63 117 läst ·
223 svar
63k läst
223 svar
Hempulare döms till prisavdrag för fulel!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Är 70 tusen kronor en rimlig materialkostnad för "all el" i en vanlig villa?
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
För att få lite distans till hela den här diskussionen: är det många som dör av felaktiga elinstallationer i Sverige varje år? Är det inte helt enkelt så att dessa regler och förbud som omger allt som har med el att göra bara kommit till för att ge mer jobb till elbranschen..?
Kanske det. Som köpare hade jag inkasserat prisavdraget, åtgärdat det viktigaste och åkt på semester för resten.
Sedan får man komma ihåg att 500 tkr lätt blir skillnaden mellan ett lättsåld hus eller ett svårsålt hus, tänk bud under utropspris eller budgivning. Så beloppet kan stämma, och är elen och vvs dålig utförd av säljaren, är det moraliskt rätt att han inte gör för stor vinst för att folk inte fattar vad de köper.
Sedan får man komma ihåg att 500 tkr lätt blir skillnaden mellan ett lättsåld hus eller ett svårsålt hus, tänk bud under utropspris eller budgivning. Så beloppet kan stämma, och är elen och vvs dålig utförd av säljaren, är det moraliskt rätt att han inte gör för stor vinst för att folk inte fattar vad de köper.
Att det i princip inte är straffbart har lagstiftaren redan signalerat genom att maxstraffet för brott mot elsäkerhetslagen endast är ett års fängelse. Dock känner jag inte till några domar som klargör vart på straffskalan vanligt hempuleri hamnar, men jag gissar att det värderas lägre än att bygga en egen högspänningslinje över grannarnas fastigheter...
Tammer, tror du inte att den "strikta" regleringen har en del att göra med att det är så få elolyckor i Sverige?. Jag tror mig veta att det i vissa länder utan verkliga regleringar så är olyckor med el inblandad betydligt högre.
Samtidigt bör man nog ställa sig frågan om varför så många elektriker dör varje år. För det är de som dör pågrund av elolyckor, inte vanligt folk. Jag tycker det är hög tid att man tar det på allvar och ifrågasätter dagens system. I dagens system är det företaget som är ansvarigt för att avgöra om personalen har rätt utbildning och att de är kvalificerade för sina arbetsuppgifter. Detta samtidigt som företaget har ett vinstintresse och viljan att hålla nere kostnaderna samt hålla uppe produktiviteten. Dessa två saker står i konflikt med varandra. Mot bakgrund av det tycker jag inte det är det minsta märkligt att elektriker dör eftersom företag väljer att ligga på marginalerna när det gäller kompetens, tidspress och säkerhet. Jag skulle mycket hellre se ett system där personalen har personlig behörighet, personligt ansvar och där de då kan vägra utföra arbeten om inte arbetsgivaren tillhandahåller acceptabla förutsättningar. Bättre att Elsäkerhetsverket som oberoende myndighet utan vinstintresse garanterar kompetens och elsäkerhet än att vinstdrivande företag har självbestämmande och möjlighet att tumma på det för att tjäna några extra kronor.E elmont skrev:
Jag håller med @elmont, vi har väldigt säkra elanläggningar i Sverige och ska vara glada för det. Och det är bra att rättsväsendet i första hand fokuserar på säkerheten istället för attssätta dit utföraren trots att myndigheten för elsäkerhet har motsatt fokus.
Det faktum att det är så hårt reglerat och att det mesta är förbjudet är nog huvudanledningen till att det flesta hempulare anstränger sig för att göra ett bra jobb som inte sticker i ögonen och skriker hempul.
Det faktum att det är så hårt reglerat och att det mesta är förbjudet är nog huvudanledningen till att det flesta hempulare anstränger sig för att göra ett bra jobb som inte sticker i ögonen och skriker hempul.
35' för materialet är mer nära sanningen än 70' - till en "normal" villa.Dan_Johansson skrev:
3-4' för dosor
2-4' för fördragen flexslang
10-15' för apparater
3-6' för elcentral
1-2' för klammer och skruv
sen kanske 10' för annat, typ, doslock, säkerhetsbryt till VP, ringledningstrafo, ljusrelä osv
div smått som stort.
Men apparater och elcentral var det väl inget fel på? Det var väl installationen som var problematisk.