Mikael_L skrev:
Vill jag fortsätta vara lite motvalls så kan jag slå ner på ordet kontorsbyggnader.
Den nya friggeboden (med betongplatta) jag byggde ska ju vara hemmakontor ... hur blir det då...
Då är det kört. Byggnaden är utdömd ;)

MathiasS skrev:
Vilket FB ställer krav på certifiering utöver att arbetet utförs fackmannamässigt?
När det gäller installation av diskmaskiner i bostadsrätter finns det en del försäkringsbolag som kräver installationskvitto av "behörig" rörmokare.

Japp, detsamma gällde när jag bytte en toalettstol i min Brf. Det fick jag tydligen inte göra :(

Glad att slippa sånt där tjafs nu när jag bor i eget hus :)

Nej, det gäller inte alla jobb.
Du kan lugnt gjuta som du vill i din trädgård.

Lagen gäller i princip för bärande konstruktioner.

vist du får göra saker själv men i dag är det 2 badrum som står inför renovering pga vattenskador och det finns inga kvitton på jobbet så då ska ägarna av badrummet betala 70% själv på priset och det har dem inte råd med så därför står badrummen bara utan att något görs.
tänk på det.

Snailman
Kom bara ihåg att anlitande av firma inte garanterar att de gör ett ok jobb, läst om att tex inkommande vatten hoppat loss i villa under byggnad tex... att ungefär 1 av 1000 presskopplingar glöms att pressas etc.

Tex på farsans bil så glömde verkstaden dra åt hjulmuttrarna på hjulet...(alla satt löst alltså)

alla kan vi glömma något som att pressa en koppling lr likande men ibland kan det ju vara fabrikationsfel på sakerna har själv varit med om fabrikations fel.
men det händer inte ofta.

Snailman
nej ok, men fabrikationsfel påverkas ju inte av om man lejer eller pular själv...

Mikael_L
oavvs skrev:
vist du får göra saker själv men i dag är det 2 badrum som står inför renovering pga vattenskador och det finns inga kvitton på jobbet så då ska ägarna av badrummet betala 70% själv på priset
Är det inte bara att det är ett gammalt badrum då, så 70% helt enkelt är åldersavskrivning ...?

Mikael_L skrev:
Är det inte bara att det är ett gammalt badrum då, så 70% helt enkelt är åldersavskrivning ...?
nej det är för att det inte finns någe kvitton på jobbet

oavvs skrev:
Räcker det inte med att det skall vara fackmässigt utfört. Om en hantverkare gör ett jobb hemma så är väl förhoppningsvis arbetet OK men det finns väl inga kvitton, så är det verkligen kvitton på jobbet som avgör ersättningen?

Fackmannamässigt utfört ska gälla, sen kan förs.bolaget sätta sig på tvären ändå, kvitto eller inte,
Egenkostnaderna vid vattenskador, räcker i många fall gott och väl till att åtgärda skadan själv, utan att blanda in försäkringsbolagen..

oavvs skrev:
Jaha där kom det igen.

Vad har kvitton med regleringen av en skada att göra? Ingenting.

Det är ointressant vad det kostat att bygga badrummet och vi har redan enats om att det är fackmannamässig installation som gäller. Ett kvittokrav från ett FS är du absolut först med att hävda.

Du kan säkert speca vilket försäkringsbolag det gäller så ska jag ta mig tid att kolla vilken praxis dom följer när dom reglerar vattenskador?

Allvarligt talat är det lite tröttsamt att det ALLTID är någon hantverare som ska hävda att privatpersoner inte får utföra våtrumsjobb eller vvsjobb. Hittills efter 6 år på detta forum har det aldrig visat sig vara sant vid en närmare granskning.

Ni måste skilja på villa och bostadsrättsföreningar. Restriktionerna gäller som sagt bostadsrätter och inget annat. Försäkringsbolagen kräver i vissa fall att en "auktoriserad" firma ska göra jobbet och att kvitto ska kunna uppvisas när det gäller bostadsrätter. Sedan kan föreningen ha i sina stadgar att all VVS i fastigheten endast får utförar av "auktoriserad" firma.

Som sagt, restriktionerna avser bostadsrätter och en del försäkringsbolag, INTE villor.

joflopp skrev:
Ni måste skilja på villa och bostadsrättsföreningar. Restriktionerna gäller som sagt bostadsrätter och inget annat. Försäkringsbolagen kräver i vissa fall att en "auktoriserad" firma ska göra jobbet och att kvitto ska kunna uppvisas när det gäller bostadsrätter. Sedan kan föreningen ha i sina stadgar att all VVS i fastigheten endast får utförar av "auktoriserad" firma.

Som sagt, restriktionerna avser bostadsrätter och en del försäkringsbolag, INTE villor.
Den förklaringen köper jag. För den som bor i bostadsrätt skulle det kanske vara intressant att veta vilka fb detta gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.