tar emot felanmälan rapporterar inte till den som packar fönstren. Vi var med om samma sak med vår toalettstol. Först den fjärde toalettstolen som skickades var hel. Fick ringa och säga till dem att kontakta den som packar och klaga, annars hade inte gjort det! Otroligt att de har råd med sådant slöseri.
Nu är iaf det fjärde fönstret på väg och denna gång skulle man försöka montera det på en pall.....
När DHL ska hämta de skadade fönstren ska dom få smaka på egen medicin..... "-jag är hemma nångång mellan ett och fem och kan inte säga exakt när jag kommer hem"
Köpte en massa fönster/dörrar från SP och 6/29 var skadade vid leverans 
Problemet var inte transporten utan HUR SP hade paketerat mina fönster - fastspikade direkt i karmen mot EU-pall, metallspännband direkt över karmarna m.m.
Råkade vara på Husmässan (Älvsjö) dan efter leverans och skällde ut marknadschefen direkt öga mot öga! Han tyckte nog det var lite pinsamt bland alla presumtiva kunder när jag började höja rösten och gestikulera lite vilt så jag fick ut en (heltidsanställd?) reparatör/montör veckan efter + lite t-shirts/kepsar m.m. så det ordnade upp sig till slut men varför inte göra rätt från början?
Problemet var inte transporten utan HUR SP hade paketerat mina fönster - fastspikade direkt i karmen mot EU-pall, metallspännband direkt över karmarna m.m.
Råkade vara på Husmässan (Älvsjö) dan efter leverans och skällde ut marknadschefen direkt öga mot öga! Han tyckte nog det var lite pinsamt bland alla presumtiva kunder när jag började höja rösten och gestikulera lite vilt så jag fick ut en (heltidsanställd?) reparatör/montör veckan efter + lite t-shirts/kepsar m.m. så det ordnade upp sig till slut men varför inte göra rätt från början?