63 117 läst ·
223 svar
63k läst
223 svar
Hempulare döms till prisavdrag för fulel!
Vi får invänta domen så vi kan läsa själva men journalisten rapporterar att säljaren inte berättat för köparna att han hade installerat el och VA själv:S smurfen72 skrev:
"Men han berättade inte för köparna att han också installerat elen och avloppet i badrummet."
Denna info hade troligen krävt en fördjupad undersökning av VA och el för att köparna skulle ha ansetts uppfylla sin undersökningsplikt.
Är man så usel så man drar el i vattenslangar och allt vad det nu var är jag rätt så säker på att det inte ser ok ut från utsidan heller en enkel granskning av el och vvs tror jag hade visat att det var rätt dåligt utfört och då bör man ha skäl att göra en noggrannare kontroll. Möjligt att han inte berättat i detalj vad han gjort men sa han att jag byggt det själv då bör man om man är intresserad fråga om även vvs är utfört av personen el är ju lite mera tveksamt eftersom man inte får göra det själv men nog skulle jag frågat om elen i alla fall.
Tänkte exakt likadant! Ju starkare ställning köparen får, desto mindre nytta av besiktning. Det kan ju inte vara det branschen villharry73 skrev:
Skulle vara intressant om domen överklagades, för om det var en av de värsta elcentraler elektrikern sett, och takdosor var genomborrade och fel material används, är det väldigt konstigt att en kunnig besiktningsman inte hade sett tecken på dålig elinstallation, och då kan felet inte heller vara dolt.
Skulle även hovrätten dömas till skadestånd, betyder det att man får en hel annan nivå på undersökningsplikten. Man har då i princip ingen undersökningsplikt för elinstallationer.
Ser man detta ur branschorganisationens synpunkt, borde de egentligen sträva efter en annan utkomst (om de nu vill att folk beställer elbesiktningar). Enligt denna domen är det riskfritt att köpa hus med dålig el.
1) Man kan dömas för i princip två saker:M Markarbetaren skrev:Ja mina vänner, det är nog snarare så att man kan dömas för HUR elen är kopplad, inte huruvida man har auktorisation eller inte. Många fattar fortfarande inte skillnaden. 99,9999% av alla människorna i detta landet tror att bara för att kusinen som är yrkeselektriker gjort elinstallationen på kvällstid så är den fullt godkänd. Eller om yrkeselektrikern gjort elen i det egna huset. Det är ingen skillnad mot att Svenne som jobbar på banken gör det själv. Genomför man inte arbetet med egenkontrollprogrammet, har kvitto på arbetet så är det precis lika mycket fulel som allt annat!
- Brott mot ellagen. Då krävs att man blir tagen på bar gärning mer eller mindre av någon som orkar beivra brottet.
- Oaktsamhetsbrott om man gör en felaktig installation så att någon skadas. Här spelar det ingen roll om det är en hempulare eller auktoriserad elektriker som har gjort felet
2) När installationsarbetet är klart så görs ingen skillnad i lagen utifrån vem som har gjort jobbet. Är allt korrekt utfört så är anläggningen precis lika laglig och godkänd oavsett om den är hempulad eller gjord av världens bästa elektriker i tjänsten eller på fritiden.
Redigerat:
Men numera säljer man ju besiktningar till säljaren också. Och denna kan dels ses som ett försök att vagga in presumtiva köpare i trygghet för ett snabbt avslut på affären men är i praktiken också ett sätt för säljaren att skydda sig mot dolda fel eftersom varje protokoll kommer att innehålla detaljer som borde föranleda att köparen gör en fördjupad undersökning (utan att köparen egentligen förstår det).S Sir Duke skrev:
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Vem går in i duschen när det hänger eltåtar i taket? Verkar inte vara "vassaste kniven i lådan"Emma242 skrev:Nu har jag inte läst domen, utan bara artikeln, men jag skulle vilja veta mer om varför köparna kom undan utan att ha undersökt elen. Det brukar ju vara mycket tydligt vid husköp att el och vvs inte ingår i ordinarie besiktningar, och att vill man vara säker så måste man anlita någon för detta specifikt. Varför skulle det i det här fallet vara undantaget från köparna undersökningsplikt? Om inte säljaren specifikt sagt att el och vvs är utfört av behöriga personer innan köpet så måste man väl anta att det kan se ut precis hursomhelst?
I det här fallet verkade rätten anse att säljaren varit försumlig. Men jag tycker inte att det är ett tydligt och träffsäkert argument nog. Det kan ju inte vara straffbart att vara dum i huvudet, särskilt om man inte vet om det. Nu blev han ju inte straffad per se, men dömd till hans nackdel.
martin43 skrev:
Köper du en dålig elkontakt och huset börjar brinna, skiter försäkrinsbolaget i den. Dom kollar vem som utfört installationen. Saknar du kvitton eller kan inte peka ut en som är ansvarig, åker du på förhöjd självrisk.
Min kusin fått erfara det. Rep av huset kostade ca 500000. Han fick stå för 100000.
Det är ju bara att konstatera att lagen verkar vara ännu mer förlåtande än den gamla sanningen att:
"Kopplar du elen själv och gör rätt är det olagligt men inte straffbart"
Kan man fulkoppla sådär mycket och farligtutan att ens bli straffad för själva elinstalaltionen borde det vara 100% riskfritt att göra RÄTT..
"Kopplar du elen själv och gör rätt är det olagligt men inte straffbart"
Kan man fulkoppla sådär mycket och farligtutan att ens bli straffad för själva elinstalaltionen borde det vara 100% riskfritt att göra RÄTT..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Detta fall vill jag gärna får alla detaljer kring. Kan du få fram det, anonymiserat givetvis.A Atom skrev:Köper du en dålig elkontakt och huset börjar brinna, skiter försäkrinsbolaget i den. Dom kollar vem som utfört installationen. Saknar du kvitton eller kan inte peka ut en som är ansvarig, åker du på förhöjd självrisk.
Min kusin fått erfara det. Rep av huset kostade ca 500000. Han fick stå för 100000.
Nej.A Atom skrev:Köper du en dålig elkontakt och huset börjar brinna, skiter försäkrinsbolaget i den. Dom kollar vem som utfört installationen. Saknar du kvitton eller kan inte peka ut en som är ansvarig, åker du på förhöjd självrisk.
Dom kontrollerade troligen hur instalaltionen var UTFÖRD, om den hade varit korrekt utförd hade dom bara betalat ut, nu var den troligen inte korrekt utförd och då försöker man ta reda på vem som gjort den..
Det finns inget som säger att du är skyldig att hålla reda på vem som gjort vad installationsmässigt i ett hus du äger, det skulle vara helt orimligt att det var så. Det kan ju ha varit tio ägare de senaste 50 åren, hur skulle rimligen nuvarande ägare kunna bevisa exakt vem som monterade uttaget i bortre hörnet av vardagsrummet..